Bond. James Bond. Kto by nepoznal tohto románového, ale hlavne filmového agenta britskej tajnej služby. Filmy o ňom sú známe generáciám filmových fanúšikov. Drvivá väčšina filmových fanúšikov ho má za neohrozeného hrdinu, ktorý zachraňoval svet v tých najťažších chvíľach. Vždy, keď sa objavil zloduch, ktorý chcel odpáliť obrovskú atómovú bombu alebo zničiť planétu z vesmíru, tak sa na scénu vyrútil Bond a všetkých zachránil. Popritom ešte zbalil najkrajšiu ženu na okolí a niekedy aj s jej pomocou ten svet spasil. Ako je teda možné, že som ho v úvode článku pomenoval ako zloducha?
Po dlhých rokoch doplatil na svoju jedinú slabosť. Ženy. Doba sa zmenila. To, čo bolo kedysi žiadané a prijateľné začína byť dnes pre určitú skupinu ľudí brané ako nevhodné správanie. Nevravím to ja, ale dočítal som sa o tom v jednom časopise. Podľa zdrojov zo zahraničia, sa s Bondom nestotožňuje dnešná mládež narodená tesne pred rokom 2000, a po ňom (mileniáli). A takisto to môže byť kontroverzná osoba pre ženské aktivistky a sympatizantov hnutia #metoo. Pre tieto skupiny sa neohrozený zvodca všetkých zvodcov stáva zloduchom najväčšieho kalibru. Prirodzene. Samozrejme v prieskume ide skôr o amerických tínedžerov a tínedžerov zo západnej Európy. Nielenže sa mileniáli nestotožňujú s konaním Jamesa Bonda, ale aj pre nich je správanie filmového agenta neprijateľné a grobiánske. Vôbec nevadí, že odbachne desiatky nepriateľov. To im nevadí ani pri iných filmoch. Tak ako im nevadia invázie z cudzích planét, alebo nebezpečné zmutované príšery, ktoré dokážu zastaviť jedine superhrdinovia. To im nevadí, ale nikto nebude plieskať ženu po zadku, to veruže nie!
Postava Jamesa Bonda, tak ako ju chápem a vnímam ja, a ako ju chápu aj ľudia odo mňa starší, sa do dnešných časov pretransformovala. Z obdivovaného hrdinu sa vplyvom doby stáva zloduch. Násilník najhrubšieho zrna, ktorý zneužíva ženy a keď mu nie sú po vôli, tak si sex vynucuje násilím. Komentáre mladých ľudí na sociálnej sieti pod príspevkom denníka The Sun boli kritické.
"Sean Connery je sakramentsky agresívny," alebo "Ukázalo sa, že James Bond zo starej školy sa pohybuje na hranici násilnosti."

Pri čítaní týchto skutočností som sa usmieval. Sú to celkom vtipné veci. Vtipné takým milým spôsobom. Nuž, máme problém pán Bond, po 56 rokoch zisťujeme, že Vaše drzé a sebavedomé vystupovanie bude v dnešnej dobe pod paľbou kritiky. Ak bude chcieť Bond zapadnúť a získať si na svoju stranu aj zopár mladých, bude musieť na svojom správaní zapracovať. Čaká ho kurz džendermana džentlmena. Kde bude musieť prehodnotiť svoje spôsoby, ponoriť sa do seba a popremýšľať, či svoj prístup k ženám zmení, alebo ostane v očiach mladých naďalej nevhodným obsahom kín a televízii.
James a jeho ženy
Také scény ako v bondovke Srdečné pozdravy z Ruska (1963), kde sa snaží James vymlátiť priznanie z agentky KGB Tatiany Romanovovej môžu byť v dnešných časoch vnímané už za čiarou. Podobné metódy použil aj vo filme Muž so zlatou zbraňou (1974), kde sa milenke hlavného zloducha tiež ujde štipľavá facka. No viete si predstaviť Jamesa Bonda v hociktorom filme bez jeho žien, bez jeho Bond girls? Ja veru nie, taký film by ani nemuseli točiť. Nik by sa naň v minulosti nevybral do kina. A dnes je to vlastne to isté, len s tým, že možno by pre niekoho bolo korektné, keby sa žena tomuto zvodcovi ubránila a dala mu košom. James by so zvesenou hlavou a pohárikom nedopitého Martini odišiel do vlastnej hotelovej izby. Sám. To by mohla byť scéna hodná nová millénia. Nič to však nemení na tom, že zvodná žena do filmu o britskom agentovi patrí ako paprika do paprikášu. Nejednej žene práve účinkovanie v posteli vo filme Jamesa Bonda otvorilo dvere k množstvu hodnotných a dobre platených úloh. Byť Bond girl bolo a vlastne dúfam, že aj stále je, určitá forma prestíže. Pre niektoré ženy to bol práve vrchol kariéry a pre iné výborný odrazový mostík. Napríklad Jane Seymour, ktorá sa objavila v bondovke Žiť a nechať zomrieť (1973) a neskôr sa stala Doktorkou Quinnovou. Z novších Bondových žien napríklad Rosamund Pike a Halle Berry, ktoré sa spoločne objavili vo filme Dnes neumieraj (2002) a dodnes sú pomerne často obsadzované. V spomínanom filme si malú úlohu našla aj speváčka Madonna. Pri filmoch o Bondovi platí jednoznačné pravidlo, že prítomnosť pekných žien ide ruka v ruke s touto najdlhšie natáčanou filmovou sériou. Obrázok nevypovedá o brutalite britského agenta.

James, ty jeden sexistický mizogýnsky dinosaurus a prežitok studenej vojny! Aj takto tajného agenta počastovala jeho bývala šéfka M. A práve ona bola tou pozitívnou postavou. Aspoň takto ju označili mládežníci. Škoda, že už nie je. V najnovších dvoch bondovkách je už šéfom chlap. Týmto krokom sa z filmu vytratila postava, ktorá bola Bondových protipólom. Žena, ktorá bola presným opakom nemilosrdného agenta a nevyliečiteľného charizmatického zvodcu. Snažila sa ho držať trochu viac nakrátko, aj keď sa jej to nie vždy darilo. Ďalšou čiernou škvrnou na Bondovom správaní je aj neustále flirtovanie so sekretárkou Mannypenny. Sexuálne harašenie v práci! Koľká trúfalosť od tajného agenta, ktorý sekretárku obletuje takmer v každom filme a nakoniec skončí v posteli s inou ženskou. V tom slabšom prípade len s jednou.
Nuž, svet sa mení. Tých 56 rokov od vzniku prvej bondovky je cítiť pravdepodobne v každej oblasti spoločenského života. To, na čom sa mladí ľudia bavili pri vzniku prvého filmu s názvom Dr.NO (1962) už pre dnešnú generáciu môže predstavovať korunovanú nudu. V tom lepšom prípade. V tom horšom to bude označené ako nevhodný obsah a ukážka toho, ako sa nemá správať. Poprípade si taký film vyslúži len vlnu výsmechu. To isté aj iné filmy zo 70-tych, 80-tych a pre niekoho aj 90-tych rokov. To už vážne záleží na konkrétnej povahe človeka, od ktorého obdobia sa mu filmy začnú buď hnusiť, alebo sa na nich bude smiať. Čo človek, to iný vkus. A tento jav sa netýka len Bonda. Napríklad už dávnejšie som kamarátovi rozprával, že som si pozrel celú Rambo sériu. "To aj tie staré?" bola jeho otázka. Áno aj tie staré, veď tie majú najlepšiu atmosféru a šmrnc. Ani ľudia z mojej generácie už však v starých filmoch nevidia, to čo vidím ja. James, neboj, nie si v tom sám. Ani Winnetou už nemá toľko mladých fanúšikov ako pred dvadsiatimi rokmi.

Nech vnímame Jamesa Bonda akokoľvek v prvom rade je to fiktívna postava. Jeho osoba je produktom fantázie spisovateľa Iana Fleminga. A ďalší vývoj osobnosti formovali režiséri jednotlivých častí, ale aj samotní predstavitelia agenta Jej Veličenstva. Každý zo siedmich hercov, ktorý sa v v koži tejto postavy objavil na plátne, mu dal niečo zo seba. Aj keď George Lazenby toho veľa za jeden film nestihol, no rátať, sa to ráta. Všetci mladí, ale i starší, ktorí sa pohoršujú nad Jamesovým správaním si musia uvedomiť, že je to film. Nie je to prezentované ako vzor správania a tak to treba aj brať.
Filmové umenie samo o sebe má byť pohladením na duši. Niečo, čo diváka nenásilne potlačí vypnúť a odbremeniť sa od starostí všedných dní. Divák potrebuje, aby ho Ursulla Andress chytila za ruku a odviedla do sveta, kde sú zločinci schopní ničiť svet, no zároveň sú tam odvážni hrdinovia ako James Bond, ktorý v sprievode krások všetkých týchto "padouchov" zneškodní.
Filmová kultúra je úžasne rozmanitá. Vždy sú na výber aj iné filmové žánre, napríklad rodinné filmy. Nie je potrebné kvôli tomu, že sa nám určitý druh správania vo filmoch nepáči, liezť na barikády a hulákať odtiaľ. Každý si môže nájsť svoj vlastný kúsok sveta, do ktorého sa chce prostredníctvom filmu vybrať. Jeden sa môže v duchu ocitnúť v preďalekej galaxii ničiac Hviezdu smrti, iný sa bude oháňať mečom v dobe Kráľa Artuša. Je asi aj prirodzené, že časom sa niektoré tieto pohybujúce sa obrázky stanú nepochopené mladšími ročníkmi. Je to možno ako s módou. Filmy nám teda neukazujú, že máme mlátiť ženy, alebo si od nich zobrať niečo násilím, keď nám to nechcú dať. Tak ako nám neukazujú, že máme vykradnúť banku, keď poznáme kód od trezoru. Je na každom z nás, čo si z filmov zoberie, každý má svoje svedomie a svoje vnútorné hodnoty, ktoré vyznáva. Film nie je o tom, aby sme napodobňovali aj nevhodné vzorce správania a používali ich v reálnom živote. Ja tiež nechodím strieľať Indiánov len preto, že som videl ako to robí John Wayne vo svojich filmoch. Vlastne Wayne je asi zlý príklad, či už pre mileniálov, alebo aj pre mojich kamarátov. Teraz budú všetci vedieť, že poznám takéhoto starého herca, tajomstvo bolo odhalené!
Aby som však nebol za svätého, niekedy mám i ja sám chuť napodobňovať filmové postavy po zhliadnutí filmu, ktorý ma strhne do svojho sveta. Kým som ním čerstvo ohúrený, mám nutkanie obliecť si čierny kevlarový kostým a dohliadať po nociach na bezpečnosť v našej dedine. No vždy ako na potvoru narazím na nejaký problém. Napríklad nie som milionár, nemám pod domom jaskyňu a ani to špeciálne auto so super bojovou výbavou. Takže vždy pár hodín po pozretí filmu, respektíve do rána vychladnem a pokračujem v bežnom živote. Lebo tadiaľto cesta nevedie.
A koniec-koncov, ak sa mám na filmy pozerať z tohto morálne hodnotiaceho pohľadu, tak mládežníci, také Rýchlo a zbesilo je korektné? Toto nie je sexistická séria? Mám dosť veľké pochybnosti o morálnej hodnote filmov z tejto série. Kde drsní chlapci jazdia na "vytunených kárach" a dievčence nosia sukne prekliate nízko vysoko. Aby sa naši potomkovia a aj dnešní tínedžeri za pár desaťročí nečudovali, že ako toto niekto mohol pozerať. Také trapošiny. Keď sa náhodou niekomu do rúk dostane staré dvd alebo zastaralé USB s filmami (a budú si ho mať ako prehrať), tak si pri pohľade na Rýchlo a zbesilo povie:"Aké smiešne boli tie dopravné prostriedky, ktoré jazdili len po zemi a človek v nich musel stále držať to čudné okrúhle teleso." A ak sa dostanú aj k Jamesovi Bondovi, tak to vypnú hneď pri prvej posteľnej scéne. "Aké nechutné! To sa nehanbili pred sebou takto vyzliekať? To sú teda primitívne spôsoby rozmnožovania, fuj!" A vyberú sa na procedúru klonovania osoby alebo vytvorenie nového života prostredníctvom bunkového delenia.
P.S. Tí, ktorí sú pohoršení správaním Bonda voči ženám a ich postavením v tomto filmovom vesmíre asi nevideli ako Jamesovi naložila rafinovaná a nebezpečne zvodná francúzska kráska Sophie Marceau vo filme Jeden svet nestačí (1999), že? Vidíte, predsa len dostal, "co proto", stačí si doštudovať filmografiu.
