Nechcem polemizovať o tom, či bolo účelné zrušiť zrušiť napr. električku č.14 z Ružinova do Karlovej Vsi (alebo do Dúbravky?) ktorá fungovala snáď vyše desaťročia. Alebo linku č.16 Ružinov - Rača, ktorú niekto vymyslel pred asi dvoma mesiacmi. Teraz pri písaní tohto článku som si chcel overiť na webstránke DPB, ako tie linky vlastne jazdili a ktoré boli zrušené. Ale tie zrušené som tam už nenašiel.
Predpokladám, že na určenie trás jednotlivých liniek existujú odborníci, ktorí to majú nejakým spôsobom zmapované a vyhodnotené. A koniec - koncov by mohlo byť jedno, koľko liniek bude premávať. Lebo laik to bude hodnotiť vždy podľa svojich potrieb a najviac mu bude vyhovovať, keď všetky linky budú jazdiť od jeho bydliska do všetkých kútov mesta.
Takže nechcem kritizovať tie zmeny. Ale rád by som sa zmienil o tom, že o zmenách bola veľmi slabo informovaná verejnosť. Ja napríklad som sa o tom dozvedel snáď v ten deň keď to DPB zrealizoval, t.j. 19.3.2012. A tá informovanosť na zastávkach!! Žiadna alebo takmer žiadna. Predsa nestačí len jeden deň strhnúť staré harmonogramy jázd a liniek a nahradiť ich novými!! Myslím, že takýto radikálny zásah mal byť oznámený aspoň niekoľko dní vopred a oznamy mali byť vyvesené jednak na zastávkach a jednak na električkách.
Píšem to preto, lebo som v tejto súvislosti zažil niekoľko prípadov, kedy bolo jasné, že zorientovať sa v nových trasách nových liniek a rušení starých liniek mali problém i rodení bratislavčania, tobôž cezpoľní. A už vôbec by som si netrúfol hodnotiť názor cudzinca, ak sa taký vôbec na území hlavného mesta nájde. (myslím taký ktorý cestuje v Bratislave električkou).
Asi dva dni po zavedení tohto režimu som cestoval z Ružinova do mesta. Pokiaľ mi pamäť siaha, vždy tu jazdili tri linky. Najprv zrušili električku č.8 ktorá jazdila na Hlavnú stanicu. Potom sa menilo číslo 9, 12 a 14 ale v zásade všetky jazdili z Ružinova niekde do Karlovej Vsi alebo Dúbravky. Niektoré jazdili cez Vazovovu a tunel a niektoré cez mesto a nábrežie. Ako som spomínal, potom niekto vymyslel zrušenie osmičky a nahradili ju 16-kou ktorá jazdila úplne nezmyselne do Rače. Okrem iného to spôsobovalo vodičom na Radlinského problémy, lebo neboli zvyknutí dávať električke na tomto uzle Vazovova - Radlinského prednosť. Všetky električky z Vazovovej vždy smerovali na Obchodnú ulicu.
Niekde pri Slovanete so mnou nastúpil jeden pán, evidentne mimobratislavský. Pýtal sa jednej panej, ako sa dostane na stanicu Vinohrady, že mu odtiaľ ide vlak do Galanty o 19,00 hod. Bolo asi 18,15 hod. Pani mu poradila ako najlepšie vedela, ale s tým, že nie si je istá, kam nás tá električka č.9 v ktorej sme, asi tak povezie. Pretože linka č. 9 dovtedy jazdila dlhodobo cez Vazovovu a Obchodnú do tunela a Karlovej Vsi. A osmička jazdila po Vazovovej na Hlavnú stanicu.
Ale v tejto električke nikto netušil, kam vlastne pocestujeme. Takže pani mu radila: "Najlepšie urobíte, keď na Trnavskom Mýte vystúpite a prejdete podchodom na Šancovu kade idú všetky spoje na Račianske Mýto. Na Račku vystúpite a prejdete na zastávku, z ktorej idú všetky električky smerom na Raču. A ten vlak o 19,00 hod. na Vinohradoch by ste mali stihnúť."
Pani potom zneistela a ten pán sa obrátil na mňa: " Neviete mi prosím poradiť, ako sa najrýchlejšie dostanem na stanicu Vinohrady? Ide mi odtiaľ vlak o 19,00 hod. do Galanty."
"Viem, všetko som počul. Podľa môjho názoru by ste mali jednoduchšie prestúpiť na Vazovovej do niektorej električky smerom do Rače. Odtiaľ idú všetky vlastne do Rače. Ale toto doporučenie platí iba za predpokladu, že táto električka v ktorej sme, pôjde cez Vazovovu. A to samozrejme netuším." Takto som mu poradil.
A keďže nás počuli spolucestujúci, začali padať návrhy spojení na stanicu Vinohrady sprava - zľava.
"Mali ste vystúpiť pri Saleziánoch a nastúpiť na trolejbus 210." Prvá rada pána z prvej stoličky vľavo.
"Nie, veď trolejbus 210 už niekoľko týždňov nejazdí." - oponovala pani zo stoličky vpravo hneď pri dverách.
"Ale veď ten pán (akože ja) mu dobre radil, nech vystúpi na Vazovovej a prestúpi na Raču." - zaznelo niekde zozadu.
"A ako viete, že táto električka ide cez Vazovovu?" pýtal sa pán spredu.
"Prosím Vás, poraďte mi. O chvíľu mi odchádza vlak do Galanty a neviem či mi ešte dnes nejaký ide." - obrátil sa na mňa ten chudák so zúfalým výrazom v tvári.
"Bohužiaľ ako vidíte nikto nevie s istotou, kade vlastne pocestujeme. Takže by som Vám radil....."
a začal som mu vymenúvať možnosti ako by som to urobil ja.
No poviem Vám, bola to sranda.
A aby toho nebolo dosť, na druhý deň som sa dočítal v novinách, že nejaký cestujúci to v električke nevydržal a namieril na vodičku zbraň. Celá správa znela nasledovne:
"NA ŠPITÁLSKEJ ULICI skoro ráno zastavila vodička električky číslo 9 vozidlo po tom, ako ju dvaja cestujúci muži ohrozovali zbraňou. Nepáčil sa im smer jazdy, a tak jeden z nich vytiahol zbraň. Keď vodička zastavila, obaja vystúpili. Išlo o mužov vo veku 30 rokov, vysokých asi 180 cm, oblečených v tmavých bundách. Polícia po nich pátra."
Keby sa jednalo o jednu osobu, tak by som tipoval že to bol ten náš spolucestujúci, ktorý sa ponáhľal na stanicu Vinohrady a keďže bol mimobratislavský, tak bol definitívne stratený. Keďže boli dvaja, asi to boli nejakí iní. Zaujímalo by ma, koľko sa vozili po Bratislave, kým stratili trpezlivosť a vytiahli zbraň....