Vízia 2025(moja esej zo súťaže Nadácie Penta, Vízia 2025, 2.miesto)

„Servery nahrádzajú obchodné centrá“  Keď sa spýtate dnešných mladých ľudí, kedy si kúpili naposledy niečo v klasickom „kamennom“ obchode, len málo z nich si spomenie. Dnešná mladá generácia, ktorá bude v najproduktívnejšom veku práve v roku 2025, nakupuje väčšinu tovaru prostredníctvom internetu. Či už je to oblečenie, elektronika alebo hudba a knihy. Jediná z vecí bežnej potreby, čo sa dnes musí ešte nakupovať v „normálnych“ obchodoch sú potraviny.Mohli by ste argumentovať tým, že keď prídete do veľkého nákupného centra tak všade vidíte obchody plné mladých ľudí, ale to, čo nevidíte je, že len asi 30% z nich si naozaj niečo kúpi. Pre zvyšných 70% slúžia nákupne centrá ako „showroomy“, kde si vyskúšajú alebo prezrú veci a potom ich z domu objednajú cez internet, kde ich vyjdú podstatne lacnejšie a majú ich doma za pár dní.Ako najlepší príklad poslúži internetový obchod s knihami, dvd a hudbou amazon.com. Túto spoločnosť založil Jeff Bezos v roku 1995, keď videl, že medziročne sa počet používateľov internetu zvyšuje o viac ako 2000%. Dnes, o 13 rokov neskôr, dosahuje amazon.com ročný zisk 476 miliónov dolárov s medziročným nárastom 150%. Prečo takto nemôžu dnes fungovať aj potravi

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

„Čas sú peniaze alebo čas ako najdrahší tovar v roku 2025“  

Téma mojej práce ma napadla dnes pri „klasickom“ nákupe v jednom z obchodných reťazcov. Pri dnešnej doprave, ktorá sa stále zhoršuje mi trvala cesta do obchodu asi 20 minút. Hodinu som strávil prechádzaním sa medzi regálmi a hľadaním toho, čo chcem kúpiť. Nasledovalo ďalších 20 minút pri pokladni a 20 minút cesta domov. To máme prinajlepšom dve hodiny „zabitého“ času každý týždeň len na nákup bežných potravín ako sú maslo, mlieko, chleba a podobne.   V roku 2025 to bude už minulosť. Nebudú existovať žiadne veľké hypermarkety. Kompletný nákup vybavíte prostredníctvom internetu v priebehu maximálne 5-tich minút nasledovne:

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
  • • otvoríte prehliadač a prihlásite sa do nákupnej aplikácie

  • • vyberiete si buď z predvolených „košíkov“ (napríklad spomínaný so základnými potravinami) alebo si otvoríte prázdny a podľa kategórii nakúpite tovar

  • • vyberiete adresu doručenia, spôsob platby a potvrdíte objednávku

Jednoduché, že? Koľko si myslíte, že vám to zaberie času? Maximálne spomínaných päť minút. Zvyšné takmer dve hodiny môžete venovať svojej rodine, koníčkom alebo práci.  

Ďalšou veľkou výhodou takejto aplikácie je to, že si môžete prehliadať predchádzajúce nákupy a máte dokonalý prehľad o tom, čo ste kedy nakúpili a koľko vás to stálo. Určite vás ale zaujíma, čo sa bude diať po potvrdení vašej objednávky. Všetko bude prebiehať automaticky. Server spracuje vašu objednávku a „vyšle“ nákupný vozík, do ktorého budú postupne robotické regálové zakladače, ktoré fungujú v niektorých firmách aj dnes, vkladať vami objednaný tovar. Nákup sa následne vloží do auta a doručí až k vám domov.  

SkryťVypnúť reklamu

„Nieste doma? Žiaden problém.“  

A tu sa objavuje ďalšia „horúca“ novinka roku 2025. V každej bytovej jednotke alebo v každom dome bude okrem klasickej poštovej schránky ešte jedna, takzvaná potravinová schránka, do ktorej poslíček vloží objednaný tovar. Tieto potravinové schránky poskytujú ďalšiu výhodu. Môžete nakupovať aj keď nieste doma. Jednoducho z práce alebo cestou domov prostredníctvom mobilu.   Zdá sa vám to utopické? Mne ani nie a vedel by som si predstaviť, že by som takýmto systémom nakupoval aj dnes, ale problém je hlavne to, že generácia, ktorá je dnes v najproduktívnejšom veku a utráca najviac peňazí za potraviny, nieje až tak „computer-friendly“ ako bude generácia súčasných mladých ľudí v roku 2025. Ďalším „problémom“ sú dôchodcovia, ktorí tvoria veľkú časť zákazníkov. A ako ukazujú prieskumy, používať internet vie len necelých 5% z nich, čo je veľmi málo na to, aby boli internetové potraviny efektívne a ziskové. Tým som vlastne odpovedal na otázku položenú na začiatku eseje, prečo dnes nemôžu efektívne fungovať internetové potraviny.

SkryťVypnúť reklamu

„Potravinárska mašinéria stále rastie“  

Možno sa vám zdá smiešne, že píšem práve o potravinách, ale viete, ktorá je najväčšia americká korporácia? Tipujete naftársky Chevron, telekomunikačný gigant Exxon Mobile alebo snáď General Motors? Pre všetky tri znie odpoveď „nie“. Najväčšou americkou firmou je potravinový obchodný reťazec Wal-Mart Stores, ktorý má 2447 pobočiek po celých Spojených Štátoch a dosahuje tržby takmer 380 miliárd dolárov ročne. To znamená, že každý Američan denne minie len vo Wal-Marte takmer 4 doláre. Wal-Mart Stores má kontinuálny medziročný nárast tržieb približne 5% takže si veľmi jednoducho môžeme vyrátať, že tržby v roku 2025 budú približne 870 miliárd dolárov. Sú to neuveriteľné čísla a to pritom neberieme do úvahy ďalších „veľkých hráčov“ ako napríklad Kmart, Target alebo najväčší európsky reťazec Tesco.  

SkryťVypnúť reklamu

Týmto som chcel nepriamo nadviazať na ďalšiu nemenej dôležitú časť a to je rast počtu obyvateľov Zeme. Dnes žije na Zemi približne 6 miliárd obyvateľov a tento počet sa v roku 2025 zvýši približne na 8 miliárd a do roku 2050 dokonca na viac ako 9 miliárd. Asi sa pýtate, čo to má spoločné s potravinami okrem toho, že bude viac „hladných krkov“, ktoré zvýšia tržby.  

Prvá vec, ktorá z tohoto faktu logicky vylpýva, je to, že bude potrebné poskytnúť potravu pre viac ľudí, čiže produkovať viac surovín potrebných na ich výrobu (pšenica, obilie, mlieko, ...). Paradoxne sa z roka na rok produkuje menej týchto surovín, čo spôsobuje veľký nárast v cenách potravín. Priemerný svetový medziročný (2007/2008) nárst cien potravín bol 69,1% a v niektorých krajinách dokonca vyše 200%. Mnohé krajiny už dnes dotujú farmárov a pestovateľov, aby neboli potraviny až tak predražené, napríklad USA práve finalizuje dotáciu 286 miliárd dolárov, ktorá by mala pomôcť udržať ceny potravín, respektíve spomaliť ich rast. Pre porovnanie zlato, ako jedna z najvýnosnejších komodít, malo nárast „len“ 34,2%.  

Zoberme si príklad takej Číny alebo Indie, ktoré zažívajú ekonomický „boom“. Ľudia prestávajú pestovať svoje vlastné potraviny a namiesto toho potraviny nakupujú, lebo majú viac peňazí. Ďalším dôvodom zvyšovania cien potravín je rastúca cena ropy, ktorá prekonala tento rok hranicu 100 dolárov za barel a suroviny na výrobu musíme z polí predsa nejako prepraviť do továrni na spracovanie a potom dodať finálnemu spotrebiteľovi. Taktiež výroba biopalív, ktoré majú nahradiť naftu „ukrája“ veľa z už aj tak malých polí.  

Ďalšou dôležitou vecou je ako sa ľudia prepravujú do obchodných reťazcov, kde nakupujú potraviny. Viac ako 60% návštevníkov reťazcov využíva vlastné automobily, približne 25% hromadnú dopravu a zvyšok iný spôsob dopravy.  

„Ochrana životného prostredia je „in“ a bude „in“ aj v roku 2025“  

Na konci predchádzajúcej časti som naznačil, čomu sa budem venovať ďalej. Na úvod si dajme jeden jednoduchý príklad. Denne navštívi hypermarket 1000 zákazníkov a 600 z nich príde svojim autom. Uvažujme, že bývajú v priemere 5 kilometrov od hypermarketu a ich autá majú priemerné emisie CO2 200g/km. Jednoduchou matematikou vypočítame, že za jeden deň vyprodukujú títo zákazníci 1200kg CO2, týždenne takmer 10 ton. Schválne si zrátajte koľko ton denne to je len pre takmer 2500 pobočiek Wal-Martu v USA. Nebolo by lepšie keby potraviny rozvážalo pár elektromobilov, ktoré by neškodili životnému prostrediu? Určite bolo a obchodné reťazce by si to mohli, pri ich tržbách, bez problémov dovoliť.  

„Veď v roku 2025 budú predsa už hybridné automobily, nie?“  

Nie nebudú. Aj keď sa dajú už kúpiť aj dnes a niektoré modely, ako napríklad Toyota Prius sa predávajú celkom dobre, sú stále príliš drahé a ich emisie niesu až o toľko nižšie ako u bežných automobilov. Zoberme si opäť príklad USA. Minulý rok mali hybridné vozidlá podiel na celkovom predaji len 1,5% z čoho tvoril 42,8% už spomínaný model Toyota Prius. Celkové prieskumy predaja taktiež ukazujú, že predaj hybridných vozidiel z roka na rok klesá.  

Myslím si, že obchodné reťazce ako napríklad už spomínaný Wal-Mart alebo Tesco majú najväčšiu moc ovplyvniť znečisťovanie životného prostredia. Veď si predstavte reklamu v roku 2025: „Zachráňte planétu Zem, nakupujte v Tesco Online“. Dnes smiešne, v roku 2025 možno realita a výborný marketingový ťah.  

„Rok 2025 v troch vetách“  

V roku 2025 sa bude 99% produktov vrátane potravín nakupovať prostredníctvom internetu. Obchodné centrá ako ich poznáme dnes zaniknú alebo budú slúžiť ako spomínané „showroomy“, kde si budú ľudia v prípade potreby môcť prezreť a vyskúšať tovar. Zvyšovanie počtu obyvateľstva zvýši spotrebu potravín, čo bude viesť k tomu, že investície do potravín na svetových burzách budú najvýnosnejšie.  

„Happy end?“

 V mojej práci som vám nechcel predostierať žiadne pesimistické vízie roku 2025, chcel som hlavne predstaviť moju víziu nakupovania a dostupnosti potravín. Je paradoxné, že jedlo, ktoré je pre každého z nás samozrejmosťou môžme, ako to vystihla najlepšie vo svojom článku redaktorka Time, Vivienne Waltová, pridať na zoznam vecí, ktoré môžu vážne ohroziť svetový mier.

Ak ste sa dostali až sem tak Vám ďakujem za prečítanie:) Bol by som rád, keby ste mi poslali Váš názor na môj názor:)

 Daniel Minárik

Daniel Minárik

Daniel Minárik

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som študentom Univerzity Komenského, Fakulty Managementu a popri škole pracujem pre americkú odevnú spoločnosť Nike. Medzi moje najväčšie úspechy patrí druhé miesto v esejistickej súťaži Nadácie Penta, "Vízia 2025", kde som v kategórii "Produkt/Služba/Odvetvie 2025" obsadil II. miesto. Vo voľnom čase sa zaujímam o vojenskú históriu, súčasne trendy (móda, umenie,...) a ekonómiu. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

767 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

142 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,079 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu