Vláda vo svojom Konvergenčnom programe (2005)1 a Návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2006 až 2008 (2005)2 stanovila strednodobý fiškálny cieľ – deficit v roku 2007 aj so zarátaním nákladov dôchodkovej reformy nepresahujúci 3% HDP.
Vláda tak urobila preto, lebo ide o referenčný rok pri posudzovaní plnenia maastrichtských kritérií Slovenskom, pričom deficit nepresahujúci 3% je jedným z 5 kritérií. Ak ich budeme plniť – ako to už v Európskej únií chodí – Komisia dá odporúčanie Rade a tá (ne)odsúhlasí náš prechod na euro od 1.1.2009.
Zdá sa, že všetko ide ako „po masle“.
Schodok verejných financií za minulý rok by mal vďaka dobrému vývoju daní klesnúť z pôvodne plánovaných 3,4 na 3,1 percenta hrubého domáceho produktu.
Avšak...
Aj keď ide o nepochybne pozitívnu správu, z perspektívy posudzovania znižovania nášho štrukturálneho deficitu o 0,5% HDP, tak ako to definuje reformovaný Pakt stability a rastu 3, môže ísť takisto o hrozbu, že Rada nebude ochotná uznať nárokovateľnosť SR na započítanie časti nákladov dôchodkovej reformy.
Vláda totiž na rok 2006 naplánovala schodok verejných financií (bez nákladov dôchodkovej reformy) na 2,9% HDP, čo bude po novom predstavovať zlepšenie len o 0,2% HDP oproti minulému roku (po novom 3,1% HDP).
Zdá sa teda, že v tomto roku Slovensko nesplní podmienky reformovaného Paktu stability a rastu pre započítanie časti nákladov dôchodkovej reformy.
To môže prísť náramne nevhod najmä vtedy, ak deficit v roku 2007, čo i len o trochu prekročí plánované 3%, a pre Slovensko bude (ne)ochota Rady uznať náklady dôchodkovej reformy znamenať (ne)splnenie maastrichtských konvergenčných kritérií v referenčnom roku.
Vláda sa tým dostáva do „pasce, ktorú si sama nastražila“, keď verejnosti komunikovala (Úrad vlády, 2005) plnenie podmienok reformovaného Paktu stability a rastu pre rok 2006 (znižovanie štrukturálneho deficitu o 0,5% ročne) ako znižovanie deficitu bez nákladov dôchodkovej reformy4 a nie ako ozajstné konsolidačné úsilie v roku 2006 (skutočné skresávanie výdavkov štátneho rozpočtu).
Rozumie sa, že rok 2006 je rokom volebným. Vieme aj, že naši susedia (Maďari) majú s rozpočtovým deficitom neporovnateľne väčšie starosti. Nesmieme však zabudnúť na dve skutočnosti:
Iniciatíva ktorejkoľvek vládnej strany na výraznú fiškálnu kontrakciu, teda ďalšie radikálne „uťahovanie opaskov“ by sa tesne pred voľbami rovnala politickej samovražde.
Podľa súčasných preferencií voličov je pravdepodobnosť, že by po parlamentných voľbách 2006 došlo k takému usporiadaniu síl, aby konsolidačné úsilie v roku 2007 dosiahlo plánovaných 1,2% HDP (Konvergenčný program Slovenska na roky 2005 – 2010) veľmi nízka.
Z tohto pohľadu sa javí zaujímavou aj neakceptovaná pripomienka NBS k poslednému Konvergenčnému programu vlády: „str. 25 Odporúčame graf z textu vypustiť, nakoľko zvýrazňuje to, že na rok 2007 bola presunutá hlavná miera znižovania fiskálneho deficitu, čo môže vyvolávať pochybnosti. Zároveň odporúčame v tejto časti stručne v boxe zhrnúť hlavné zásady konsolidácie v roku 2007“ 5
Riešenie?
Keďže súčasná vláda zatiaľ nekomunikovala verejnosti svoju predstavu ako sa má taká ambiciózna konsolidácia v roku 2007 uskutočniť (znížiť deficit o 1,2% HDP), a vzhľadom na to, že jej s pomaly končiacim mandátom uplýva aj legitimita k takémuto kroku, ostáva len dúfať, že nová vláda si bude vedomá negatívnych dopadov nesplnenia rozpočtového kritéria v roku 2007.
Zdroje
1. Konvergenčný program Slovenska na roky 2005 – 2010. Bratislava. MF SR 2005 (http://www.finance.gov.sk/Documents/Ifp/cp-nov2005-sk.pdf).
2. Návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2006 až 2008. Bratislava, MF SR 2005 (http://www.rokovania.sk/appl/material.nsf/0/E2F66B118B49D3BEC1257097003AC592?OpenDocument)
3. Specifications on the implementation of the Stability and Growth Pact. Code of conduct. Brusel, Ecofin Council June 27 2005. (http://www.europa.eu.int/comm/economy_finance/about/activities/sgp/codeofconduct_en.pdf).
4. Úrad vlády. Návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2006 až 2008. Bratislava. Článok v archíve. Úrad vlády 2005 (http://www.vlada.gov.sk/infoservis_archiv.php?adm_action=13&ID=274).
5. Vyhodnotenie medzirezortného pripomienkového konania. Pripomienka NBS (http://www.rokovania.sk/appl/material.nsf/0/1E1B6D2882DD8E04C12570C30039A306/$FILE/Zdroj.html).