
Do prvej kategórie spadajú podľa môjho názoru horúco diskutované dvojjazyčné geografické názvy v učebniciach vlastivedy pre školy s vyučovacím jazykom maďarským. Bože na nebesiach, to naozaj toto školstvo nemá vážnejšie problémy? Z každého média, ktoré otvorím alebo zapnem, vyskočia na mňa chýbajúce zátvorky s maďarskými názvami. Mimochodom, po vecnej stránke súhlasím s názorom maďarskej menšiny. Predstavte si, že by sme my, Slováci, rozprávali takto: „V lete sme boli na výlete po Rakúsku a Nemecku. Začali sme vo Wien, pokračovali sme do München a skončili v Köln.“ Pripadalo by vám to normálne? Mne nie. Keďže slovenčina má vlastné, slovenské názvy uvedených miest, chodíme do Viedne, prechádzame cez Mníchov a končíme v Kolíne. Na druhej strane by určite bolo rozumné, aby v maďarských učebniciach boli v zátvorkách uvádzané aj originálne (t. j. slovenské) názvy miest, obcí či pohorí, pretože inak môže mať žiak problém identifikovať, o ktorom mieste je vlastne reč. Viete napríklad, kde hľadať Kostnicu, v ktorej bol upálený chudák Ján Hus? Alebo slávnu katedrálu v Remeši? A kam letí Američan, keď mieri do Venice? Osobne navrhujem: nepodarené učebnice skartovať, vytlačiť nové s maďarskými aj slovenskými názvami, ministerstvo školstva už nikdy nedávať do rúk SNS a priestor v médiách venovať skutočným a vážnym problémom nášho školstva. Je ich asi 97.
A teraz k druhému problému, ktorý je oveľa vážnejší, než sa možno ľuďom na Slovensku zdá, a to je globálna finančná a ekonomická kríza. Jediný, kto sa z nej môže naozaj tešiť, sú učitelia náuky o spoločnosti a ekonómie. Majú ideálnu príležitosť vysvetľovať žiakom na praktických príkladoch, ako funguje tento svet, teda aspoň jeho ekonomická a finančná časť. Čo sú to hypotéky? Čo sú to zlé hypotéky? Prečo vlastne banky dávali rizikové hypotéky? Prečo sa to nakoniec prevalilo? Ako a prečo sa tento problém šíri z jedného kontinentu na druhý? Ako sa štáty snažia situáciu riešiť? Mali by ju vôbec riešiť? Prečo slovenský robotník môže prísť o prácu pre chyby amerických bankárov? To všetko sú veľmi dôležité otázky. Momentálne je všade dostupných množstvo zaujímavých materiálov, ktoré osvetľujú jednotlivé aspekty tejto krízy a zároveň ozrejmujú princípy fungovania svetovej ekonomiky. Ako bývalému matematikovi sa mi na ekonómii veľmi páči, že je v nej veľa kauzality: fungujú tam logické príčinné väzby. Žiaci by sa preto nemali učiť iba poučky typu „centrálna banka je...“, „inflácia je...“, ale mali by v primeranej miere rozumieť aj vzťahom, väzbám a mechanizmom fungovania ekonomiky. Bolo by krásne, keby vedeli odpovedať aj na otázky začínajúce magickým slovíčkom „prečo“. Slovíčkom, ktoré sa v našich školách používa iba veľmi zriedkavo... Ktovie prečo?