Smrť v Cornwalle (Daniel Silva)
Smrť v Cornwalle je vynikajúci triler, svižný, s nečakanými zvratmi a majstrovsky premyslenou zápletkou. Okrem postáv a samotného príbehu sú perfektne vystavané dialógy, v ktorých to neraz iskrí, majú vnútornú dynamiku, vtip a sarkazmus. Sú hravé, čo výborne vyvažuje samotné napätie pri pátraní.
Gabriel Allon žije v milovaných Benátkach, no práve si odskočil do Londýna, aby sa zúčastnil na recepcii v Courtauldovej galérii pri príležitosti slávnostného odhalenia nedávno objaveného autoportrétu Vincenta van Gogha. Tam sa naňho obráti dávny priateľ z cornwallskej polície s prosbou o pomoc pri vyšetrovaní záhadnej vraždy. Allon súhlasí a čoskoro si uvedomí, že stojí proti novému mocnému a mimoriadne nebezpečnému protivníkovi. Obeťou je Charlotte Blakeová, renomovaná profesorka dejín umenia z Oxfordu. Vyzerá to, že ju zabil diabolský sériový vrah, ktorý už dlhší čas terorizuje tamojšie okolie. Vyšetrovanie však odhalilo množstvo nezrovnalostí vrátane chýbajúceho mobilného telefónu. A je tu aj záhadná šifra z troch písmen, ktorú profesorka Blakeová zanechala v poznámkovom bloku vo svojej pracovni...
Aj v tejto novinke je všetko, čo sme si obľúbili na sérii Gabriel Allon a autor zároveň cez pútavý príbeh upozorňuje na rôzne globálne problémy. Či už to bolo Rusko a jeho politika, ruskí oligarchovia, vojna na Ukrajine, alebo pranie špinavých peňazí, skorumpované korporácie, despotickí vládcovia. V tomto je Daniel Silva jedinečný a dôsledný.

Bažant (František Kozmon)
Po malej odbočke v podobe queer románu Hľadanie Adama sa Frankie Kozmon vracia k obľúbenej detektívnej sérii a tentoraz to rozohral naozaj skvele.
Marek Wolf sa ocitá uprostred zložitého vyšetrovania, ktoré mu zasahuje do osobného života viac, než by si prial. Jeho blízky kolega a spolupracovník Adam Vanek je nezvestný a Adamov únosca sa Wolfovi vyhráža odhalením najtemnejších tajomstiev.
Marekove neortodoxné metódy a temná minulosť ho stavajú do nebezpečnej pozície. Musí sa vyrovnať s nečakanou zradou a hrozbami, no postupne odkrýva spletité tajomstvá a uvedomuje si, že stojí pred takmer neriešiteľnou voľbou: zachrániť Vaneka alebo vlastnú kožu?
Bažant je klasická kozmonovka. Opäť sa v príbehu prepletá minulosť so súčasnosťou. Vraciame sa do čias, kedy bol Karol Lupták operatívec a neznášal prácu v teréne. Len čo uzavrel jeden prípad, už sa ocitá na ďalšom mieste činu. Vo vzduchu visí obava, či nevyčíňa v Bratislave sériový vrah, čo je vždy postrach pre každého kriminalistu. Čoskoro však zisťujeme, že Luptákov starý prípad súvisí s tým súčasným, ako aj s Vanekovým zmiznutím...
„Práve v minulosti sa nachádzajú odpovede, ktoré môžu pomôcť Marekovi Wolfovi, aj čitateľom pri odhalení a dolapení vraha,“ prezrádza Frankie Kozmon.

Bez pravidiel (Michala Ries)
Myslíte si, že sa protiklady priťahujú? Že to vo vzťahoch naozaj platí? Niekedy to vyjde a funguje to. Aj o tom je príbeh slovenskej autorky Michaly Ries Bez pravidiel.
Zoznámte sa s Erichom a Lesiou. On je ambiciózny muž, vždy dosiahne všetko, čo chce, je vytrvalý a trpezlivý. Dodržiava pravidlá a verí v logiku. Ona ohýba pravidlá podľa toho, ako sa jej to hodí, je rázna, bezočivá, nezlomná a veľká voda.
On ju chce, ale ona to odmieta. Napokon uzavrú vzťahovú dohodu s pevne stanovenými pravidlami a obaja si myslia, že je v ich prospech. Rozohrajú svoje hry a nenápadné manipulácie. Erich sa však rýchlo presvedčí, že Lesia nebude ľahká korisť a postupne zisťujú, že žiadna dohoda nedokáže spútať vášnivé srdcia.
V príbehu je viacero dohôd a práve tie sú zaujímavé, neraz kontroverzné a krásne odrážajú reálny život – môžete si veci naplánovať, určiť si hranice, povedať si, že to bude takto, ale – sme ľudia, podliehame emóciám, túžbam a nie všetko ide vždy podľa nás.
Príbeh je postavený na dvoch základných pilieroch – je tam veľa vášne, ale tiež sarkazmu a humoru. Zaujímavá je aj obálka, ktorá sa odlišuje od predošlých kníh Mišky Ries. Na prvý pohľad evokuje svetové bestsellery zo žánru erotické romance...

Tajomstvá a sľuby (Andrea Rimová)
Tajomstvá. Pretvárka. Vášeň. Sľuby. Nádej. Ingrediencie, ktoré pre vás autorka namiešala tak, aby ste si tento knižný kokteil užili do poslednej kvapky. To je Andrea Rimová a jej Tajomstvá a sľuby.
Túžba po fungujúcom vzťahu a vlastnej rodine privedie Grétu po ročnom pobyte v zahraničí naspäť na Slovensko. Aby sa mohla pohnúť vpred, musí uzavrieť bolestivú minulosť, ktorá ju vyhnala z domu. Opätovné stretnutie s Majom jej nečakane skomplikuje život. Nastupujú pochybnosti o šialenej láske, ktorá by sa mala skončiť už v zárodku. Keď sa na povrch dostanú desivé tajomstvá, Gréta zisťuje, že klamstvo delí od pravdy príliš tenká hranica. A že pozerať sa ešte neznamená vidieť... Život obyčajnej ženy hľadajúcej svoje šťastie sa v okamihu premení na jeden veľký otáznik a čaká ju najťažšie rozhodnutie v živote.
Veriť sľubom a bojovať alebo to jednoducho vzdať?
Aj z tejto novinky cítiť, že Andrea miluje písanie. Napokon, knihy ju sprevádzali odmalička, mali doma veľkú knižnicu, chodila aj do miestnej knižnice a otec učil na základnej škole slovenčinu, takže ju k tomu viedol. Napokon, svedčí o tom už krásne venovanie v úvode...

Gaslighting (Amelia Kelley)
Gaslighting je špeciálny spôsob manipulácie a je jednou z najbežnejších foriem emocionálneho zneužívania, s akými sa ženy stretávajú. A ešte viac zhoršuje už aj tak nevyváženú dynamiku moci a spoločenské i štruktúrne rodové nerovnosti.
Kniha Gaslighting ponúka nástroje, ktoré ženám pomôžu odhaliť manipuláciu vo všetkých kľúčových oblastiach života. Poradí, ako sa účinne o ochrániť pred emocionálnym zneužívaním, a tým, ktoré túto formu manipulácie zažili, pomáha získať väčší pocit vlastnej hodnoty, sebaúcty a nájsť novú silu. „Venujem všetkým ženám, s ktorými som mala do činenia, keď pochybovali o vlastnej hodnote: Záleží na vašom hlase, záleží na vás osobne, zaslúžite si byť milované a rešpektované, zaslúžite si to, lebo ste a pretože ste také, aké ste,“ odkazuje autorka, traumatologická terapeutka a profesorka psychológie Amelia Kelley.
Keď sa ženy naučia gaslighting odhaľovať, chrániť sa pred ním a zároveň sa zamerajú na starostlivosť o seba, môžu prekonať aj najhoršie prípady tohto typu manipulácie. Len čo námaha vložená do zotavovania a uzdravovania odstráni pokrivenie, ktoré gaslighting spôsobil, ženy sa o sebe dozvedia, že disponujú silnou intuíciou a sú emocionálne odolné. Ich schopnosť zvládať rôzne problémy predstavuje silu, s ktorou treba počítať, a práve to je hlavný odstrašujúci faktor pre tých, ktorí by ich chceli ovládať.

Malí ľudia, veľké emócie (Cambell a Staube)
Ako tvrdí podtitul knihy Malí ľudia, veľké emócie – toto je jediná kniha, ktorú potrebujete k výchove svojho dieťaťa.
Budúcnosť totiž patrí emocionálnej inteligencii. Sme uprostred revolúcie vo výchove, ktorá radikálne mení spôsob, akým vychovávame naše deti. Už sú preč časy mávnutia rukou nad detskými pocitmi: Neplač; Veď si v poriadku; Nerob scény. Keďže sa naše chápanie vyvíjajúceho sa mozgu zväčšilo, dnešní rodičia hľadajú nový spôsob, ako pomôcť svojim deťom pochopiť ich pocity a naučiť sa ich spracovať.
Kniha poskytuje nástroje na riešenie všetkých druhov stresových situácií pri výchove detí vrátane toho, čo robiť, keď vaše dieťa dostane záchvat hnevu. Pridávajú užitočné scenáre na zvládnutie akýchkoľvek náročných momentov, ako je odmietnutie ísť do školy alebo nevôľa ísť spať. Tiež ako reagovať, keď dieťa niekoho udrie alebo uhryzne. Aj jednoduché tipy, ktoré pomáhajú regulovať nervový systém dieťaťa. Alebo ako predvídať a ukončiť záchvaty plaču ešte predtým, ako sa vôbec začnú.
Kniha Malí ľudia, veľké emócie vybavuje dospelých nástrojmi emocionálnej inteligencie, aby mohli reagovať na správanie svojich detí vedome. Táto kniha je základným, empatickým sprievodcom, ktorý naučí rodičov všímať si vlastné návyky a udržiavať priestor pre veľké emócie ich malého človeka.

Mimo dobra a zla (Friedrich Nietzsche)
Vo svojej mimoriadne vplyvnej práci Mimo dobra a zla Nietzsche priamo nadväzuje na idey, ktoré básnicky stvárnil vo svojom vrcholnom diele Tak riekol Zarathustra. Keďže sú v nej obsiahnuté všetky základné pojmy a myšlienkové motívy jeho filozofie, obvykle sa pokladá za ideálny „vstupný portál“ do jeho myslenia.
Vychádzajúc zo zásadnej kritiky európskej kultúry založenej na platonizme a kresťanstve, ktoré svojimi dôsledkami nevyhnutne vedú k nihilizmu, hľadá nové formy morálky mimo jej historicky tradovaných, náboženstvom a dogmatickým myslením ovplyvnených noriem a hodnôt, proti ktorým stavia svoju filozofiu „imorality“. Ide mu o prekonanie „otrockej“ morálky masového, „stádového“ človeka „ušľachtilou“ či „aristokratickou“ morálkou sebauvedomeného a za seba plne zodpovedného jednotlivca. Nietzscheho myšlienkové zápasy svedčia o jeho priam sebazničujúcom nasadení pri uplatňovaní poslednej nepochybnej a nespochybniteľnej hodnoty, ktorú označuje ako „poctivosť“. Ich výsledky, brilantne formulované veľmi pôsobivým metaforickým jazykom, sú preto napriek všetkej svojej kontroverznosti a polemickosti predovšetkým svedectvom jeho úporného hľadania zmyslu a pevného záchytného bodu v čoraz neuchopiteľnejšom svete moderného človeka.

Foto: Ikar, Slovenský spisovateľ, Motýľ, Lindeni, Noxi, Premedia, Freepik.com