reklama

Na kávičke a čajíčku s mBankármi

alebo ako sa nám ospravedlnili a dali USB kľúče :) Na základe môjho blogu sme sa v pondelok 28.4. stretli s generálnym riaditeľom mBank, pánom Marekom Dubanom a s PR managerom mBank, pánom Marekom Michlíkom.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (46)

Pán Duban vyhodnotil našu sťažnosť ako opodstatnenú a ospravedlnil sa nám za konanie svojich pracovníkov.

Prvá chyba, ktorú spravili pracovníčky mBank, bola v zlej informácii, respektíve „neinformácii", o potrebných dokumentoch. Medzi potrebné dokumenty pri takomto preukazovaní príjmov patria aj zápisnice z valných zhromaždení, čo však nie je uvedené ani v dokumentoch mBank a nebolo mi to povedané ani pri podávaní žiadosti o hypotéku.

Druhou chybou bola nesprávna informácia, že žiadosť odíde na posúdenie príjmov bez doloženia potvrdení z DÚ. V mBank nie je možné, aby išiel obchodný prípad na procesovanie bez všetkých potrebných podkladov. Aj ak ide o dokument, ktorý neprináša žiadne nové informácie a iba potvrdzuje skutočnosť, ktorá je už rizikárom známa.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Divné pravidlo

Pokiaľ je mi známe, toto pravidlo nemá obdobu v žiadnej inej konkurenčnej banke. Aj keď to nie je práve štandardný postup, ktorý by v bankách preferovali, dohodnúť sa zatiaľ vždy dalo. V mBank sa nedá.

Pán Duban toto pravidlo zdôvodnil nasledovne: „mBank sa snaží garantovať klientom určitú rýchlosť. Keby sme posudzovali aj nekompletné žiadosti, stratili by sme túto konkurenčnú výhodu". Navyše mBank uplatňuje iný obchodný model pri tvorbe úrokových sadzieb. V mBank neexistuje predbežná ponuka, vyjadrenie mBank je vždy konečné. Buď spĺňate podmienky a úver na bývanie máte s vopred jasnou úrokovou sadzbou alebo podmienky nespĺňate a úver nemáte. Konečná úroková sadzba nezahŕňa žiadnu variabilnú zložku závislú od scoringu (rizikovosti) klienta, nič také mBank nepozná. To je ďalší dôvod prečo dokáže byť mBank rýchla a jej prvé vyjadrenie je zároveň aj konečné. Preto sa posudzujú len kompletné žiadosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z tohto uhla pohľadu to znie rozumne a má to logiku, bohužiaľ rigidné dodržiavanie tohto pravidla môže spôsobiť takú tragikomickú situáciu ako v našom prípade. Predbežné posúdenie príjmovej časti v náročnejších prípadoch (iné príjmy ako zo závislej činnosti) by malo byť bežnou praxou. Pán Duban nemal námietky, takže možno sa toho časom dočkáme.

Našou smolou je, že z pohľadu činnosti mBank sme pre ňu prvým štatistickým záznamom v kolónke „takýto klient, s takýmito a s takto vyplácanými príjmami". mBank jednoducho nedisponuje históriou riešenia takýchto prípadov a preto nemá prispôsobené procesy a pravidlá pre taký typ subjektu ako sme my. Bohužiaľ pre nás, vymykáme sa bežnému štandardu, preto sme pre mBank v súčasnosti ako úverový dlžník neprijateľný.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pán Duban sa nám poďakoval, že týmto, síce pre nás nepríjemným spôsobom, pomáhame zlepšiť a skvalitniť procesy v mBank. Nám to síce nepomohlo (radšej by sme hypotéku a bez problémov), ale čo už, rado sa stalo :)

Vraj vďaka nám v mBank zaviedli novú proklientskú vec. Odteraz bude každý klient informovaný SMS správou o každom posune pri vybavovaní jeho žiadosti o hypotéku. Pochopil som to tak, že keď príde žiadosť na centrálu dostanete SMS, keď sa začne proces schvaľovania dostanete SMS, keď sa úver schváli dostanete SMS.. V diskusii ma niekto z mBank určite opraví ak som to zle pochopil.

Tento systém by mal zabrániť tretej a najväčšej chybe, ktorú pracovníci mBank spravili.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tretia chyba mBankárov

Ja som v sťažnosti chybne predpokladal jednu vec. Keď som sa dozvedel, že naša žiadosť ležala dva týždne na stole pracovníčky banky a konečne v stredu odišla do centrály, myslel som si, že od stredy sa posudzovala. Na základe tohto predpokladu som nadobudol dojem, že zápisnice z valných zhromaždení boli vyžiadané ako dodatočné doklady. Chyba.

Ako som už napísal vyššie, pri takomto type preukazovania príjmov patria zápisnice medzi požadované dokumenty (o čom nás nikto neinformoval) a žiadosť sa začne posudzovať až keď sú všetky dokumenty dodané. Naša žiadosť sa teda začala posudzovať až v utorok, potom, ako sme dodali zápisnice.

Takže si to zrekapitulujme: dva týždne ležala žiadosť na stole pracovníčky banky a potom ďalšie tri dni na centrále bez toho, aby niekto zistil, že chýbajú zápisnice z VZ. To, že sme nevedeli, že to tam leží a nič sa s tým nedeje, už ani nechcem spomínať.

V tom prípade samotný proces schvaľovania, musím uznať, prebieha skutočne rýchlo. V utorok poobede dostali zápisnice a už v stredu som vedel, že úver nebude :) Len keby sa to z toho stola hýbalo rýchlejšie.

Akékoľvek ovplyvňovanie rizikárov obchodníkom pán Duban vylúčil. Pri supervízií nezistil žiaden nesúlad medzi rozhodnutím a pravidlami mBank.

Konkrétny dôvod, prečo práve naša / Vaša hypotéka bola zamietnutá, sa od mBank nedozviete. mBank to považuje za jedno zo svojich najcennejších „know-how". Vraj keby tieto informácie zverejňovali, bolo by možné prísť na to, ako obísť systém.

Trošku klábosenia ...

Na záver pán Duban vyjadril snahu vynahradiť nám spôsobené nepríjemnosti. Čo sa stalo, stalo sa.

Otec porozprával aké služby by ho ako zákazníka potešili a pán Duban pozorne počúval :) Medzi iným nám ponúkol využívanie (testovanie) beta verzií podnikateľských účtov (vraj v júli sa neuveriteľné stane skutkom :) Aspoň niečo hmatateľné z toho celého budeme mať :)

Vraj ak budeme mať nejaké zlepšováky, máme sa na nich obrátiť. Tak som rád, že mám aspoň kontakt, ak by sa vyskytlo niečo komplikované, či už u nás alebo u mojich klientov. Na mBank, ako inštitúciu, nemienim zanevrieť, ale o tom napíšem viac v osobitnom článku.

Úver a spôsobená škoda

Potrebný úver sme nakoniec zobrali v SLSP. V pondelok som odovzdal podklady, v piatok sme podpisovali. Hmatateľná škoda (zmluvná pokuta + nezrealizovaná kúpa) nakoniec spôsobená nebola. Nervy a pracovný čas by sa síce dali vyčísliť, ale čo už ... ak bude toto môj najhorší zážitok s mBank, tak to nejako prežijem :)


 

Peter Cmorej

Peter Cmorej

Bloger 
  • Počet článkov:  141
  •  | 
  • Páči sa:  25x

Celý život sa profesionálne venujem financiám a investovaniu. V politike sa venujem aj dôchodkom, daniam a odvodom. Člen strany SaS a komunálny poslanec v Bratislave. A ešte sem tam vyvíjam softvér, radím s investíciami, či chránim spotrebiteľov. Viac na mojom LinkedIn. Zoznam autorových rubrík:  Finančné poradenstvoMajte sa na pozoreDruhý pilierCestovanieSlepá spravodlivosťVeselé príhody z neveselého VOPolitický obšťastníkSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu