
X+Z muzikálu Spring Awakening
Písal sa rok 1891. Konzervatívnu nemeckú divadelnú scénu jedného dňa náhle „obohatil“ dramatik, ktorého dovtedy takmer nikto nepoznal – istý Frank Wedekind prišiel s hrou Jarné prebudenie (Fruhlings Erwachen), ktorá sa prakticky okamžite stala počinom, o ktorom sa začalo živo diskutovať nielen v divadlách, ale aj mimo neho. Wedekind si totiž na paškál vzal tému, ktorá bola v tej dobe tabu – sexualita mládeže. Jeho dielo reagovalo na prudérnu nemeckú malomeštianskú spoločnosť, ktorá sa o téme prebúdzajúcej sa sexuality jednoducho odmietala baviť. Tínedžeri sa v snahe získať trochu viac informácii obracali logicky na rodičov, no tí im plodenie detí predstavovali ako duchovný čin spojený s príbehom o bocianovi. Zvedavé deti sa rozhodnú zistiť, čo je vo veci na vlastnú päsť a objaviť pravdu prostredníctvom činov.
Wedekindova hra v dobe svojho vzniku vyvolala veľký škandál. Šestnásť rokov trvalo, kým bola vôbec uvedená v Nemecku a ďalších jedenásť, kým sa dostala za more, do USA. Tu ju však oficiálne kvôli zobrazovaniu pornografie rýchlo stiahli z repertoáru. Viaceré krajiny a viaceré divadlá odmietali hru vôbec inscenovať v snahe vyhnúť sa škandálu. Wedekindovo dielo o mladých milencoch z dobrej rodiny sa síce stalo nežiadaným artikom na divadelných javiskách, no mimo neho to bol, z dnešného pohľadu, bestseller.
Mohlo by sa zdať, že Wedekind sa snažil len šokovať, no jeho úmysel bol jasný – prostredníctvom kontroverznej témy upozornil na slepú spoločnosť, ktorá si nevšímala svoje deti a výsledkom toho boli často nechcené tehotenstvá. Jeho obžaloba voči dospelým sa vo svojej dobe nestretla s pochopením, no v dnešnej dobe býva jeho dielo označované za jednu z najvýznamnejších hier 19. storočia. Inscenovalo sa aj u nás, v roku 2009 túto hru uviedlo Spišské divadlo v Spišskej Novej Vsi, v preklade a v réžii Moniky Gerbocovej. So zaujímavou úpravou prišlo české Divadlo Disk, ktoré Wedekindovu hru aktualizovalo a umiestnilo do 80.-ych rokov 20. storočia, do čias komunizmu.
Jarné prebudenie si napokon získalo tú najväčšiu pozornosť paradoxne vďaka, na prvý pohľad, nepredstaviteľnému spojeniu. Koncom roku 2006 zavítal na Broadway muzikál Spring Awakening, ktorého predlohou mu bola práve kontroverzná hra nemeckého dramatika. Muzikál, ktorý mal oproti predlohe samozrejme výrazne zbrúsené hrany, sa stal obrovským hitom, získal množstvo cien a v roku 2009 sa objavil na doskách West Endu i v neďalekej Viedni. Len na Broadwayi zarobil $50 miliónov a ďalšie milióny za lístky zaplatili diváci v Británii. Bol to trochu paradox, pretože práve tu v roku 1968 bolo Wedekindovo dielo označené ako „nežiadúce“ a výrazne scenzúrovaná na príkaz Lorda Chamberlaina.
A viete, kto robil producenta muzikálu na britskej pôde? Filmový Mozart Tom Hulce. Treba už len dodať, že v súčasnosti sa už pracuje na filme podľa Wedekindovej predlohy.
foto v článku: http://www.zb.uzh.ch