Jonovi Favreauovi sa nedá uprieť istá rozporuplnosť. Na svojom konte má veľké a úspešné blockbustery ako Iron Man 1 a 2, ale aj rovnako veľké, no nie príliš úspešné filmy ako Kovbojovia a Votrelci. Po 3-ročnej prestávke usadol Favreau na režisérsku stoličku opäť, tentoraz však, aby nakrútil film s podstatne menším rozpočtom než boli jeho najslávnejšie diela, za to však s oveľa väčšou autorskou slobodou. Model, ktorý dlhoročne úspešne propaguje Woody Allen, priniesol 47-ročnému hercovi a režisérovi úspech. Za veľa však môže vďačiť dobrému tímu.
„Je to oslobodzujúce, keď môžete vytvoriť malý film a nikto vám nebude do toho hovoriť, čo máte robiť,“ uviedol v jednom rozhovore sám Favreau. A skutočne, ten mal film takmer úplne pod svojou kontrolou. Bol to on, kto dal prvotný impulz k jeho vytvoreniu, bol to on, kto dlhé dni sedel vo svojej pracovni a vylepšoval scenár. A samozrejme, bol to napokon on, kto film režíroval a zahral si v ňom aj hlavnú úlohu. Rozhodne ho však nemôžeme vnímať ako nejakého autoritatívneho režiséra, skôr ako tvorcu, ktorý je veľkým tímovým hráčom. Dôkazom toho je, že sa mu do filmu na menšie úlohy podarilo zlákať také hviezdy ako sú Scarlett Johansson, Dustin Hoffmann či Robert Downey Jr.
Chef je, vo svojej podstate, dram-comom o hľadaní balansu medzi prácou a rodinou. Favreau v ňom stvárňuje rozvedeného šéfkuchára Carla Caspera, ktorý je natoľko zaneprázdnený svojou prácou, že tým stratí manželku a stráca i svojho syna. Sám Favreau sa na postavu šéfkuchára poctivo pripravoval pod dohľadom skúseného Roya Choia, u ktorého absolvoval intenzívny týždenný kurz a ďalšie týždne ho len pozoroval pri práci, aby pochytil jemné nuansie kulinárskeho umenia. Prečítal množstvo kníh o šéfkuchároch, s viacerými sa rozprával, všetko v snahe porozumieť im: „Svet šéfkuchárov bolo niečo, čo bolo pre mňa veľmi zaujímavé, ale chcel som do toho vniesť aj niečo, čo som sa naučil o tom, aké je to byť otcom, ako nájsť balans medzi kariérou a rodinou.“ A tak vznikol film, ktorý kombinoval dve veľké lásky každého rodinne založeného šéfkuchára – jedlo a rodinu.
A práve s nachádzaním rovnováhy má hlavný hrdina problém. Zlomový moment nastáva, keď dostane padáka. Po rokoch tak konečne získa príležitosť splniť si svoj sen a otvoriť si pojazdný stánok s jedlom. S ním cestuje zo štátu do štátu a sprevádza ho aj jeho dospievajúci syn, čo vedie, ku obnoveniu pretrhnutých rodinných väzieb. Na prvý pohľad je teda Chef tradičný film o hľadaní dokonalej harmónie v atonálnom kuchárskom svete, má však niekoľko špeciálnych prísad, ktoré ho odlišujú od iných priemerných snímkov a dodávajú mu, v termínoch gastronómie, jedinečnú chuť. Favreauov film, napríklad, dáva veľký priestor moderným sociálno-komunikačným prostriedkom, čím ho oslobodzuje od zažitej predstavy uzavretých kuchyní a bezmenných šéfkuchárov. Favreau taktiež veľmi dobre pracuje, napriek malému priestoru v scenári, vo vzťahmi medzi vedľajšími postavami, predovšetkým v podobe kritika Michela Ramseyho (Oliver Platt), Tonyho (Bobby Cannavele) i Molly (Scarlett Johansson). A nechýba ani dobrý a prirodzený humor, v ktorom okrem Favreaua exceluje Roberta Downey Jr. v dlhšom cameu.
Hoci Favreau odmieta, že by Carl Casper bol on sám, tak vo výsledku je Casperom. Obaja totiž prezentujú to, že to najdôležitejšie v živote je rodina. Keď večeriate za jedným stolom, jedlo hneď lepšie chutí. Jon Favreau tentoraz divákom naservíroval veľmi chutné menu, na ktoré ani nepotreboval tie najdrahšie prísady. Je to film, v ktorom sa namiesto počúvania zbytočných dialógov divák oddáva vizuálnym orgiám z jedla. Tak teda, bon appetit!
Foto: insidemovies.ew.com