Ďalšia téma, ktorá aktuálne rezonuje v mestskej časti aj medzi poslancami miestneho zastupiteľstva, je sťahovanie budovy miestneho úradu na Junáckej.
V čase rôznych "atómoviek" a konsolidácie verejných financií s drvivým dopadom na rozpočty samospráv, sa v mestskej časti Bratislava-Nové Mesto udiali pre mňa nepochopiteľné kroky.
Budova miestneho úradu na Junáckej je dlhodobo zanedbaná a najlepšie časy už má za sebou, to je fakt. Úprimne oceňujem krok pána starostu, že sa podujal na to, aby zlepšil pracovné podmienky pre zamestnancov úradu. Prakticky sa dá povedať, že v budove sú možné len dve teploty - zima a teplo. Nič medzi. Technický stav tiež nie je lichotivý a len na bežné opravy a údržbu zhltne z rozpočtu značné prostriedky.
Žiaľ, dobre myslené, horšie prevedené.
Vedenie sa rozhodlo presťahovať úrad postupne na Vajnorskú do prenájmu, niektoré oddelenia na Hálkovu a výhľadovo iné oddelenia do budovy Konskej železnice, pričom klientske centrum a sociálna výdajňa zostáva na Junáckej.
Mestské časti, ale aj magistrát využívajú prioritne svoje vlastné budovy, o ktoré sa aj náležite starajú a postupne ich v rámci svojich finančných možností aj rekonštruujú. A tak je to správne. Nerozumiem prečo sa vedenie Nového Mesta rozhodlo ísť opačnou cestou a zvýšiť si drasticky svoje výdavky a znova pripomeniem - v ťažkých časoch konsolidácie, ktorými trpia aj samosprávy.
Zámer a dôvody, pre ktoré sa vedenie rozhodlo presťahovať budovu úradu, okrem vyššie spomenutých, starosta rozoberal aj v článku, ktorý vyšiel tu: https://bratislava.sme.sk/c/23478095/bratislava-nove-mesto-miestny-urad.html
V článku sa spomínajú náklady na prevádzku tejto sedemposchodovej budovy úradu na Junáckej vo výške 30 až 32 tisíc eur mesačne, píše sa v článku.
Zmluva s prenajímateľom priestorov na Vajnorskej bola uzatvorená dňa 20.12.2024: https://www.crz.gov.sk/zmluva/10252267/ pričom si mestská časť prenajíma okrem priestorov aj inventár a parkovacie miesta.
Na základe infožiadosti mi boli poskytnuté nasledovné údaje o nákladoch na prenájom priestorov na Vajnorskej:

Ak si zrátame náklady na prenájom časti úradu na Vajnorskej vyjdú nám nasledovné čísla:
Prenájom mesačne vrátane parkovacích miest a zálohových platieb za služby a elektrickú energiu: 31 934,45 EUR
Prenájom ročne vrátane parkovacích miest a zálohových platieb za služby a elektrickú energiu: 383 213,40 EUR
V infožiadosti som poprosil aj o náklady za energie budovy úradu na Junáckej a odpoveď bola nasledovná:
Za rok 2023 elektrická energia a dodávka tepla: 179 226,94 EUR
Za rok 2024 elektrická energia a dodávka tepla: 158 101,60 EUR
Rozdiel medzi nákladmi za vlastnú budovu napr. za rok 2023(ktoré boli vyššie než r. 2024) a prenájmom je vo výške 203 986,46 EUR. Čiže zvýšené výdavky o 200 000 EUR každý ďalší rok(až do roku 2030), ktoré mohli byť použité na ďalší rozvoj mestskej časti, opravy ciest a škôl, budú použité na prenájom priestorov len jednej časti úradu.
Pre predstavu - na opravy ciest je ročný rozpočet vo výške cca. 350 000 EUR na celú mestskú časť.
Aby som bol objektívny, v nákladoch za Junácku nie je započítané vodné a stočné, revízie, pravidelné kontroly požiarnych systémov a pod., ale tieto náklady netvoria ani zďaleka ročne 200 000 EUR.
Ďalej treba uviesť, že na Junáckej bude stále potrebné kúriť a svietiť. Naďalej tam totiž zostáva sociálna výdajňa, klientske centrum a aj stavebný úrad. Zvýšia sa náklady na budovu na Hálkovej a výhľadovo ďalšia časť úradu v budove Konskej železnice. Toto riešenie z môjho pohľadu okrem toho, že je neekonomické je aj nevhodné, nakoľko jednotlivé oddelenia medzi sebou spolupracujú a takto sa budú fyzicky nachádzať na rozdielnych adresách, čo môže komplikovať bežnú agendu už iba v praktickej rovine, kedy starosta ako štatutár musí podpisovať úradné dokumenty, zmluvy, rozhodnutia aj operatívne.
Suma sumárum - mestská časť nevyprázdni svoju budovu, ale miesto toho si vyrobí na ďalšie roky ďalšie a ďalšie náklady s minimálne dvoma budovami, ktoré toho času nie sú vyčíslené a z jedného miesta sa sťahuje minimálne na tri.
V článku zo dňa 15.4.2025 bola aj téma potenciálneho financovania rekonštrukcie úradu z eurofondov a starosta uviedol: "Na túto možnosť sme sa pýtali priamo u sprostredkovateľského orgánu pre Bratislavu a odpoveď bola, že na takýto finančne náročný projekt by sme európske peniaze nezískali.".
Na túto záležitosť som sa pýtal v infožiadosti, či mi vie úrad sprístupniť túto informáciu/list alebo inú komunikáciu so sprostredkovateľským orgánom a dňa 27.5.2025 som dostal z úradu nasledovnú odpoveď: "Do dnešného dňa nemáme písomné vyjadrenie k predmetnej veci, ktorý je to výsledkom rokovaní s BSK a účastníkmi Rady partnerstva."
Rozdielne je tvrdenie starostu v článku a iná je odpoveď z úradu.
Záhadou toho času tiež zostáva, aké plány má mestská časť a vedenie s budovou na Junáckej. V článku sú len náznaky na potenciálnu spoluprácu s externým investorom za účelom zhodnotenia budovy a neurčité vyjadrenie starostu bez bližšieho časového rámca: „Po našom internom vyhodnotení najvhodnejšej alternatívy bude tá predložená miestnym poslancom na schválenie či prípadné pripomienkovanie“.
Dosť bolo kritiky, tu sú riešenia.
Aj keď by som očakával, že túto domácu úlohu si urobí mestská časť, tak som ju pre vedenie Nového Mesta urobil za nich, vo voľnom čase a rád.
Tu sú možnosti, ako by mohli vo vlastnej réžii vyriešiť problém s nevyhovujúcim stavom úradu na Junáckej:
Mestská časť Bratislava-Nové Mesto má načerpaný úver vo výške 2,5 mil. EUR určený na kapitálové výdavky(investície/projektová dokumentácia) + zvyšné úverové prostriedky z predchádzajúceho úveru braného minulým zastupiteľstvom. Tieto môžu byť použité ako na projektovú dokumentáciu, tak aj na realizáciu obnovy a modernizácie budovy.
Eurofondy - každá výzva v súčasnosti vyhlásená je určená aj pre obce a mestá, ktoré sú oprávnenými prijímateľmi. Je možnosť čerpať tieto prostriedky presne za účelom znižovania energetickej náročnosti verejných budov. Tieto prostriedky sa dajú efektívne čerpať a nemali by významný dopad na financie mestskej časti, ale na prenájom sa skladajú všetci obyvatelia Nového Mesta. Výzvy sú aktuálne vonku minimálne tri, kde sa môže mestská časť Bratislava-Nové Mesto zapojiť:
Výzva
výška podpory
odkaz na výzvu
Zvyšovanie energetickej hospodárnosti existujúcich verejných budov
min. 500 tis. EUR, max. 5 mil. EUR, spolufinancovanie min. 5%
Podpora energetickej efektívnosti a využívania OZE vo verejných budovách
min. 201 tis. EUR, povinné spolufinancovanie 0 %
https://portal.itms21.sk/vyhlasena-vyzva/?id=3633&idverzia=6390
Podpora energetickej efektívnosti a využívanie OZE vo verejných budovách
min. 200 tis. EUR, max. 5 mil. EUR, povinné spolufinancovanie 0 % (pri splnení vybraných podmienok výzvy)
https://portal.itms21.sk/vyhlasena-vyzva/?id=2928&idverzia=6133
Úver z environmentálneho fondu: https://envirofond.sk/wp-content/uploads/2025/03/Specifikacia-cinnosti-podpory-formou-uveru-pre-obce-a-vyssie-uzemne-celky-18.03.2025.pdf , strana 10, Oblasť 2 - Zvyšovanie energetickej účinnosti existujúcich verejných budov. Minimálna výška úveru 5000 EUR, maximálna výška nie je určená. Výhoda: fixný úrok 2% a najväčší benefit: záväzky z Úveru poskytnutého z Fondu sa nezapočítavajú do celkovej sumy dlhu obcí alebo vyšších územných celkov (podľa § 17 ods. 8 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov).
Ako vidieť, je možné uchádzať sa o eurofondy a je aj možnosť čerpania výhodného úveru od štátneho fondu.
Verím, že tieto informácie pomôžu vedeniu mestskej časti Bratislava-Nové Mesto sa aspoň trošku zorientovať v tom, aké všetky možnosti majú k dispozícii.
Záverom by som len chcel povedať, že ma mrzia dve veci.
Prvou je tá, že zmluva o prenájme priestorov na Vajnorskej je podpísaná až do roku 2030 a tým pádom tento záväzok presahuje toto volebné obdobie, najmä keď doposiaľ sme sa ako verejnosť, ale ani zastupiteľstvo nedopracovali ku konkrétnym krokom, čo a v akom časovom rámci plánuje mestská časť s budovou na Junáckej urobiť.
Druhou je tá, že i keď oceňujem prístup pána starostu, že sa chopil tejto neľahkej úlohy, no prevedenie, vecná ani ekonomická stránka veci nedáva pre mestskú časť Bratislava-Nové Mesto zmysel a nemá žiaden prínos.