Tešíte sa na nový obchvat Bratislavy D4R7? Zbytočne! Ešte roky bude fakticky nepoužiteľný.

Krátko po zostavení končiacej vlády, bola v máji 2016 podpísaná ministrom dopravy (Brecely, pamätáte?) koncesná zmluva na výstavbu diaľničného obchvatu okolo Bratislavy (D4) a rýchlostnej cesty od Šamorína do Bratislavy (R7).

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Štát sa zaviazal, že do plánovaného ukončenia výstavby v apríli 2020 (už za tri mesiace!) stavebne pripraví úsek D1 od Vajnorského jazera po novú križovatku Triblavina vrátane časti novej križovatky s obchvatom D4 Ivanka Sever. Stavba s niekoľkými mostami, vrátane rozšírenia D1 si vyžadovala získať povolenia k výstavbe, projekčné práce, prejsť procesom verejného obstarávania na inžiniersku a realizačnú činnosť a samotnú realizáciu. Vzhľadom k dĺžke povoľovacích konaní a verejného obstarávania na Slovensku, mal štát začať s prípravou svojej časti stavby okamžite po podpise zmluvy so Španielmi. Za necelé 4 roky mal zrealizovať stavbu v dĺžke 3 kilometrov tak, aby hneď po dokončení obchvatu D4 a rýchlostnej cesty R7 mohli vodiči využívať napojenie na diaľnicu D1 vo všetkých smeroch. Je koniec januára 2020 a štát s výstavbou ani nezačal.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dôsledkom nečinnosti štátu bude, že tranzitná doprava v smere od Trnavy, ktorá sa chcela vyhnúť súčasnej D1 cez Bratislavu nebude môcť nový obchvat D4 využívať ešte najmenej 3 roky. Uvádza to sama Národná diaľničná spoločnosť (NDS). V jej vlastných dokumentoch sa konštatuje, že zjazd z D1 na D4 v smere od Trnavy na Jarovce nebude hotový skôr ako v roku 2023 … Počkať, to vážne bude celá doprava od Trnavy, ktorá mohla v smere do Maďarska, Rakúska a Česka obísť Bratislavu jazdiť po starom obchvate, cez Prístavný most a cez Petržalku ako doteraz? Vážne! 

Babráctvo a lajdáctvo štátu sa prejavilo už pri začiatku projektu D4R7 tým, že štát odovzdal koncesionárovi stavebné povolenia na väčšinu úsekov s oneskorením 9 mesiacov! Ani toto omeškanie, ktoré znamená, že obchvat D4 bude dokončený v januári 2021 (okrem mosta cez Dunaj a úseku pri Slovnafte, ktoré majú byť hotové v apríli 2021) nestačilo na to, aby štát s výstavbou svojej časti križovatky aspoň začal. Podľa NDS nebude v čase plánovaného odovzdania obchvatu D4 v januári 2021 stavebne pripravená ani jedna vetva na napojenie na D1 v mieste križovatky Ivánka Sever. NDS počíta s dočasným napojením D4 na D1 najskôr v priebehu roku 2022. Predtým bude musieť ešte vybudovať obchádzkové trasy D1, lebo v mieste križovatky celú pôvodnú D1 rozoberie a postaví nanovo.

SkryťVypnúť reklamu

Už dnes meškajúce termíny NDS sú však nereálne optimistické. NDS nedisponuje povoleniami k výstavbe potrebného 3 kilometrového úseku a k dnešnému dňu ani nezačala s verejným obstarávaním na zhotoviteľa. Niežeby začala stavať! Dokonca to dospelo tak ďaleko, že ani rozpočet NDS na rok 2020 nepočíta s realizáciou rozšírenia D1 a prípravy na napojenie na D4. Štát miesto toho, aby priznal, že prípravu tejto stavby zanedbal, označil vinníkov a vyvodil personálnu zodpovednosť, sa ako obvykle vyhovára na aktivistov, ktorí si v konaní len uplatňovali svoje zákonné práva. Pozri: https://spravy.pravda.sk/ekonomika/clanok/538523-krizovanie-d1-a-d4-vstupilo-do-politickeho-boja-kiskova-strana-sa-spori-s-ministerstvom/

SkryťVypnúť reklamu

Účelom obchvatu D4 a rýchlostnej cesty R7 za 1,9 miliardy EUR bolo odbremenenie Bratislavy od tranzitnej dopravy. To sa ešte niekoľko rokov nestane a nový obchvat za necelé dve miliardy bude v mieste križovatky s D1 končiť betónovými panelmi (doslova!). Štát tak bude od budúceho roka platiť koncesionárovi za dokončený obchvat D4 a rýchlostnú cestu R7 necelých 53 miliónov EUR ročne, hoci pôvodný účel najväčšej infraštrukturálnej stavby za posledné desaťročia nebude ešte niekoľko rokov splnený. 

Za všetkých Bratislavčanov, v podstate za celé Slovensko, ktoré obchvat bude najbližších 30 rokov splácať, dúfam, že na Ministerstve dopravy a Národnej dialničnej spoločnosti budú po voľbách sedieť ľudia, ktorí projekt dotiahnu čo najskôr. Lajdáctva a babráctva už máme na slovenských diaľniciach akurát tak dosť!
 

Ján Buocik

Ján Buocik

Bloger 
  • Počet článkov:  16
  •  | 
  • Páči sa:  43x

Župný a miestny poslanec za Ružinov, 8 rokov Bratislavský mestský poslanec, advokát, zakladateľ Ružinovskej komunálnej poradne, manžel a otec dvoch detí. Zoznam autorových rubrík:  súkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

767 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu