
Táto knižná láska začala približne pred desiatimi rokmi, keďsom v našej mestskej knižnici prezerala vyradené tituly určené na predaj.Zaujala ma Eva Luna a za tri slovenské koruny som si ju odniesladomov.
Sprvu som nevedela, čo od nej môžem očakávať, okrem toho, ženevyzerala na tuctovú romantiku. Isabel Allende bola bielym listomv knihe mojich literárnych zážitkov.
Ale tento román a spolus ním magický realizmus ma pohltil, vtiahol do seba a vypľulakúsi... inú.
Allendeová, rovnako ako Louis de Bernières podľa môjho skromného názoru dovádzajú krutosť i čaro magickéhorealizmu k dokonalosti. Keď už týchto autorov poznám, viem do čoho idema pred čítaním ich diel potrebujem najprv načerpať psychickú silu, ktorúzo mňa odčerpajú, doslova vysajú... a na oplátku mi dajú novú skúsenosť.Znova o kúsok pootvoria oči, pripravia ma o pár ďalších ilúzií,prinútia smútiť nad surovosťou sveta, v ktorom žijeme i žasnúť nadcharaktermi úžasných ľudí, ktorí po ňom chodia.
V knihách IsabelAllende sa čitateľ stretne s osudovou láskou, zázrakmi, jasnovidectvom,dobrými ľuďmi a silnými ženami. Ale aj s násilím, smrťou, mučeníma nespravodlivosťou. Po Eve Lune som si z knižnice požičala Láskua tieň, neskôr jej najslávnejšiu rodinnú ságu Dom duchov.Nasledovala už kupovaná autobiografická Paula,kde Isabel písala o histórii rodiny Allendeovcov a umieraní vlastnejdcéry na porfýriu, potom zbierka poviedok Skazené dievča.
Po prečítaní knihy Dcéra šťasteny som Allendeovú prestala kupovať. Zčasti je to pocitom, že so stálevzrastajúcou popularitou klesá kvalita textu a mám dojem, že knižky vydané(u nás) po Paule sa obsahom i formou viac blížia tzv.ženskému románu než magickému realizmu.
V určitom bode jednoducho na jej miesto nastúpil Louis deBernières so svojou kolumbijskou trilógioua úchvatnou Mandolínou kapitána Corelliho (vo filmovej verzii takhrozne degradovanou na romantickú lovestory).
Keď som už prihollywoodskej produkcii, sfilmovanú adaptáciu Domu duchov určite videlaväčšina žien. Pre tie, čo ju nečítali len poznamenám, že scenár vynechal oprotirománu jednu generáciu. A to nemusím pripomínať, že sa stratilo veľaďalších detailov spoludotvárajúcich jedinečnosť tohto diela. Dvojnásobne tuplatí, že kniha je hodnotnejšia než film a rozhodne stojí za to siahnuť ponej.
Ospravedlňujem safanúšikom G. G. Márqueza, ktorý je najznámejším predstaviteľomjuhoamerického magického realizmu u nás, no vo mne nikdy nezapálil túsprávnu iskru.
(zdroj fotografií: oficiálna stránka IsabelAllende, autorka fotografií LoriBarra)
V týchto príspevkoch neuvádzam linky ani podrobnosti oknihách, pretože vzhľadom na osobnú povahu textov aj vek väčšiny spomínanýchvydaní sa mi to zdá zbytočné.