Na začiatok pár skúseností – pre náčrt – a potom prejdem k veci.
Keď som bol len taký bežný odosielateľ, ktorý posiela list či balík nanajvýš dva razy za rok, tak som poštu moc nevnímal. Vedel som, že existuje a ako tak funguje a že sú tam vždy dlhé fronty a ignorantské zamestnankyne. Nič hrozné..
Neskôr som sa stal prevádzkovateľom E-shopu a zasielanie balíkov sa stalo dennou rutinou. Vtedy som zistil, že pobočka pošty, ktorá je mi najbližšie, je úplne nepoužiteľná. Skrátka tie pracovníčky nie sú schopné, ochotné a nemajú dispozície na to, aby tých našich pár balíkov dokázali poslať. Nevadí... Sťažovali sme, sa, dohovárali sme im – bohužiaľ, nie je v ich záujme sa zlepšiť (nieje to ani v záujme danej akciovej spoločnosti). Chodievame teda s balíkmi každý deň na opačnú stranu mesta.
Ďalší problém, ktorý nás stojí bohužiaľ aj peniaze je doručovanie lístkov do schránok. Ak adresát nie je doma zastihnutý – pošta by mu mala zanechať taký lístok s upozornením, že jeho zásielka je už na pošte a že si ju môže vyzdvihnúť. Avšak tieto lístky často nie sú doručené a zákazník zabudne (a ja to chápem, že zabudne), že si niečo objednal. Potom reklamujeme na Slovenskú poštu písomne, že pri konkrétnych prípadoch poštárky a kuriéri nedoručili oznámenie o tom, že zásielka je už na pošte. V takom prípade Slovenská pošta využije zákonnú lehotu, ktorá je daná pre reakciu na reklamáciu a na ten dvadsiaty deviaty deň (lehota je najviac 30 dní) vám odpíšu, že neprítomnosť lístku v schránke sa nedá dokázať. No nedá... To ja viem, že sa nedá dokázať. Čiže sme dospeli k záveru, že pošta je nepriestrelná a keby aj spravila tisíc chýb, tak sa nedajú dokázať. Potom sa nám vracajú balíky a my platíme poštu nielen smerom k zákazníkovi, ale aj späť. Nazačiatku sme žiadali od zákazníka, ktorý neprevzal balík, aby nám zaplatil náklady spojené s poštovným. Tým vznikali konflikty a pochopili sme, že ten zákazník má pravdu a zlyháva pošta, nie adresát.
(Boli takí, ktorí balík neprevzali pre vlastnú nezodpovednosť, to je jasné, ale veľa je takých, ktorí lístok v schránke nikdy ani nevideli a balík ich čaká na pošte vždy bez akéhokoľvek upozornenia. Aj po reklamáciách.)
Ešte jedna skúsenosť – pošta je naozaj drahá.
A teraz k tej veci:
Od 1. januára pošta (presne tá, ktorej služby som opisoval) zvýšila ceny. Slovenská pošta uviedla oficiálne 10 až 15 percentné zdraženie. To je buď veľmi zlá matematika, alebo zavádzanie verejnosti – respektíve absolútne a špinavé - nechutné klamstvo.
Pre príklad:
Odoslanie nedoporučeného listu (do pol kila) stálo pred Novým rokom 0,6€
Dnes – po 10 až 15 percentnom zdražení stojí 0.8€
Má niekto pocit, že 0.2 z celku 0.6 je 15 alebo menej percent?
Príklad číslo dva:
Pred Novým rokom stálo zaslanie balíka o váhe 10 až 15kg dobierkou 4,6€ - dnes zaslanie takéhoto balíka (je už vedený ako akási špecialitka) za rovnakých podmienok stojí prosím pekne 8.1€
Napíšeme si to ako pre 12 ročných
8.1€ (súčasná cena) - 4,6€ (cena pred Novým rokom) = 3,5€ (rozdiel)
teda pôvodná suma (4.6€) bola navýšená o 3,5€
koľko percent je 3.5 z celku 4.6?
4,6= 100%
1%= (4,6 : 100) = 0,046
3,5 : 0,046= 76,09%
Takže cena tejto konkrétnej služby sa navýšila o 76.09%.
Milé deti, čo je viac? 76 jabĺčok? Alebo 10 až 15 jabĺčok? No samozrejme Jožko, 76 jabĺčok to je už riadna kopa..
Mimochodom sme s poštou zazmluvnení (z toho akože vyplývajú nejaké výhody) a poctivo vypĺňame tie nové elektronické podacie hárky – z čoho vraj vyplýva nejaká zľava. Tie čísla, čo tu píšem z mojej priamej skúsenosti zahŕňajú to ,,akože zvýhodnenie“ vychádzajúce z vypĺňania hárkov a tak..
Volali sme na Slovenskú poštu. ,,Ak sa chcete informovať o podacích hárkoch stlačte ...“ Pre sťažnosti tam tlačidlo nemajú – nevadí, sme si ho urobili. Slečna na druhej strane linky (ja viem, že ona za to nemôže) vravela, že áno, ona vie, že tie zdraženia sú viac ako 15%, ale že napríklad zásielky do zahraničia o niečo zlacneli. No samozrejme, že zlacneli, keďže boli pre svoju astronomickú výšku neslávne známe. A potom teda povedala, že minulý rok bola Slovenská pošta v strate, tak oni museli zdražieť.
Takže pošta bola v strate.. Napriek tomu, že majú ceny ako luxusný hotel v Dubaji, tak boli v strate. Inak povedané – nevedia hospodáriť.
Keď neviem hospodáriť a nemám zdravý rozum, tak spravím čo? No zvýšim ceny predsa.
Keď neviem hospodáriť a mám zdravý rozum, tak spravím čo? Tak neudelím nikomu z môjho podniku ,,zlatý“ padák v hodnote 178000€. Že? (pre objasnenie: http://www.pluska.sk/spravy/z-domova/zlaty-padak-hrdu-nebol-vsetko-skladali-sme-jej-aj-byvanie.html)
Ponúkať zlé služby a zvýšiť ceny bez ochoty zlepšiť služby je proste veľmi veľmi zlé, nechutné a hlavne slovenské.
Čo môže bežný človek (teda chudák) spraviť?
Môže napísať blog, ktorý nič nezmení...