Katastrofický vplyv socialistického režíímu na našu tradičnú kultúru spomínam často, nakoniec aj v ostatnom blogu to zaznelo a tak by sa patrilo to vysvetliť :) V tomto blogu bude podstatne viac obrázkov ako textu. Sú to obrázky z jednej z mnohých prezentácií o tradičnej slovenskej kultúre, jej skone a znovuzrodeni.
Tradičná kultúra u nás takmer na kompletku vykapala. V bežnom živote nepraktikujeme zvyky, neorganizujeme slávnosti, nepoznáme a nevaríme tradičné jedlá, v našich interiéroch nie je ani chýru ani slychu po odkaze tradičnej kultúry a nemáme ani etno odev, jediné čo dnes ľudia ako tak registrujú sú kroje, teda vlastne tradičný ľudový odev. Nie je to síce bohvieaké vysvedčenie, ale keďže odev je najbežnejší, najpočetnejší a tým pádom aj najvýraznejší vizuálny prejav tradičnej kultúry, je to skvelé médium na vysvetlenie katastrofy, ktorá sa tu pod taktovkou minulého režimu udiala.
Skôr narodení si budú dobre pamätať, že Slovák “tradičný vidiecky” bol prezentovaný ako človek pracovitý, urobený a ubolený. Zvláštne je, že keď sa v dedine ohlásil Karol Plicka s úmyslom dôjsť fotiť, všetci tí ohnutí sa vystreli, odišli domov umyli sa, učesali a vystrojili sa tak, že ich hrdosť a pôvab srší aj zo 100-ročnej fotky. Takže ako? Ozaj sme jediná krajina s ovcami a salašmi? Poďme na to!
1) starodávni roľníci pri práci v rôznych kútoch sveta

2) interiér bežného sedliackeho domu v rôznych kútoch Európy

3) Amerika, kmeň Navajo - bežný/ pracovný odev, slávnostný tradičný odev, odraz v súčasnom dizajne

4) Japonsko - bežný/ pracovný odev, slávnostný tradičný odev, odraz v súčasnom dizajne

5) Rakúsko - bežný/ pracovný odev, slávnostný tradičný odev, odraz v súčasnom dizajne

6) Španielsko, juh - bežný/ pracovný odev, slávnostný tradičný odev, odraz v súčasnom dizajne

7) Taliansko, juh - bežný/ pracovný odev, slávnostný tradičný odev, odraz v súčasnom dizajne

8) Slovensko - bežný/ pracovný odev, slávnostný tradičný odev, archetypálny Slovák vidieckeho typu ženského pohlavia, odraz v súčasnom dizajne nemôžem doložiť, lebo sú to skôr raritky ako reálne nosený odev, ktorý by ľudia spoznal a ťukli by sa do čela “veď heeej, toto je naše slovenské”

Prečo nám chýba tretí obrázok? Rozhodnutie, že sa odevný priemysel nemá v žiadnom smere inšpirovať tradičným odevom bolo rozhodnutie vrchnosti. Ľudia kroje zbalili, obliekli si dederónové zástery, vlasy ostrihali a natrvalili, chlapi nahodili tesiláky a už to šlo ako po masle. Nikto už tradičný odev nevyťahoval, výšivky na nič nevyšíval, rukávy neriasil ani kapsu nevybíjal. Mission done!
***pokračovanie nabudúce***