reklama

Podpora domácich výrobkov nie je samoúčelná

V poslednom období sa čoraz viac začína hovoriť o podpore domácej výroby a domáceho spracovania surovín a plodín.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Napokon, každý rozumný štát podporuje domácu výrobu a uprednostňuje domáce spracovanie surovín pred ich vývozom. Takto vzniká pridaná hodnota a schopnosť vyrábať finálne výrobky z vlastných surovín je stále jedným zo znakov vyspelej ekonomiky.

Dlhodobo udržateľná ekonomika musí byť diverzifikovaná do viacerých oblastí. Vhodným prejavom diverzifikácie sú aj regionálne ekonomiky. Orientácia miestnej výroby na miestnu spotrebu si nevyžaduje prepojenie na globálny trh, čím sa miestna ekonomika v prípade väčšej krízy stáva krátkodobo stabilnejšou. Úspešným príkladom miestnej ekonomiky je potravinárska výroba. Je zistené, že pri kúpe miestnych výrobkov ostáva v regióne vyše 70 percent zisku. V prípade nákupu v obchodoch vlastnených miestnymi majiteľmi, to je ešte viac. Ak sa domáce výrobky dostanú aj do miestnych reštaurácií, verejných jedální a v podobe regionálnych suvenírov sa stanú súčasťou turizmu, môže sa miestna potravinárska výroba stať základom úspešnej regionálnej ekonomiky. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Domáce spracovanie surovín a plodín vytvára vyššiu pridanú hodnotu, ale aj zamestnanosť. Tým, že ide o tradičnú výrobu, má svoj prirodzený pracovný potenciál so všetkými základnými znalosťami a skúsenosťami. Nevyžaduje si žiadne zložité školenia a zácviky. Výroba orientovaná na miestnu spotrebu tiež nepotrebuje diaľnice ani miliardové stimuly. Naopak, vytvára zamestnanosť na vidieku, ktorému dnešný centralistický systém stále nevie pomôcť a len nemohúcne sleduje jeho postupné vymieranie. 

Výroba domácich potravín však nie je dôležitá len z ekonomického hľadiska. Má veľký význam aj z pohľadu zdravotného či sociokultúrneho. O tom, že podľa lekárov je pre človeka najzdravšie konzumovať potraviny pochádzajúce z jeho blízkeho okolia, vieme už dávno. So zdravím však súvisia aj posledné kauzy okolo brazílskeho mäsa či holandských práškových vajíčok. Dnes už asi nikto neverí, že výrobok vyrobený v jednom štáte, prebalený v druhom štáte a napokon dovezený na Slovensko bude zdravším, ako výrobok vyrobený v neďalekej obci či susednom meste. A to aj v prípade, ak by jeho výroba nespĺňala všetky prísne normy a hygienické požiadavky podľa HCCP. Čerstvosť, rýchlosť a ľahšia špecifikácia je výhodou miestnej výroby. Mimochodom, uprednostňovanie nezdravých polotovarov a mrazených výrobkov vo verejnej gastronómii je tiež dôsledok HCCP. Podľa týchto noriem je lepšie ak má výrobok stovky rôznych stabilizátorov ako „neistý“ pôvod zo susednej dediny od babičky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pomer medzi domácimi výrobkami a ich dovozom hovorí aj o miere globalizácie stravovacích zvyklostí. Miestne plodiny a jedlá boli vždy jedným z významných identifikačných znakov regionálnej jedinečnosti. Francúzsko môže byť navonok najotvorenejšou spoločnosťou v Európe, ale v gastronómii si stále uchováva svoju silnú regionálnu rozmanitosť s vysokým podielom miestnych potravín. Francúzske regióny so svojimi imigrantmi a halal obchodmi stále pociťujú svoju vnútornú kultúrnu ukotvenosť. A možno silnejšie ako naše na Slovensku. 

A nemali by sme zabúdať, že snaha po udržateľnom rozvoji a ekologicky menej náročnej výrobe, je tiež cesta domácej výroby. A nejde len o proces samotnej výroby, ale aj o využívanie domácich surovín bez palmových olejov či detskej otrockej práce.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Upozorňovať preto na potrebu podpory domácej výroby nie je žiadnym prejavom ekonomického izolacionizmu či nacionalizácie ekonomiky. Je to hlas zdravého rozumu. Na Slovensku podiel domácich výrobkov v obchodných reťazcoch každoročne klesá. Momentálne je pod hranicu 37 percent. Polovičný podiel si ponecháva len medzi lacnejšími a menej kvalitnými potravinami. Je to hlboko pod naším prirodzeným potenciálom a takýto pomer nenájdeme v žiadnom vyspelom štáte. Podpora domácich výrobkov tak spĺňa oveľa viac predpokladov pre rozumný a udržateľný rozvoj ako si mnohí z nás uvedomujú.

Daniel Balko

Daniel Balko

Bloger 
  • Počet článkov:  37
  •  | 
  • Páči sa:  9x

Študoval som politológiu a históriu, čo predznamenalo väčšinu mojich záľub, teda dejiny, medzinárodne vzťahy a fungovanie verejnej správy. Posledné roky sa profesionálne venujem regionálnemu rozvoju, najmä v oblastiach cestovnému ruchu a gastronómii. Voľné chvíle venujem čítaniu a Dobovému spolku Militia Portalis. Politicky som tiež aktívny, som podpredsedom strany Šanca, zástupcom primátora v Nitre a poslancom Nitrianskeho samosprávneho kraja. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu