Len necelých päť rokov po vzniku Československa, presne dnes pred sto rokmi, 6. októbra 1923, bola založená letecká spoločnosť ČSA – Československé štátne aerolínie, po druhej svetovej vojne Československé aerolínie a od roku 1995 České aerolinie. ČSA sú piata najstaršia doteraz fungujúca letecká spoločnosť na svete. Staršie sú len holandské KLM (1919), kolumbijská Avianca (1919), austrálsky Qantas (1920) a ruský Aeroflot (1923).
Storočná história ČSA je veľmi bohatá, plná úspechov ale aj pádov a nie je poslaním tohto blogu do nej akokoľvek fušovať, pretože je detailne zdokumentovaná v historických dokumentoch, v množstve dostupnej literatúry a samozrejme aj na internete.
Rád by som ju preto pripomenul aspoň niekoľkými mojimi a synovými fotkami lietadiel, ktoré ČSA používali a používajú za posledných cca 50 rokov. Takže nie len ruské, ktoré boli za totality „povinné“, ale aj moderné západné ATR, Boeingy a Airbusy.
K tomuto významnému výročiu chcem ČSA – Českým aeroliniam prostredníctvom tohto blogu úprimne a srdečne zagratulovať. Gratulujem teda všetkým, žiaľ mnohým už aj nežijúcim priekopníkom, bývalým, súčasným a aj budúcim pracovníkom ČSA, ktorí ich históriu budovali, budujú a pevne verím, že aj ďalej budovať budú. Som veľmi hrdý, že ja aj môj syn sme mohli byť tiež jej súčasťou.
Zároveň ho venujem aj všetkým fanúšikom letectva a zvlášť fanúšikom ČSA. No a v neposlednom rade samozrejme všetkým Vám, čitateľom, ktorí ste naň klikli či už zámerne alebo aj úplne náhodne. Ďakujem všetkým, pretože pre mňa osobne je dnešný deň veľkým sviatkom.
Supervenovanie a veľké poďakovanie patrí do leteckého neba aj môjmu ockovi, ktorý vo mne lásku k letectvu a hlavne k ČSA prebudil a ktorý sa žiaľ tejto významnej stovky nedožil.
Do ďalších rokov prajem ČSA – Českým aeroliniam hlavne veľa obchodných úspechov a milióny spokojných cestujúcich. A snáď tomu na začiatok pomôžu aj nové lietadlá Airbus A220-300, ktoré by mali nastúpiť do ich služieb už v budúcom, teda v prvom roku druhej stovky.
Na záver písanej časti tohto blogu pripájam už len krásny a úspešný slogan, ktorý ČSA v minulosti dlho používali:
FLY OK FLY ČSA

Tupolev TU-134A na popradskom letisku po prílete z Prahy.

Jakovlev JAK-40K v Poprade.

Tupolev TU-154M na letisku Poprad – Tatry.

Boeing B737-500 v Poprade.

Boeing B737-400 pod Tatrami.

Boeing B737-400 na popradskom letisku.

Boeing B737-400 v Poprade.

Boeing B737-400 krátko pred odletom z Popradu.

Boeing B737-400 s Gerlachom uprostred.

Východ slnka na popradskom letisku a ATR 42-500 krátko pred odletom pravidelnej linky do Prahy.

Dvojica ATR 42-400 na letisku Poprad – Tatry.

ATR 42-500 vo farbách aliancie SkyTeam, ktorej sú ČSA členom od roku 2001.

ATR 42-500 v Poprade po prílete z Prahy.

ATR 72-200 na pražskom letisku.

Trojica Airbusov A319-100 na letisku v Prahe. Vľavo vo farbách propagujúcich Prahu, v strede v aliančných farbách SkyTeam a vpravo v štandardných farbách ČSA.

Airbus A319-100 na domovskom letisku v Prahe.

Airbus A319-100 vo farbách propagujúcich Prahu – „Fly to the City of Magic!“.

Airbus A319-100 na stojisku letiska v Prahe.

Diaľkový Airbus A330-300 krátko po vzlete z Prahy. Kapacitne aj rozmerovo najväčšie lietadlo, ktoré doposiaľ ČSA používali.