Videla som na facebooku Komenského inštitútu rozhorčený post učiteľky o verejnej konzultácii obsahových a výkonových štandardov základného vzdelávanie. Bola sklamaná, že si tieto informácie musí hľadať sama a nedal jej o tom nikto vedieť. Pripomienkovanie je možné od 6.2.2023 do 20.2.2023, čiže by sa nás malo nájsť, čo najviac. Každopádne je to viac ako dôležité, aby sme si to my učitelia prečítali, aspoň o predmetoch, ktoré vyučujeme. Možno by sa tento týždeň mohla jedna porada v škole venovať iba tejto téme. Je to prehľadné a registrácia je jednoduchá. Ja som sa už zaregistrovala a zbežne som si začala čítať prvé strany. Zdá sa mi, že väčšina pripomienok je negatívne ladená. Ak niekto napíše „takto učíme už 10 rokov“, tak neviem, či chce, aby sa to odtiaľ vymazalo alebo sa iba chváli. Vyzývam nás, učiteľov a učiteľky, aby sme boli odbornejší, vecnejší. Nestačí byť iba nahnevaní. My v školstve máme na hnev naozaj veľa dôvodov, ale nenechajme sa ním premôcť. Hnev je dobrá emócia, ktorá patrí k životu. Ale pretavme ho na niečo dobré. Bojujme za lepšie školy nielen zvnútra, ale aj zvonka.

Inšpiráciou nám môže byť moderná česká škola neďaleko Prahy v Dolných Jirčanech. Autorka sa v článku zamýšľa ako by mala vyzerať moderná škola. Na začiatku je potrebná architektonická súťaž, na ktorú veľa zriaďovateľov nemyslí. Ako príklad môžeme uviesť novú jedáleň s triedami na ZŠ na Ulici Jána Bottu v Trnave, kde to síce vyzerá naozaj úžasne, ale deti museli kvôli prehrievaniu budovy presúvať do inej budovy. Musím spomenúť aj slovenské školy. V Banskej Štiavnici sa nachádza súkromná základná škola Guliver, ktorá vyzerá ako z inej planéty. V Trnave sa pomaly rekonštruujú športoviská pri základných školách. Zmeny sa dejú.

Moderná škola podľa článku je rozdelená do klastrov, toalety sú menšie s malou šancou na robenie neplechy, učitelia nemajú sklady, aby nehromadili pomôcky, stoličky a stoly sú na kolieskach na rýchle preorganizovanie vyučovania. Triedy sú už pripravené na vytváranie skupinovej práce priečkami, ktoré môže učiteľ využiť, ak má podporný tím. Prítomnosť asistentov je nevyhnutná. Keď som čítala o presklených učiteľských kabinetoch, až mi skoro slzy vyhŕkli. Koľko som sa ja nastála na dozoroch na chodbe, v jedálni, atď. Takto by sme na seba so žiakmi videli, stihla by som si spraviť možno nejakú prípravu a mohli by prísť aj oni za mnou pri nejakom probléme. Zaujalo ma aj využitie školy mimo školských hodín na šport pre dospelých, na konferencie, tanečné kurzy, plesy atď. Na konci článku píše autorka, že máme viac základných škôl na Slovensku ako vo Fínsku, čiže takmer 2200. Ja som našla údaj iba 1165 základných škôl. Potom pokračuje glorifikovaním fínskych škôl, čo všetci poznáme. Nehovorím, že vo Fínsku je systém zlý, práveže oveľa lepší. Iba mi to spomínanie Fínska už trochu lezie krkom. Snažia sa školy aj u nás na Slovensku.
Už dávno sme mali do Fínska chodiť na bezplatné školenia pre učiteľov. To by vyžadovalo znalosť aspoň anglického jazyka, čo niekedy učiteľom chýba. Pritom podľa štúdií znalosť dvoch jazykov chráni pred demenciou. Výskumy robili v severnom Taliansku, kde porovnávali ľudí hovoriacich nemecko-taliansky s tými, ktorí hovorili iba nemecky alebo iba taliansky. Bilingválnym sa príznaky demencie prejavili o 5 rokov neskôr ako monolingválnym. Toto môžu jazykári použiť ako motiváciu na učenie.
Aby som sa vrátila ešte k hodnoteniu a pripomienkovaniu: ak sa majú učitelia vyjadriť o svojich nadriadených, tak už takí odvážni nie sú. Slovenská komora učiteľov zverejnila predbežnú výskumnú správu z hodnotenia riaditeľov realizovaného od júna do augusta 2022. Online dotazník využilo 37 554 pedagogických a odborných zamestnancov, čo je 42%. Niektorí využili aj papierový dotazník ako napísala jedna riaditeľka: „Žiadam, aby ste iniciovali, aby bola elektronická forma vypisovania dotazníka povinná. Viem minimálne o jednej škole, kde učitelia vypĺňali dotazník ručne, pričom učiteľ tejto školy skonštatoval, že všetci písali o riaditeľovi len dobre, lebo sa báli, že by na to prišiel.“ Je to škoda, že na internet pod vymyslenou prezývkou napíšeme hocičo, ale keď od nás naozaj treba pravdu, tak sa bojíme.
Nebojme sa, priatelia! Hovorme pravdu a hnev pretavme na húževnatosť. Musíme začať od seba a tá dobrá energia stiahne aj ostatných.