Alebo všimli a akosi je im to jedno.
Nedá, aby som nereagoval.
Myslím si, že tento krok sa vôbec nevymyká z bežnej praxe správania sa monopolných a obzvlášť mestských a štátnych firiem. Je problém s financiami? „Zvýšme cestovné. Veď sa u nás nezvyšovalo už roky“, bolo počuť z úst direktorov nášho mesta. Vlastne, akoby malo byť základným pravidlom, že ceny sa musia pravidelne zvyšovať „lebo u nás taká obyčaj“ A ku zdôvodneniu zvýšenia cien sa priradí napr. potreba zvyšovania miezd, sociálne balíčky, zlepšovanie služieb. A takto má byť odbitý občan.

Najzarážajúcejšie je, aká je štruktúra zvýšenia. Prvé návrhy zneli v plošnom zvýšení cien a dokonca v spoplatnení invalidov a ich sprievodcov. Za zlé hospodárenie sa idú trestať tí, ktorí sa nevládzu hýbať a nevládzu ani brániť. Ťažko zdravotne postihnutí. Hanba za také návrhy! No samozrejme finančne viac príjmoví občania brázdia mesto po väčšinou individuálnymi vozidlami aj s nákladmi znižujúcimi ich daňový základ, tých sa problém nedotýka.
Cestovanie po roztrasenej deravej, či krivej ceste systémom 2G zrýchlenie, brzdenie, výtlk, križovatka, zákruta, je dobré len pre náročnú adrenalínovú klientelu a nie pre roztrasených ŤZPákov, čo majú problém nájsť si aj vyhradené miesto, večne obsadené mládežou s pohľadom do svojej digitálnej hračky a to všetko počas drkotajúcej a rozkývanej jazdy. Nebezpečné aj pre zdravých. A za toto si má invalid platiť? Taký nehorázny bol návrh. A ak zoberiem do úvahy ešte aj ignoranciu v parkovaní a obsadzovaní pre ŤZP vyhradených parkovacích miest ignorantmi, či ich obsadení firmami a nedodržiavanie základných technických noriem mestom, tak ako nazvať takúto situáciu? Intoleranciou? To je slabé slovo. Terorom voči slabím?
Uráža ma postoj spoločnosti, mesta, ak ma (som ŤZP) považuje za zdroj príjmov a pritom na mňa zvysoka..., spolu so sociálnym štátom, čo to môže mať v ústave zakotvené aj na každej strane, ale ním nie je
Nuž, ale hromadná doprava Košiciach (a najprv by si ju museli niektorí rokujúci poslanci odskúšať, lebo poniektorí si MHD odskúšali až pri príležitosti pripravovanej mládežníckej olympiády, keď sa takto presúvali po meste osobitným autobusom, (https://kosice.korzar.sme.sk/c/22075336/poslanci-sa-po-exkurzii-po-kosickych-sportoviskach-vratili-do-reality.html), tak táto funguje na tom nekonečne starom stereotypnom modeli. Inkasovať tržby, zapýtať dotácie a poskytnúť základné služby. Racionálne úvahy, presahujúce samotnú činnosť tu nejestvujú a aj keď si dalo mesto zhotoviť stratégiu dopravy za melón (!) http://cykloproblematika.blogspot.com/2016/01/strategia-dopravy-pre-ke-za-milon.html, nič z toho. A ani žiadne postihy. Skutok sa nestal a ani materiál vlastne nebol spracovaný a hradený v nehoráznej výške. Lenže zaplatený bol.
Naskytá sa otázka:
Sú investície smerované správne? Je kvalita diel a mestských investícií zodpovedajúca? Sú správne a racionálne nasmerované mestské výdavky, sú možné rozpočtové mestské úspory?
Lebo sú tu obrovské možnosti úspor. Vôbec si nemyslím, že sa peniaze investujú správne a tu je práve tá možnosť
šetrenia mestských peňazí ako zdroj aj na financovanie dotovaných služieb (lebo MHD spravovaná doposiaľ mestom je stále stratová)
Mesto totiž doterajším prístupom nedokáže byť menej stratovým v oblasti dopravy a tak sa chytá každej slamky v podobe cestovného, či parkovného.
Príkladom sú dokončované zastávky, čo už teraz kapacitne nevyhovujú a o štandarde ani nehovorím a pritom, ako spomínam je a bolo by potrebné aj v súvislosti so zámerom zníženia individuálnej dopravy a preorientovaním sa na hromadnú, tieto takto pripraviť a realizovať. Nestalo sa. O pár rokov sa budú možno kapacitne nadstavovať. Nereklamujú sa závady na tratiach a tak si ich napokon po záruke opraví mesto samo, ak ich opraví.
Obrovským únikom financií je kvalita stavebných diel, ich technické riešenie, zlyhávanie investorských funkcií pri príprave stavieb, dozorovanie, ak nejaké je.
Neracionálna je samospráva spočívajúca z 22 mestský častí, tamojších poslancov, komisií, čo generuje aj prípady 70-75% réžie samosprávy z pridelených prostriedkov! Dnes v čase digitalizácie sú niektoré pracoviská zbytočné, ale miesta sú obsadené a platené. Toľko obkecávané zníženie počtu mestských časti, či ich zrušenie, po voľbách spľaslo. Však nebudú rušiť sami seba!
Príprava a technologická disciplína v stavebných investíciách a opravách je chaos. Ako celoživotný stavbár, prípravár, projektant, cestár, môžem konštatovať, že trvalo roky, až dotyční aspoň sčasti pochopili po viacnásobných pokusoch a omyloch a samozrejme pri plytvaní peňazí, viď zastávkové niky, elementárny princíp pôsobenia šmykových síl na miestach so zvýšeným dynamickým namáhaním. Lenže stálo to hromadu peňazí a ešte bude. Potrvá zas roky, až pochopia to isté dianie na križovatkách. O deštrukčných poruchách vozoviek a o permanentných chybách čo sa tu stvárajú, by som mohol viesť semináre.
Takže tu sú a ešte v mnohom inom, rozpočtové rezervy pre možnosť prekrytia aj potrieb DPMK
Doprava je problémom samým o sebe a hromadná a jej zlepšovanie by malo byť úplne samozrejmé a ešte aj plnením mnohých predvolebných programov. Kompetentní by sa mali najprv zamyslieť nad príčinami, čo generujú dopravu, ako je organizovaná a dospieť k záveru, rovnakému ako vo vyspelom svete, že riešením je hromadná a alternatívna a nízkonákladová doprava, zdieľaná doprava s maximálnym využívaním obsadenosti a kapacít. A že riešením je konkurencia v alternatívach dopravy, ale aj v poskytovateľoch dopravy. Narážam na monopol mestského dopravného podniku. Určite by mu prospela nezávislá konkurencia a nemusel by sa prikláňať ku najhoršiemu možnému riešeniu, zvyšovaniu cestovného a v túto chvíľu len preto, aby vykrylo svoje stúpajúce režijné náklady. MHD sa nemôže stať dopravným prostriedkom len pre sociálne odkázané skupiny, pre dôchodcov, mamičky s deťmi, pre invalidov, pre študentov, lebo na autá nemajú, alebo ich zo zdravotných dôvodov nedokážu šoférovať a napriek tomu tieto sociálne skupiny finančne deptať. A ak to mesto svojimi sľubmi o riešení dopravy myslí vážne, napríklad drobným odľahčením dopravy napríklad cyklotrasami, čo je len sezónnym riešením (čo má vo volebnom programe hádam každý poslanec a kde skutek utek už desaťročia) malo by sa odpútať od riešenia následkov a prejsť ku príčinám a koncepčným riešeniam. A ako vravím, MHD nemôže finančne vydierať, na hromadnú dopravu odkázané vrstvy obyvateľov.
Dávam do pozornosti moje podstránky pod https://horami.sk/verejnost/uzemny-plan-ke/ kde sú rozbory, riešenia, polemika, aj návrhy cyklotrás a koncepčné riešenia pre toto mesto a nie je to propagácia, ale ponuka od odborníka otvoriť oči verejnosti a samospráve. Mesto napriek zaslaniu materiálov pri hromadnom pripomienkovaní územného plánu, napriek mnohým podnetom, neodpovedá a zjavne nemá záujem o riešenia a o to viac je takéto správanie samosprávy pokrytecké.

------
(len tak na okraj: https://www.dpmk.sk/aktuality/2018/europsky-tyzden-mobility-ponukne-cestujucim-vyrazne-zlavy "Zámerom Európskeho týždňa mobility, do ktorého sa každoročne zapája aj Dopravný podnik mesta Košice, je propagovať udržateľné spôsoby dopravy a motivovať verejnosť k uprednostňovaniu verejnej dopravy pred individuálnou.")
-----
Takže, v tejto chvíli, keď už je rozhodnuté zvýšenie cien a tlakom verejnosti najmä OZ Bez bariéry https://bezbariery.webnode.sk/ a p. Otílie Horrock, https://www.zdravsiekosice.sk/ čo sa angažovali vo veci, sa nezmenili platné podmienky prepravy aspoň pre ŤZP. Zbytok sa cenovo navýšil, aj vďaka ľahostajnosti verejnosti, čo mi je ľúto, pretože vyvstáva nasledovná otázka.
Čo možno očakávať od zvýšenia taríf?
Nemyslím si, že sa zvýšia tržby z hromadnej dopravy do takej miery, že to vytrhne tŕň z päty mestu. Naopak, ľudia využijú, ak majú možnosť, individuálnu dopravu, zdieľanú, či taxi služby. A MHD pôjde k vode, alebo bilancia ostane takmer rovnaká, lebo zostane len pôvodná zostávajúca klientela a tá si rozmyslí početnosť použitia služieb DPMK.
A z nárastom individuálnej dopravy opäť vzrastú parkovacie a dopravné problémy, takže mesto bude profitovať výberčím spôsobom z parkovania, ale len za podmienky ujednania sporu s EEI, čo zas bude mať za následok, že náklady súdnych sporov, exekúcií, zaplatenie prevzatého majetku a investícií, pokuty za zrušenie zmluvy, sa v princípe premietnu to parkovného, alebo všeobecne, rozšíria finančnú trhlinu mesta. A mesto zas predpokladám, použije rovnaký model ako pri MHD. Opäť ďalšie rameno otvárajúcej sa špirály „fungujúcich Košíc“
Porovnaním čisto účtovného princípu, čo tu nastavilo mesto, čo si naivne myslí, že zvýšením taríf si zvýši tržby, je tu aj druhá alternatíva, čo som naznačil, bude výsledok úplne iný, než predstava mesta a potvrdí sa, že navýšenie cien je absolútne nesystémový krok. Výsledky v blízkej budúcnosti budú hovoriť jasnou rečou. Zahltená doprava, parkovací chaos a stále trampoty s pokladňou, nervozita občanov.
Zatiaľ mesto koná opäť nesystémovo, tak ako aj v mnohých iných prípadoch a spomínaným počinom si opäť hlbšie zarezalo pod konár, na ktorom sedí. Opäť nepremyslený krok od tunajšej komunálnej autonómie.