
Kreacionisti sú ľudia, ktorí tvrdia, že všetko, čo tvrdí Biblia o vzniku sveta je do slova a do písmena pravda a naopak všetko, čo o histórii Zeme tvrdí moderná veda je nesprávne, pretože to odporuje Starému zákonu. Osobitne im leží v žalúdku Charles Darwin so svojou evolučnou teóriou, no spochybňujú aj mnohé poznatky astronómie (napr. vek planét a spôsob ich vzniku), geológie (napr. geologický vývoj Zeme), biológie (napr. vznik a pôvod druhov) a ďalších prírodných vied. Podľa kreacionistov je Zem stará iba asi 6 000 rokov, planéty sú o niečo mladšie ako Zem (pretože boli stvorené až na 4. deň), v čase dinosaurov na Zemi žili ľudia a človek nemá s opicami žiadnych spoločných predkov. Evolučná teória je podľa kreacionistov úplný nezmysel. Napokon, údajných 6 000 rokov existencie sveta ani neposkytuje dostatočný časový priestor na jej uplatnenie. Kreacionisti sú pobúrení tým, že v amerických školách sa jednostranne učí iba evolučná teória a vedecký názor na vývoj slnečnej sústavy. Všetko svoje úsilie preto sústredia na to, aby dosiahli zaradenie svojej verzie Stvorenia do učebných osnov. Buď ako alternatívu k existujúcim vedeckým teóriám, alebo - ešte lepšie - ako jedinú správnu teóriu.
Ak sa vám doposiaľ zdala táto téma príliš odťažitá od aktuálnych problémov slovenského školstva, dúfam, že prinajmenšom v tejto chvíli už začínate tušiť, kam mierim. Tento problém by mohol čoskoro byť nanajvýš aktuálny nielen v Seattli, ale aj v Senici, nielen v Marylande, ale aj v Marianke. Nový školský zákon umožnil slovenským školám tvoriť si vlastné školské vzdelávacie programy a v nich samostatne rozhodovať o istej časti preberaného učiva. Prinajmenšom teoreticky je teda možné, že niektorá škola zaradí do svojho vzdelávacieho programu aj vznik sveta v šiestich etapách (rozumej dňoch). Nemám žiadny problém s tým, aby sa žiaci v škole učili o Biblii alebo čítali Genesis. Ťažko by som však niesol, keby sa na geológii učili, že Zem nie je staršia ako 6 000 rokov, keby na astronómii odhadovali vek planét podľa Písma svätého, alebo keby na biológii odvodzovali počet živočíšnych druhov z podmienky, že sa všetky museli zmestiť do Noemovej archy.
Rozhodne nechcem, aby tento príspevok vyznel ako kritika toho, že školy dostali možnosť ovplyvňovať obsah vyučovania. Práve naopak, tento krok veľmi vítam, ba dokonca si myslím, že prichádza neskoro a v nedostatočnom rozsahu. Len si kladiem otázku, ako naše školy na túto slobodu zareagujú a ako ju využijú. Či rozumne (v čo dúfam), alebo tak, ako americké školy (čo by bolo dosť zlé). Možno sa trápim zbytočne, možno táto otázka vôbec nebude u nás tak skoro aktuálna. Ale poviem vám, ten dokument o amerických kreacionistoch ma dosť vydesil. Podľa prieskumov je totiž na ich strane už viac ako 70 % Američanov.