Spevácky festival Gaštanček vo Vranove n.T. je mladším bratom speváckeho festivalu Zlatý gaštan (pre spevákov populárnej piesne od 15 do 25 rokov), ktorého (už) 37. ročník sa uskutnoční v dňoch 5. a 6. septembra t.r. tamže.
Festival sa konal s finančným príspevkom mesta Vranov nad Topľou. Podporili ho Rádio Regina, Vranovské novinky – Spektrum a Stredná odborná škola A. Dubčeka vo Vranove nad Topľou. Naopak, oproti očakávaniu, nepodporil ho Fond na podporu umenia.
Tento festival sa zaradil medzi podujatia, ktoré sa už stávajú akousi prirodzenou súčasťou hudobného života mesta Vranov nad Topľou a ako ojedinelé podujatie svojho druhu na Slovensku údajne patrí medzi obľúbené a úspešné programy.
Sám za seba (ocitol som sa tu aj vďaka šťastnej zhode náhod), podľa toho čo som videl, verím, že je to tak.
Ojedinelosť tohto podujatia je zvýraznená hádam ešte viac tým momentom, že sa jedná o dlhodobejší projekt tzv. cezhraničnej spolupráce – v tomto prípade, v oblasti mládežníckej kultúry – realizovanej mestom Vranov nad Topľou a nie veľmi vzdialeným poľským mestom Rzeszów.
Festival svojou účasťou podporil aj primátor mesta Vranov nad Topľou Ing. Ján Ragan a riaditeľ MDK (Mládežníckeho domu kultúry) v Rzeszowie Boguslaw Tomczak.
Účasť na tomto festivale predstavuje jednu z príležitostí mladučkých interpretov populárnej piesne, ako naberať skúsenosti, upozorniť na seba, zaujať a postupne sa takýmto prirodzeným spôsobom naplno (aj profesionálne) presadiť.
Ak sa obzriem späť, do svojej mladosti, tak nejako začínala aj známa poľská speváčka Maryla Rodowicz. [1]

Gaštanček 2019 – prvé kolo
Prvé kolo festivalu – halfplayback (spievanie na hudobný podklad) – započalo 30. mája o 19. hod. v estrádnej sále Domu kultúry. Zúčastnilo sa ho celkom trinásť interpretov – dvanásť dievčat a jeden chlapec. (Približne „pol na pol“ slovenských a poľských).
Menovite sa jednalo o týchto spevákov (a nimi interpretované piesne, po jednej na každé kolo):
1. Ema Demčíková, Vranov n.Topľou
a) Yes, i do (Chiara Parravicini), b) Moje druhé ja (Dara Rolincová)
2. Karolina Kargol, Rzeszów
a) Love me like you do (Ellie Goulding), b) Kono raj (Maria Ježowska)
3. Emma Mária Bujňáková, Pečovská Nová Ves
a) Školská láska (Ali Brezovský), b) Perfect (Ed Sheeran)
4. Aleksandra Kedra, Rzeszów
a) Male tesknoty (Krystyna Proňko), b) Listen (Beyonce)
5. Katarína Pustaiová, Spišská Nová Ves
a) I´LL Never Love Again (Lady Gaga), b) Tanec medzi črepinami (M. Dobranská)
6. Manueli Pilch, Rzeszów
a) Niech žyje bal (M. Rodowicz), b) Riptide (Vance Joy)
7. Kristína Noemi Jenčová, Vranov n.T.
a) Jediný a jediná (Z. Smatanová), b) Remember Us This Way (Lady Gaga)
8. Michalina Grzybowska, Rzeszów
a) Shallow (Lady Gaga – B. Cooper), b) Boskie Buenos Aires (Maanam)
9. Marietta Mareková, Spišská Nová Ves
a) Kým tu spíš (Katarína Lichváriková), b) Cold Stone (Demi Lovato)
10. Sylwia Myrda, Rzeszów
a) Dva serduska (cztery oczy), b) Au about that bass (Megan Trainor)
11. Klára Miščíková, Sabinov
a) Môj Bože (K. Knechtová), b) I want to break free (Queen)
12. Iga Krzanowska, Rzeszów
a) Never enough (Loren Allred), b) Byle jak (Margaret)
13. Michal Vancák, Vranov n.T.
a) Holubička (A. Ďurica), b) Horúca láska (L. Adamec)
Poznámka. – Piesne pod a) spievali interpreti na hudobný podklad. Piesne pod b) spievali v druhom kole, s hudobnou podporou skupiny Funny People.
Keď som dochádzal k mestskému Domu kultúry vo Vranove nad Topľou, už sa aj kvôli počasiu zvečerievalo. Neodolal som však a urobil som si obligátny záber jeho priečelia. Na ľavej strane pred budovou sa nachádzal zaparkovaný biely mikrobus. Až dodatočne som si uvedomil, že možno ním pricestovali poľskí účastníci festivalu.

Šiel som priamo na miesto podujatia, do estrádnej sály, lebo čas začiatku sa rýchlo blížil.
Estrádna sála je pôsobivá miestnosť. Má štvorcový tvar s uhlopriečkou v pravom uhle k javisku, ktoré je situované do osem metrov širokého, rovnako hlbokého a šesť metrov vysokého výklenku. Hľadisko na prízemí má kapacitu cca 300 miest na sedenie a z balkóna sa môže sledovať program ďalších sto divákov. [2]
V prípade potreby však vraj možno zvýšiť kapacitu sály na 470 – 500 miest.
(Veď takáto účasť sa aj predpokladala na nasledujúci deň. Pre druhé kolo festivalu Gaštanček 2019, galaprogram s hudobnou skupinou Funny people, počítalo s účasťou 500 rovesníkov súťažiacich interpretov – žiakov z rôznych vranovských škôl.)



Moderátor festivalu bol na svoju úlohu očividne veľmi dobre pripravený a k jednotlivým interpretom vedel podať obšírne informácie.

Ako prvý interpret vystúpila domáca mladá speváčka Ema Demčíková.
Jej spev umocňovali kvalitná zvuková technika i sprievodné svetelné efekty. Úprimne priznám, ani som zážitok na takej úrovni nečakal.





Festival Gaštanček 2019 sa úspešne rozbehol.



Spevácke výkony hodnotila odborná porota v zložení Mariana Lapčáková - hudobná pedagogička, Martin Husovský - líder hudobnej skupiny Komajota, Jozef Bubnár - pedagóg, spevák a skladateľ a riaditeľ Gorlického centra kultúry v Poľsku Janusz Zjeba.


Festival Gaštanček každoročne organizačne i technicky pripravia zamestnanci Mestského domu kultúry vo Vranove nad Topľou, ktorý je aj jeho vyhlasovateľom.
A, možno aj práve preto, že na podobnom podujatí som sa ocitol prvý raz, ma zaujala aj zvuková stránka (popri vlastnom hlasovom prejave interpretov, aj akustika samotnej estrádnej sály, a tiež kvalita zvukovej aparatúry) i svetelné efekty.
Poviem dopredu, že som nevedel postrehnúť zásadnejšie rozdiely v samotnom hlasovom prejave jednotlivých interpretov. Možno ma trochu miatla kvalita pripraveného hudobného podkladu. Všetci, podľa mňa, spievali pekne; a ako pekne – to sa písaným slovom dá naozaj len ťažko vyjadriť. Pri štvrtej interpretke som však spozornel, rovnako aj pri piatej. Ich spev bol výraznejší ako tých predošlých. Jednalo sa síce len o môj subjektívny dojem, zato môj digitálny fotoaparát – akoby protiklad tejto subjektivity poslucháča-laika – predstavoval objektívnejšie meradlo na posúdenie kvality svetelných efektov, nestranne zvečňujúc obrazy „videného“.












Takto by som mohol pokračovať aj ďalej.
I keď je to možno trochu nespravodlivé voči zostávajúcim interpretom festivalu Gaštanček 2019, prejdem rovno k záberom zo záveru jeho prvého kola, keď všetci mladí nádejní speváci spoločne predstúpili pred publikum, aby odeň zožali uznanlivý potlesk.






Úroveň celého večera predstavovala pre mňa akoby výklad, v ktorom sa v koncentrovanej forme prezentovali umelecké výsledky starostlivých a dlhodobých snáh i príprav jednotlivých mladých interpretov, a tiež ich odborného vedenia.
Ale súčasne, už pred druhým kolom festivalu, som do podvedomia nasával aj dojmy (a informácie) iného druhu.
Jednou vetou ich možno charakterizovať asi takto: Tento „výklad“ musel byť zabezpečený aj z hľadiska náležitých technických podmienok, a to sú súvislosti, (aj) s festivalom Gaštanček 2019, trochu odlišnej povahy.
Im som sa rozhodol venovať druhú časť článku.
Pokračovanie.
Pramene:
[1] http://www.tvp.info/990755/magazyn/jak-sie-zmienili/maryla-rodowicz
[2] https://www.kulturavranov.sk/o-nas/priestory/102-estradna-sala
Do pozornosti stálym čitateľom mojich článkov:
Vážení priatelia, v poslednej dobe dostávam do svoje e-mailovej schránky cufr@centrum.sk od facebooku zoznamy mien ľudí, ktorí by azda chceli so mnou komunikovať cez facebook. Za všetky ponuky na tento kontakt vám srdečne ďakujem, no (predbežne) zo - subjektívnych dôvodov - nechcem pobývať na facebooku, aj keď ponúka možnosť chatu. Preto každého, kto má záujem o nejaké doplňujúce informácie k mojim myšlienkam, alebo dokonca záujem o nejakú (aj jednorázovú) formu spolupráce so mnou, nateraz odkazujem na uvedený e-mailový kontakt. Dúfam, že vás to neurazí ani neodradí od vašich zámerov v súvislosti so mnou. Ďakujem vám za porozumenie.