Bola sobota 13. marca 2004. Slovensko sa o dva týždne malo stať plnoprávnym členom NATO. O tisíce kilometrov ďalej, v New Yorku, sa schyľovalo ku inej významnej udalosti.
Napriek chladu, ktorý panoval v newyorských uliciach, bola Metropolitná opera zaplnená do posledného miesta. O lístky bol tak veľký záujem, že sa ich cena vyšplhala až na skoro dvetisíc dolárov. Každý chcel totiž vidieť a naposledy počuť spievať Luciana Pavarottiho.
Zdalo sa, že sa s Metropolitnou operou rozlúči tri roky predtým v úlohe Radamesa z Verdiho Aidy, no Pavarotti všetkých prekvapil, keď sa objavil medzi účinkujúcimi v Pucciniho Tosce. Pôvodne mal odspievať len dve predstavenia, napokon ich bolo viac.
Bolo verejným tajomstvom, že Pavarottiho záväzky, ktoré mal voči Metropolitnej opere končili práve týmto predstavením. Pavarotti odmietal hovoriť o rozlúčke. Napokon však prostredníctvom médii adresoval divákom želanie, že verí, že jeho rozlúčka bude dôstojná.
Pavarottimu v predchádzajúcom roku zomreli obaja rodičia i dieťa a zhoršovalo sa mu zdravie. Keď naposledy spieval Toscu v Londýne, museli kvôli nemu upraviť scénu tak, aby nemusel chodiť do schodov a mohol sa čo najmenej pohybovať.

Predstavenie Toscy z trinásteho marca 2004 bolo Pavarottiho 379. v Metropolitnej opere. Po 61.-krát tu stvárnil hlavnú úlohu, maliara Maria Cavaradossiho, ktorý sa rozhodne ukryť utečenca z väzenia, bývalého konzula rímskej republiky Angelottiho.
Hneď ako Pavarotti po prvýkrát vstúpil na javisko a zaspieval svoje Che fai, zaznel mohutný potlesk, ktorý trval skoro minútu. Orchester stíchol. Po každej jednej z árii zahrnulo newyorské publikum svojho „Maestra“ mohutným aplauzom.
Napriek tomu, že Pavarottiho hlas mal ďaleko od kvalít v čase jeho najväčšej slávy, na konci nasledoval dlhý pätnásť minútový potlesk v stoji. Nedošlo síce na populárne trhanie bulletinov, no vedenie Metropolitnej opery pripravilo pre umelca prekvapenie.
Cez jeden z balkónov na poschodí nechalo rozprestrieť dlhý červeno-biely odkaz, na ktorom bolo napísané „Milujeme ťa Luciano“. Diváci adresovali Pavarottimu vlastné odkazy, striedavo v angličtine a v taliančine.
Keď Pavarotti v roku 1968 debutoval v Metropolitnej opere v úlohe Rodolfa z inej Pucciniho opery Bohéma, označil svoj výkon za pohromu. O 36 rokov na to všetci v Metropolitnej opere túžili, aby Pavarotti spievať neprestal.
Pucciniho Tosca v Metropolitnej opere bola posledným operným predstavením, v ktorom sa Luciano Pavarotti objavil. Odvtedy už len koncertoval.