BRATISLAVA. V pravom krídle Pisztoryho paláca je od 3. júna otvorená výnimočná výstava praktickej grafiky, historickej reprodukcie, vizuálne zhmohnených spomienok aj kritiky vášne, náruživosti a jej krikľavého obrazu. Tieto umelecké diela sú diplomovými prácami bratislavských študentov Katedry grafiky a iných médií na Vysokej škole výtvarných umení (Academy Of Fine Arts And Design).
Expozíciu otvárajú lightboxy virtuálnej reality. Táto nasvietená grafika v zdanlivo statickom obraze nie je meravá. Prizrite sa bližšie a preskúmajte "televízne vlny" týchto škatúľ. Svetelné kvádre, ktorých obraz je adaptáciou binárneho kódu, virtualizuje digitálnu identitu a v navrstvených obrazoch rozohráva imaginatívnu hru s ich odkrývaním.

Táto realita zdieľa priestor s dvomi umeleckými rovinami najmladšej histórie. Prvý z príbehov je viac osobný. Zhmotňujú sa a zo zabudnutia tu vystupujú spomienky na starý opustený dom. Autorka Ivana Jancíková oživila vytrácajúce sa spomienky asamblážou. Skombinovala pôvodné, zachránené materiály. Triesky a konštrukcie spojila do náznakových línií. Spomienka je v tomto príbehu efeméra, rozplýva sa v priestore, do ktorého voľne prechádza.

Podobnú tvár objektu voľne prechádzajúceho do prírody má aj plošná expozícia xylografických odtlačkov, ktoré ako tlačiarenská technika stráca v digitálnej dobe masové uplatnenie. Táto výtvarná technika žije vo svete umenia a tu do reality uvádza fragmetny objektov civilnej ochrany obyvateľov mesta Trenčín. Tieto stavby ktoré časom stratili svoj význam dnes slúžia ako posledná záloha. Z niektorých podľa autora súboru Jakuba Lobotku život odchádza celkom. "Mnoho objektov kedysi plnilo určitú funkciu, časom však stratili význam. Nezmizli a aj naďalej existujú, ale nie všetky sa adaptujú na nové zmeny." Píše autor o výsledkoch výskumu. Svoju štúdiu rozvíja na 192 listoch.

Priestor druhý - vášne a ich pád. Symbol čo bez koruny nezaplače
Paródia falošného symbolu súcitu a vypočítanej obetavosti. Vďaka chýrom o tejto absolventskej výstave som už dopredu vedel, že tam bude výherný automat. Na obrazovke tu v ňom žije Vilo, ktorý v tejto inštalácii predstavuje adaptáciu súčasného individualizmu a ideál sebaobetovania pre druhého. Bez mince nezaplače, môžete sa pritom zahrať. Aká bude výhra a podarí sa vám rozkvapkať jeho slzy šťastia? Autorkou je záhoráčka Soňa Flajžiková, podľa jej slov toto dielo je hovorí o ľuďoch, ktorí pomáhajú druhým, ale pritom sa snažia o to, aby sa príliš neangažovali pri spoločnej slávnostnej konzumácii citov. Tento výherný automat sprevádza neobyčajná príručka na použitie, vďaka ktorej preniknete do tajov tejto hry.

Po rozohratej hre som sa rozhliadol, uvedomil som si, že som sa ocitol v priestore - obklopený literárno-výtvarným vyjadrením, poézie fyzickosti, kontrastu vášne od Cleopatry Muchovej. Tri steny po štyri veľké a tri menšie ukážky z jej rôznorodej tvorby. Každý obraz je krajinou, v ktorej vo viacerých adaptačných rovinách tieto diela prehovárajú prostredníctvom litier naznačujúcich kontúru v hrubom obryse bytostí oddávajúcich sa vášni...

Tretí priestor knihy
Ilustrácia sprevádza slová, aby spolu vytvorili jeden živý obraz. To čo nenapovedia litery, vykreslia kontúry postrehov, nevypovedaného predmetu, ale aj samotného príbehu. Vtedy, keď slovo je len na ilustráciu a nositeľom príbehu je obraz. Ilustrácia ako neoddeliteľná súčasť literatúry.

Absolventi Katedry grafiky a iných médií (2015): Cleopatra Muchová, Ivana Jancíková, Alexandra Hovorková, Lucia Žatkuliaková, Zuzana Mlynarčíková, Jakub Lobotka, Tibor Kováč a Soňa Flajžíková prezentujú svoje diplomové práce v Pisztoryho paláci v Bratislave na Štefánikovej 25, už len do 15. júna.