Od prvého sadnutia za volant osobného auta, oboznámenia sa s jeho ovládacími prvkami, od prvého zaradenia prvého prevodového stupňa, rozjazdu, zastavenia, otáčania volantom, zastavovania, cúvania, parkovania, cez prvé metre, kilometre už medzi inými účastníkmi cestnej premávky, nácvik odbočovania, riešenie najskôr jednoduchých dopravných situácií - až po samostatnú jazdu v hustej mestskej premávke. Je to more problémov, ale i vyučovacích hodín na autocvičisku (autotrenažéri) ako i vyučovacích hodín (najmenej 29) vedenia vozidla v cestnej premávke. Každá z týchto vyučovacích hodín má svoj konkrétny cieľ, na každej z nich sa dokážu obaja (inštruktor spolu so svojím žiakom) doslova zapotiť. Na poslednej jazde pred skúškami si šťastný žiak vypočuje od svojho inštruktora: „Tak dnes to bolo už naozaj výborné. Dokázali ste ma úplne samostatne a bez akéhokoľvek závažnejšieho porušenia predpisov jeden a pol hodiny povoziť po meste. Gratulujem - skúšky budú pre vás hračkou".
Aj boli - avšak z výsledkom „neprospel". Dôvod - „žiak nerešpektoval pokyn skúšobného komisára". Ten (výrok skúšobného komisára) znel: „na treťom kruhovom objazde na druhom výjazde vyjdeme von...". Žiak odbočil až na treťom výjazde...
Žiačka neurobí skúšku kvôli tomu, že sa rozbehla s vozidlom - no svetlá zapína až po niekoľkých sekundách, iný sa zas z roztržitosti zabudol pripútať - koniec!
Jednému komisárovi vracanie volantu ľavou a súčasné radenie „dvojky" pravou rukou u žiaka vadí až natoľko, že ho obviní z frajeriny - a vyhadzuje ho... Iný zas nedokáže odpustiť žiačke to, že nezastavila pred priechodom pre chodcov chodcovi, ktorý na ľavej strane cesty práve vkročil do vozovky...
A máte po dvojmesačnej drine. Spolu s dotknutým žiakom - jednoducho nechápete. Skúšobní komisári s tým však žiaden problém nemajú - odpovedia: „vodičom v cestnej premávke za priestupok dávame pokuty - tu zas je pokuta predčasné ukončenie skúšky". A vybavené.
Tak aby bolo jasné - podľa zákona o cestnej premávke skúška z vedenia motorového vozidla v cestnej premávke má trvať najmenej 25 minút. Menej - najčastejšie v prípade ak počas nej žiadateľ o vykonanie skúšky poruší pravidlá cestnej premávky závažným spôsobom (*) alebo tak, že vážne ohrozí alebo môže ohroziť bezpečnosť cestnej premávky, alebo ak nastane taká situácia , že pri vedení motorového vozidla (počas skúšky) musí zasiahnuť učiteľ alebo skúšobný komisár (či už manuálne alebo len verbálne). Vtedy sa však skúška definitívne končí a žiak sa hodnotí stupňom - neprospel.
(*) Porušením pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom je :
- jazda pod vplyvom alkoholu alebo inej návykovej látky,
- odmietnutie podrobiť sa vyšetreniu na zistenie požitia alkoholu alebo inej návykovej látky,
- také porušenie pravidiel cestnej premávky, v ktorého dôsledku vznikne dopravná nehoda,
- prekročenie najvyššej povolenej rýchlosti jazdy vozidiel (v obci o 20 km/h a viac alebo mimo obce o 30 km/h a viac,
- jazda po požití lieku, ktorý môže znížiť schopnosť vodiča bezpečne viesť vozidlo,
- prejazd cez križovatku na signál STOJ! dávaný policajtom alebo inou oprávnenou osobou, alebo vyplývajúci z dopravnej značky alebo dopravného zariadenia,
- prejazd cez železničné priecestie v čase, keď je to zakázané,
- nedanie prednosti v jazde,
- neuposlúchnutie pokynu, výzvy alebo príkazu policajta v súvislosti s výkonom jeho oprávnení pri dohľade nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky,
- jazda v protismernej časti cesty, ak si to nevyžaduje situácia v cestnej premávke,
- neumožnenie bezpečného a plynulého prejazdu vozidla s právom prednostnej jazdy,
- predchádzanie iného vozidla v mieste, kde je to zakázané,
- jazda s vozidlom (bez povolenia) na iných miestach ako na cestách,
- vjazd a použitie krajnice v iných prípadoch ako je zastavenie a státie, obchádzanie a vyhýbanie sa prekážke cestnej premávky,
- porušenie zákazu zastavenia a státia na železničnom priecestí, v podjazde a v tuneli a vo vzdialenosti kratšej ako 15 m pred nimi a 15 m za nimi,
- zastavenie a státie na vyhradenom parkovacom mieste pre osobu so zdravotným postihnutím,
- ohrozenie chodca, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov,
- ohrozenie chodca prechádzajúceho cez cestu, na ktorú vodič odbočuje, pri odbočovaní na miesto mimo cesty, pri vchádzaní na cestu a pri otáčaní alebo cúvaní,
- ohrozenie cyklistu prechádzajúceho cez priechod pre cyklistov.
Čo k tomu dodať? Hádam len toľko, že už konečne by pri záverečných skúškach v autoškolách mal prestať vyčíňať individualizmus s amaterizmom a konečne by mala začať platiť všeobecná profesionalita, transparentnosť, no najmä zákonnosť!