Pay per click systémy spočívajú v tom, že klient zaplatí iba za ľudí, ktorý prídu na jeho webstránku. Títo ľudia už sú vyselektovaný tým, že klikli na odkaz, ktorý bližšie špecifikoval klienta. A tým, že sa klientov odkaz zobrazuje iba na stránkach, ktorých obsah súvisí s jeho predmetom činnosti a vo vyhľadávačoch pri zadaní kľúčového slova tiež súvisiaceho s predmetom činnosti. To robí tento systém z pohľadu reklamy veľmi efektívnym. Momentálne nie je na trhu nič lepšie.
Google však nikdy nespí. Koncom marca uviedol v skúšobnej verzii Pay per action. Znamená to, že klient zaplatí iba, ak niekto vykoná na jeho stránke akciu. Takže e-shop zaplatí len keď si niekto objedná tovar... Tento systém je jedinečný tým, že nevyhadzujem peniaze za oslovených, neaktívnych ľudí, platím len za hotového spotrebiteľa. Kampaň sa tak dá oveľa presnejšie naplánovať, Googlu vlastne dávam províziu z predaja výrobku.Dúfajme, že systém už čoskoro prekročí naše hranice. Verím, že aj náš slovenský Etarget, ktorý je najväčším(aj najlepším) PPC systémom široko ďaleko, pracuje na niečom podobnom.