Most cez rieku St. Lawrence pri Quebecku v Kanade

Významný priehradový most, ktorý bol medzníkom prekonávania veľkých rozpätí...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)
Obrázok blogu

Pôvodný zámer, postaviť dvojkoľajný železničný most cez rieku, sa nepodaril. Most bol montovaný v krajných poliach na lešení a od obidvoch medziľahlých pilierov smerom k stredu. Vložené pole bolo pevne pripojené ku krakorcom, obidve polia sa mali spojiť v polovici rozpätia. Most sa však v auguste 1907 zrútil, ešte pred spojením. Nešťastie si vyžiadalo životy 72 pracovníkov, 15 000 ton ocele vyšlo nazmar. Zavinil to nedostatočne dimenzovaný tlačený spodný pás krakorca na vzper, vytvorený ako členený prút. Pri niektorých prútoch spodného pásu sa už behom montáže prejavovalo vybočenie stien a uvoľňovanie nitov. Napriek týmto alarmujúcim úkazom sa pokračovalo v montáži. Ku zrúteniu došlo pri presúvaní montážneho žeriavu do ďalšieho poľa.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Druhý most postavený na tom istom mieste má o niečo kratšie krakorce a menšie rozpätie stredného poľa. Vzdialenosť hlavných nosníkov bola zväčšená z 22,0 na 26,8 m (počítalo sa s možnosťou, okrem dvojkoľajnej dráhy, previesť aj pozemnú komunikáciu). Bolo preto potrebné postaviť nové piliere, ktoré sa založili v určitej vzdialenosti od pôvodných. Krajný a krakorcový diel nového mostu majú priame pásy, medzipásové prúty tvoria polpriečkovú sústavu doplnenú o prídavné prúty, a to tak, že rozpätie pozdĺžniku je max. 12,7 m. Prierezy pásov sú omnoho mohutnejšie ako u pôvodného mosta. Váha mosta sa zväčšila z 33 000 ton na 65 300 ton, z toho je 47 300 ton ocele s vyššou pevnosťou. Použitá bola legovaná oceľ asi 3,5 % Ni s pevnosťou 60 kp/mm2 s medzou klzu 38 kp/mm2 (1kp = 9,806 65 N).

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu
Obrázok blogu


Projekt bol tento raz vypracovaný s veľkou precíznosťou, bolo uskutočnených veľa modelových skúšok. Skúšané boli najmä modely tlačených prútov v tretinovej veľkosti (najväčší mal plochu 37 000 mm2 a dĺžku 11 m) v lise s kapacitou 1200 Mp. Tak isto bol pozmenený aj spôsob montáže. Krajné polia a krakorce boli zmontované podobne ako pri prvom moste, vložené pole so 195 m rozpätím bolo však celé zmontované na brehu a pomocou pontónov priplavené do osi mosta a malo byť zvislo vyzdvihnuté o 50 m a pripojené ku krakorcom. Táto práca sa pri prvom pokuse v auguste 1916 nepodarila. Keď bolo stredné pole vyzdvihnuté do výšky asi 10 m nad hladinu, vyšmyklo sa náhle zo závesu a zrútilo sa do vody.

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu

Haváriu zavinila skrytá chyba jedného zo štyroch ložísk, na ktorých zdvíhané pole ležalo na zdvíhacích priečnikoch, zavesených na ťahadlách. Až na druhýkrát, presne s ročným oneskorením, sa podarilo novo vyrobené stredné pole bez nehody zdvihnúť a spojiť s krakorcami a tak most v roku 1917 dokončiť.

Obrázok blogu
Emil Coloň

Emil Coloň

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som človek, ktorý občas napíše blog. Vzdelanie ukončené na Stavebnej fakulte v Žiline (Katedra stavebných konštrukcií a mostov). Zoznam autorových rubrík:  HistóriaKonštrukcie a statikaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

SkryťZatvoriť reklamu