<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->
Skúšky! Spôsob overovania si potrebných vedomostí v prvej časti záverečných skúšok, v autoškole - teda starými a už dávno nevyhovujúcimi testami, ktoré nielen že neobsahujú všetky ustanovenia zákona a vykonávacej vyhlášky týkajúce sa vodiča a cestnej premávky, ale svojou formou nastoľovania problémov a konštrukciou odpovedí vôbec nepreveria vedomosti skúšaného - nanajvýš kvalitu zapamätania si správnych odpovedí. Väčšina žiakov autoškoly teda vôbec nepotrebuje, nepožaduje logické zdôvodňovanie a súvislosti – oni potrebujú len – „naučiť sa testy“! Ak k tomu priberieme ďalší fakt, že uvedené testy vôbec neobsahujú otázky zo žiadnych ďalších predmetov, ktoré sú spolu s predpismi o cestnej premávke súčasťou zákonom ustanovených učebných osnov – hlavne teda Teória vedenia vozidla, Zásady bezpečnej jazdy, dôjdeme ku konštatovaniu, že v autoškole nie je ani čo učiť! No a preto (a to už je tragédia) si aj 19 ročný sebavedomý mladík – absolvent takejto autoškoly žije v naivnej predstave, že ak sa s vozidlom vybavenom ABS v zákrute dostáva do šmyku – môže kľudne brzdiť...!
(Súvislosti: „napíše test – je spôsobilý jazdiť v cestnej premávke a naopak“ sú maximálne spochybniteľné!)
Takže po úspešnom absolvovaní prvej časti skúšky – ide sa jazdiť. Najskôr na autocvičisku alebo inej podobnej ploche.
Niekto "múdry" vymyslel, že najskôr treba žiaka vyskúšať z ovládania vozidla (akože parkovania). Teda slalom medzi kužeľmi, zacúvať kolmo medzi kužele,
zacúvať pozdĺž medzi kužele a nakoniec zacúvať priamo "do garáže" - teda medzi kužele. Len kužele, kužele - a sterilné prostredie. Ak skúšaný žiadateľ náhodou sa dotkne niektorého s kužeľov alebo "pretne" s vozidlom myslenú spojnicu zas len dvoch kužeľov - neprospieva a nemôže (totiž nie je spôsobilý!) pokračovať v praktickej skúške v cestnej premávke. Zas, kde predkladateľ tejto novely zákona nadobudol istotu, že ten žiadateľ, ktorý pri prvej časti praktickej skúšky („drezúry“) na autocvičisku alebo inej vhodnej ploche nezacúva s vozidlom do pomyselného štvoruholníka vymedzeného kužeľmi – je automaticky nespôsobilý viesť toto vozidlo v cestnej premávke a z ďalšej časti skúšky je automaticky vylúčený a naopak, kde je istota, že ten, ktorému sa desiatky krát nacvičovaný úkon podarí vykonať – je s úplnou samozrejmosťou spôsobilý bezpečne viesť motorové vozidlo i v cestnej premávke. To už je infantilné!
No a "cestná premávka" - to je zväčša pomerne rýchly prejazd známymi a naučenými trasami a zapamätanými križovatkami - a bodka. Výsledok? Žiak - (úspešný absolvent autoškoly...) vôbec nepozná predpisy v ich súvislostiach, nemá predstavu o teórii vedenia vozidla, zásadách bezpečnej jazdy. Zásady defenzívneho spôsobu jazdy - to už je pre nich (a žiaľ i pre mnohých tzv. inštruktorov) len utópia. Nevie zaparkovať s vozidlom v reálnej cestnej premávke, len máloktorý z nich je primerane samostatný, ani raz nepredchádzal iné vozidlo rýchlosťou aspoň 80 km/h. Viete prečo? Preto, lebo sa to neskúša! A čo sa neskúša - to sa neučí! No a jedným dychom možno povedať, že aj to čo sa skúša – sa zle skúša! Čo by sa malo v autoškolstve ako prvé zmeniť – sú záverečné skúšky!