
Tim Ferriss vie písať. A vie nadchnúť. Okrem množstva tipov a trikov ponúka sny, po ktorých túžime; jeho kniha Čtyřhodinový pracovní týden je nabitá akciou, je plná života a užitočných odporúčaní. Medzi prvým odporúča zamerať sa na informácie „just-in-time“, čiže informácie vo chvíli, keď ich potrebujeme, namiesto informácií "just-in-case" , informácie pre prípad, že ich budem potrebovať. Sám si čítam a odkladám množstvo článkov, ktoré teraz nepotrebujem, ale myslím si, že ich zužitkujem. Že sa mi zídu povedzme o pol roka... Dovtedy sa pritom môžu zmeniť tri razy, no ja mám stále pocit – čo keby náhodou?
Alebo také umenie nedokončiť veci. Dlho mi trvalo, kým som si toto pravidlo osvojil pri čítaní kníh. Kedysi som musel každú dočítať, lebo som to považoval za slušné voči spisovateľovi – dať mu ešte šancu; dočítať, keď už som začal a venoval tomu čas. Niečo začať však automaticky neznamená, že to musíme aj dokončiť. Keď čítate knihu alebo článok, ktorý za veľa nestojí, odložte ho a už sa k nemu nevracajte. „Ak je film, na ktorý ste si zašli do kina, horší ako Matrix Revolutions, utečte skôr, ako vám odumrú ďalšie neuróny,“ píše Tim Ferriss. A ak ste už zjedli polovicu rebierok a ste plní, položte vidličku a zabudnite na dezert.
Viac neznamená lepšie a prestať s niečím je často desaťkrát lepšie ako to dokončiť. Naučte sa a zvyknite si nedokončovať nudnú a neproduktívnu prácu. Inak strácate množstvo drahocenného času.
Absolútne súhlasím s jeho odporúčaním selektívne ignorovať . Nesledovať napríklad spravodajské relácie (pri negativistickej vražedno-lúpežno-tragickej skladbe dnešných tv správ o to aktuálnejšie). Je tam toľko balastu, neužitočných a hlúpych vecí, ktoré nás zbytočne zaťažujú...že to je až na infarkt. Lenže – napadne vám - čo ak sa udeje čosi mimoriadne, čo vyžaduje pohotovú reakciu alebo to musíte jednoducho vedieť? Nemusíte! A nebojte sa – okolie vám to dôležité určite vždy rado sprostredkuje. Ľudia sa radi zaťažujú zbytočnosťami, taľafatkami. Naučte sa využívať selektívnu ignoranciu, informačnú diétu. Podľa Ferrisa dobrovoľne prijímame príliš veľa informácií, ktoré sú irelevantné, nedôležité alebo v praxi nepoužiteľné...pričom väčšina správ svojou povahou naplňuje všetky uvedené podmienky.
Niekedy je efektívnejšie vytvoriť si zoznam vecí, ktoré robiť nebudeme, ako tých, ktoré robiť budeme. Dôvod je prostý: na tom, čo neurobíme závisí, čo urobiť môžeme. Ferris preto ponúka 9 návykov, ktorých by sme sa mali okamžite zbaviť. Napríklad nezačínať a nekončiť deň vybavovaním e-mailov (a vypnúť si automatické upozorňovanie práve došlých mailov); nedovoliť ľuďom odbiehať od témy; nestrácať čas so zákazníkmi, ktorí prinášajú malý zisk a vyžadujú veľkú starostlivosť atď.

Ferriss prešpikoval text množstvom zaujímavých stránok a tipov. Napríklad:
www.evernote.com – aplikácia, ktorá umožní zbaviť sa viac ako 90% papierov a takmer všetkých stránok, ktoré ste zvyknutí na webe otvárať
www.doodle.com – skvelý nástroj pre plánovanie schôdzok a iných udalostí, zadarmo
www.copytalk.com – stačí nadiktovať správu (do štyroch minút) a o pár hodín dostanete e-mailom jej prepis. Super pomôcka pre brainstorming, presnosť je vraj ohromujúca (ak ste niekto už stihli vyskúšať, dajte info)
www.dimdim.com – zdarma dostupná aplikácia pre nahratie toho, čo vidíte na obrazovke; pre tvorbu videopríručiek Alebo nástroje a triky na zistenie veľkosti trhu (najmä amerického, ale ako inšpirácia cenné):
www.quantcast.com – údaje o mesačných počtoch návštev väčšiny webov, vrátane najčastejšie používaných slov pre ich vyhľadanie
www.writersmarket.com – tisícky špecializovaných časopisov, ich náklady, predplatitelia
www.spyfu.com – tu si môžete pozrieť výdavky konkurentov na on-line inzerciu a údaje o kľúčových slovách

Už sa nečudujem, že sa táto kniha dostala na vrchol rebríčkov New York Times, Wall Street Journal či BusinessWeek. Preložili ju do 35 jazykov a z Ferrissa urobila celebritu. Isteže sa nedá všetko aplikovať a mnohé veci sú šité na americký trh. No ako inšpirácia a tipy na zamyslenie je to geniálna knižka, ktorú si rozhodne prečítam ešte raz. Zapáčil sa mi jeho vtip, svieži štýl písania, zaujímavé postrehy. A tak ešte jeden na záver:
Zakladáte si napríklad nejakú živnosť alebo chcete na webe predávať. Aký tovar? Ktorý produkt? Spýtajte sa desiatich ľudí, či by si kúpili váš výrobok. Potom tým, ktorí odpovedali kladne, povedzte, že máte v aute desať kusov a môžu si výrobok hneď kúpiť. Pôvodné pozitívne reakcie tých ľudí, ktorí chcú, aby ich druhí mali radi, a len vás chceli potešiť, sa zmení na zdvorilé odmietnutie, akonáhle príde na peniaze.
P.S. Čomu sa však čudujem, je toto: Tim Ferriss je víťaz národného šampionátu v čínskom kickboxe, určite dostal do hlavy viac úderov ako som ja šťastlivec zakopol o stoličky, postele a iné pozemné nástrahy...a napriek tomu mu to neuveriteľne myslí.:-)
Prečítajte si úryvok z e-knihy „Čtyřhodinový pracovní týden“ (registrácia a stiahnutie čítačky zadarmo zaberie zo dve minútky).