Osobnosti biznisu: 3. diel - Tomáš Baťa

Po dlhšej dobe tu máme ďalší zaujímavý diel z rubriky osobnosti biznisu, kde si priblížime veľmi známeho a pre veľa ľudí inšpiratívneho podnikateľa Tomáša Baťu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Kúsok zo života Tomáša Baťu

Tomáš Baťa sa narodil v roku 1876 v Zlíne. Pochádzal z rodiny, ktorá sa obuvníctvom zaoberala už stáročia. Bezpochýb preto môžeme povedať, že toto remeslo mali Baťovci v krvi. Tomášovi vo veku 10 rokov zomrela mama a keď sa jeho otec znova oženil, presťahovali sa spolu do Uherského Hradišťa. Tam si musel Tomáš Baťa zvyknúť na školu, ktorá nebola ako v Zlíne česká, ale nemecká. 

Už vo veku 12 rokov sa začal zaujímať o dané remeslo. Tomáša nezaujímalo len to ako obuv vyrábať ale aj to ako ju správne predať. Keď mal 14 rokov odišiel pracovať do firmy vyrábajúcej obuvnícke stroje. Práve tam sa začal veľmi zaujímať o stroje uľahčujúce prácu. No onedlho nato dostal z tejto firmy výpoveď, pretože sa jeho zamestnávateľ obával konkurencie. Po určitej dobe sa vrátil pracovať k otcovi do dielne. Hoci podnikanie prekvitalo Tomášovi a jeho súrodencom to nestačilo. Tomáš a jeho súrodenci si založili vlastnú živnosť ohlásenú na ich otca, kde zaviedli pevnú pracovnú dobu a pravidelné týždenné vyplácanie miezd, čo bolo na tieto časy neobvyklé. Firma sa dostala do dlhov a po odchode otca na vojnu sa vedenia podniku ujal Tomáš. Tomáš Baťa prišiel s nápadom, že začnú šiť topánky z plátna tzv. "baťovky" s koženou podošvou a elegantnou koženou špičkou. Vďaka reklame začal podnik opäť rásť a predaj sa rapídne zvýšil. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Baťovky
Baťovky 

„Než niečo poviem, musím premýšľať, čo mi ten druhý odpovie“

Zlacňovanie Tomáša Baťu 

V období hospodárskej krízy boli sklady zaplnené tovarom. Tomáš Baťa sa preto rozhodol znížiť cenu obuvi, čím chcel získať peňažné prostriedky k ďalšej výrobe. Baťa taktiež sledoval zvyšujúcu sa tendenciu zahraničného kurzu korunu, pretože jej zhodnotením by sa zhodnotili aj jeho dlhy. Neskôr znížil cenu obuvi o 50%. Tu musím podotknúť, že na tú dobu bolo znižovanie cien niečím novým a nie bežnou rutinou ako je to teraz. Onedlho znížil aj mzdy pracovníkov o 40%. Ako kompenzáciu za zníženie miezd poskytol 50% zľavu na nákup potravín v závodnej predajni, do ktorej prichádzali potravinu z jeho veľkostatku. Konkurenti len krútili hlavami a domnievali sa, že mu to dlho nevydrží. No opak bol pravdou. Zľavy priťahovali ľudí vo veľkom množstve a firma BAŤA sa stala symbolom úspešného podnikania. 

SkryťVypnúť reklamu

Baťova cena

Celá Baťova stratégia sa riadila heslom "Cena je diktátor" a všetko v podniku sa riadilo cenou. Hlavným predajným cieľom bola cena nižšia než u konkurencie a zisk nízky u 1 páru topánok, ale uspokojivý pri rozsiahlom predaji. Jednou zo špecialít u Baťových topánok bola 9 na konci, ktorá vyvolávala dojem lacnejšieho výrobku.

„Každý človek je bohatý, pokiaľ má zdravé ruky a rozum.“

Zaujímavé prvky podnikania Tomáša Baťu 

Účasť na zisku mala zamestnancov motivovať k podnikavosti a zamestnanci sa mali zúčastňovať na prosperite celej firmy. V podniku platila zásada: Čím vyššia zodpovednosť, tým vyšší podiel na zisku. Podiely účasti na zisku sa vypočítavali týždenne a každí si ich mohol spočítať vopred. Svoje príjmy si mohli ukladať zamestnanci priamo vo firme, ktorá poskytovala úrok výhodnejší ako niektoré banky. Úrok predstavoval až 10%. Baťa využíval v podniku aj viacero druhov miezd. Každá dielňa bola samostatná hospodárska jednotka a mala vlastný účet ziskov a strát. 

SkryťVypnúť reklamu

Život Tomáša Baťu bol veľmi zaujímavý a obsiahly. V tomto článku som vybral to, čo považujem za najzaujímavejšie. Verím, že vás článok zaujal a aj táto osobnosť biznisu sa stane vašou inšpiráciou. 

"Budovy - to sú hromady tehál a betónu. Stroje - to je spústa železa a ocele. Život tomu dávajú až ľudia."

Patrik Capulič

Patrik Capulič

Bloger 
  • Počet článkov:  7
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som študentom Ekonomickej univerzity v KE. Zaujímam sa hlavne o podnikanie, motiváciu v podnikaní, nápady ale aj rôzne iné oblasti v tejto sfére. Poskytujem osobný názor na danú problematiku a myšlienky inšpirované svetovými investormi a podnikateľmi. Zoznam autorových rubrík:  PodnikanieSúkromné

Prémioví blogeri

Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,080 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu