Kedy konečne začneme učiť najskôr o slonovi a až potom o bunke?

V rámci rozbiehajúcej sa školskej „reformy dostali základné a stredné školy istú voľnosť pri tvorbe obsahu vyučovania. Aj keď kritici namietajú, že ide iba o iluzórnu a v praxi minimálnu možnosť ovplyvňovať učebné osnovy, skúsim byť na chvíľu optimistom a poradiť školám, ako s touto slobodou naložiť. Možno vás to prekvapí, ale chcem im navrhnúť, aby v rámci svojich školských vzdelávacích programov trochu bojovali proti štátom vnucovanej systematickosti vo vyučovaní (najmä u mladších žiakov).

Písmo: A- | A+
Diskusia  (22)
Obrázok blogu

Systematickosť je jedným z nosných princípov, z ktorých (už celé desaťročia) vychádzajú naše učebné osnovy. Podľa princípu systematickosti sa v dejepise najskôr preberá pravek, potom starovek, stredovek a napokon novovek. Postupuje sa chronologicky, čiže systematicky. Bez ohľadu na to, že mladším žiakom by bolo omnoho bližšie premýšľanie o živote ich starých rodičov, než o živote lovcov mamutov. Podľa princípu systematickosti sa na slovenčine najskôr preberá antická literatúra, potom stredoveká, následne renesančná atď., až často nezostane dostatok času na súčasných autorov, ktorí by možno žiakom boli bližší ako Homér či Petrarca. V biológii postupujeme systematicky od najjednoduchších živočíchov po najzložitejšie a až v závere sa prepracujeme k človeku. A to napriek tomu, že väčšinu žiakov oveľa viac zaujíma vlastné telo ako meňavka. V matematike žiakov najskôr učíme prirodzené čísla, potom celé, ďalej racionálne a napokon reálne. Ako keby fakt, že číselný obor A je podmnožinou oboru B znamenal, že je didakticky správne najskôr oboznámiť žiakov s oborom A a až potom s oborom B. Je to metodický nezmysel. Ktorýkoľvek druhák vie, čo je polovica alebo tretina, hoci ešte nemá predstavu o čísle -7. Poznanie nevzniká systematicky, chronologicky, lineárne. Ani u jednotlivca, ani u ľudstva ako celku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Autori súčasných učebných osnov zrejme vychádzali z predpokladu, že keď je systematický postup vhodný pre teoretickú výstavbu vedných disciplín, je rovnako vhodný aj pre proces učenia sa žiakov. To je však hlboký omyl. Čím sú žiaci mladší, tým je systematický prístup nevhodnejší a kontraproduktívnejší. Prečo? Napríklad preto, že pojmy, ktoré sú v rámci systematickej výstavby vednej oblasti „nižšie", teda bližšie k základom, sú takmer vždy najťažšie na pochopenie. Fundamentálne pojmy ako bunka či gén sú pre žiakov oveľa abstraktnejšie a náročnejšie na pochopenie ako napríklad slon. Fundamentálne pojmy bod či množina sú pre žiakov omnoho abstraktnejšie a ťažšie pochopiteľné ako trojuholník či kocka. Pritom už J. A. Komenský nás učil, že pri vyučovaní treba postupovať od jednoduchšieho k zložitejšiemu. Princíp systematickosti je s touto (veľmi rozumnou) didaktickou zásadou v príkrom rozpore.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalším problémom systematického prístupu je ignorovanie aktuálneho záujmu a motivácie žiakov. Diktuje učiteľom a žiakom, že teraz sa musia zaoberať tým, čo v systematickej výstavbe učiva logicky nasleduje. Bez ohľadu na to, či je v triede niekto, koho to práve zaujíma. Pritom učenie prebieha najefektívnejšie vtedy, keď sa učíme to, čo ho momentálne zaujíma, na čo je zvedavý, čo ho trápi. Ak bol včera v televízii veľkofilm o Rimanoch, rozprávajme sa dnes na dejepise o Rímskej ríši. Keď sa v médiách pretriasa druhý pilier, rozprávajme sa so žiakmi o demografii, dôchodkovom systéme, úročení vkladov. Keď sa na stavbe prevráti žeriav, rozprávajme sa so žiakmi na fyzike o ťažisku. Aj za cenu, že takýto postup nebude takzvane „systematický". Som presvedčený, že takéto učenie by bolo pre žiakov omnoho zaujímavejšie a - čo je dôležité - aj omnoho efektívnejšie a kvalitnejšie.

Vladimír Burjan

Vladimír Burjan

Bloger 
  • Počet článkov:  13
  •  | 
  • Páči sa:  5x

Od štvrtého roku života pôsobím v školstve. Postupne som bol škôlkarom, žiakom ZŠ (Duklianska ul. BA), gymnazistom (GAMČA), vysokoškolákom (MFF UK), učiteľom matematiky na gymnáziu (GAMČA), riaditeľom odboru na ministerstve školstva, vedúcim skupiny merania výsledkov vzdelávania na Výskumnom ústave pedagogickom, externým učiteľom na MFF UK (prednáška o testovaní), rodičom dvoch školopovinných detí a členom rady školy (GAMČA). Ešte som nebol inšpektorom (nechcem), ministrom (nechcem) a školníkom (zvažujem). Okrem toho som už sedemnásty rok riaditeľom firmy EXAM testing a od septembra 2009 aj vydavateľom a šéfredaktorom časopisu DOBRÁ ŠKOLA. Vo voľnom čase sa dovzdelávam v histórii, filozofii, výtvarnom umení, architektúre a hudbe – teda v oblastiach, v ktorých mi náš vzdelávací systém zostal veľa dlžný. Zoznam autorových rubrík:  Školstvo a vzdelávanie

Prémioví blogeri

Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
INESS

INESS

108 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu