O psychológii...

Kým v minulosti stačilo naučiť sa ovládať motorové vozidlo v situácii jazdy a poznať minimálny počet základných predpisov, dnes pri vysoko frekventovanej cestnej premávke je situácia na ceste oveľa zložitejšia. Nielenže je tu rozsiahly systém predpisov, značiek, signálov a smerníc, ale samotná veľmi frekventovaná premávka vytvára zložité konfliktné a frustračné situácie, ktoré pôsobia stresujúco na vodiča aj chodca, a tak sa cestná premávka stáva rizikovou už vo svojej podstate aj bez vzniku kolízie. Prečo sa teda vytvárajú umelé konfliktné miesta?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

V predchádzajúcom článku som pripomenul ako zákonodarca v oblasti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky dbá (okrem iného) i o to, aby vodičov pri ich činnosti, hlavne pred exponovanými miestami, nič nerozptyľovalo a neodvádzalo ich pozornosť od bezpečného vedenia vozidla. To je jedna (veľmi dôležitá) „vec". Jednoducho - vodič musí mať záruku, že ho nebude rozptyľovať a zvádzať nič, čo nesúvisí s bezpečnou jazdou a jeho bezprostredne potrebnou informovanosťou. Táto podmienka je totiž absolútne dominantná. Veď ak si zafixuje vodič svoj pohľad len na tri sekundy na nejaký bilboard v stokilometrovej rýchlosti za hodinu, prejde niekoľko desiatok metrov - bez toho, aby sa venoval vedeniu vozidla. Ak tak urobí v okamihu, keď je na ceste hustá premávka, nebodaj frekventovaná križovatka, môže naraziť do vpredu idúceho vozidla alebo chodca! Stane sa tak nielen preto, že vníma reklamu, ale i preto, že vozidlo pred ním idúce spomalilo, čo on nestačil zaregistrovať. Stane sa tak aj preto, že nestačí ubrzdiť pred križovatkou pred vodičom, u ktorého už očakáva jeho rozjazd (už mu totiž dávno svieti „zelená" - je však zaujatý reklamou).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V Nitre, na jednej z najfrekventovanejších križovatiek v republike, sú v rozhľadovom poli vodiča (dokonca z dvoch smerov) umiestnené hneď dva takéto „pripútavače" (tým zároveň i odpútavače) pozornosti - videoboardy. Hlavne za zníženej viditeľnosti je obsah jednotlivých reklám, no najmä ich farebnosť a kontrast s vonkajším prostredím zvlášť výrazný. Na kritické pripomienky viacerých vodičov (hneď po inštalácii toho prvého videoboardu r. 2009) hovorkyňa policajného zboru vyjadrila oficiálne stanovisko: „Vodič prechádzajúci cez predmetnú križovatku sa má prioritne venovať cestnej premávke, a nie informačnému zariadeniu. To je určené pre chodcov, prípadne spolujazdcov. Umiestnené je asymetricky mimo zorného poľa vodiča".

SkryťVypnúť reklamu

K tomuto je potrebné dodať, že v tomto vyhlásení je prejav buď absolútneho nepochopenia problému alebo škodiaca účelovosť! Zo spomínaného hľadiska pôsobí reklama pri ceste, pri križovatke vždy rušivo. Nakoniec - v tom tkvie jej psychologický zmysel! Reklamný trik spočíva v prilákaní pozornosti. Vodič predsa nepríde k reklame, aby si ju „vychutnal" - s vozidlom!

Ani v tzv. trhovom hospodárstve by nemal zisk víťaziť pred ochranou života a zdravia občanov.

A propos, asi predsa len bude všetko v poriadku. Predstaviteľ firmy vlastniacej (v tom čase) prvého z týchto videoboardov podal k tomuto vysvetlenie: „Máme k dispozícii výsledky výskumu z USA, ktorý potvrdil, že videoboardy nie sú škodlivé pre vodičov". Neviem, ale Rádio Jerevan vypustilo do éteru, že takéto výskumy robia v USA špeciálne pre Nitru len raz do roka a to 31. februára.

Ivan Čerešňák

Ivan Čerešňák

Bloger 
  • Počet článkov:  37
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Dôchodca, od r. 1969 stále činný v prostredí dopravnej výchovy, osvety, vzdelávania a výcviku vodičov. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu