reklama

Zasvätený život II.

Utváranie mníšstva, a krátky pohľad na jeho vývin, vznik rehoľných spoločenstiev v stredoveku, až k súčasným komunitám.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)
Obrázok blogu


 Koncom 3. storočia, z úsilia asketických kresťanovo dokonalejší život, sa postupne utváral monastizmus. Spočiatku takýtoasketický, a uzavretejší život mohol viesť ktokoľvek.
Na konci prenasledovania kresťanov vidímerozkvet asketizmu, ktorý bol akoby predohrou k mníšskemu hnutiu, ktorémunapomohol život tých kresťanov, ktorí sa v čase prenasledovania utiahli dopúšte. /Porov. NEUNER, P.: Laici a klérus, s.47./ Radikalita sa preniesla do kláštorného sveta, zasvätený život nabral formumníšstva. /Porov. ŠPIDLÍK, T.: Spiritualita, formácia & kultúra, s.11./ Prvými mníchmi sú Otcovia púšte (bratia). Mnísi a pustovníci,odmietali vo všeobecnosti kňazstvo, ako nepatriace k ich povolaniu. Pokiaľby sme chceli hľadať definitívnu a spoločnú charakteristiku, pre všetkypovolania bratov k zasvätenému životu, môžeme povedať, že ich základnoučrtou, súčasne špecifickou definíciou, bola vždy zasvätenosť života. Ďalejslužba, čo pre brata prinášalo nevyhnutne špiritualitu založenú na pokore,napodobňujúc tak skrytý život nášho Pána, tiež jednoduchosť života. /Porov. AUMANN, J.: Křesťanská spiritualitav katolické tradici, s. 42./ 


Kým pre rané kresťanstvo,bolo vrcholom oddanosti Kristovi mučeníctvo, po prenasledovaní sa askétia tí, ktorí žili v celibáte, ocitli v obtiažnej situácii.


 Uvoľnenie pomerov viedlomnohých k prispôsobeniu sa svetu. Aj tí kresťania, ktorí žili asketicky,zostávali vo svojich domoch, no časom boli zostavované pravidlá života. NaVýchode sa presadil spoločný život, ktorý však bol neraz problematický.V Egypte sa začiatkom 4. storočia, z pustovníctva vyvinul komunitnýspôsob mníšskeho života.


 Pre stredovek, v ktoromuž boli pevne etablované rehoľné spoločenstvá, bolo charakteristickénapodobňovanie Krista v jeho chudobe. Predstaviteľmi boli rehoľnéspoločenstvá ako: františkáni, dominikáni a pod. Na jednej strane tu boliortodoxné pevné náboženské inštitúcie. Na strane druhej, rôzne malé skupinkyveriacich, ktorí sa snažili o dokonalejší život, a žiliv komunitách. /

Porov. NEUNER, P.: Laicia klérus, s. 58./


 Od polovice 15. storočia, asido polovice 17. storočia, hovoríme o potridentskej spiritualite, pre ktorúbol charakteristický ústup od sveta, a jasné metódy modlitieb. Právev tomto čase, sa pojem askézy, začal viac aplikovať na tých, ktorí savenovali duchovným cvičeniam s pôstmi, sebadisciplínoua zdržanlivosťou. Tu nastal posun chápania pojmu askéza, od pôvodnéhovýznamu pestovania a zdokonaľovania čností, k sebadisciplíne a zriekaniu sa. /

Porov. AUMANN J.: Křesťanská spiritualitav katolické tradici, s. 168./


 Moderná spiritualita,(17.-19. st.) má svoje korene vo Francúzsku. Európska kresťanská spiritualitabola utváraná podľa francúzskej školy. Bola kristocentrická, zakorenenáv kristológii apoštola Pavla, a v teológii sv. Augustína. /

Porov. AUMANN J.: Křesťanská spiritualita v katolické tradici, s.202./ 
V druhej polovici 20. storočia, savýrazne začali rozvíjať nové formy komunitného života. Tak vznikli hnutiaa komunity ako: Fokoláre, Komunita v Taizé, Archa, Komunita Emanuel,Komunita blahoslavenstiev, a niektoré ďalšie. Tieto hnutiaa komunity, od roku 1990, v rôznych podobách a oblastiachzamerania, pôsobia i u nás na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

  

 

gabo burdej

gabo burdej

Bloger 
  • Počet článkov:  296
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu