
Cez školu si každý prejde obdobím, keď túži ohúriť. Vlasmi, šatami, prepichnutými ušami či prvými falošnými tetovačkami. Vyniknúť a zároveň splynúť s davom. Lebo puberta je vek, v ktorom nik nechce byť sám a nejedného nočnou morou je byť považovaný za loosera či outsidera.
Zaujal ma príbeh Maťka a Miška (KATEGÓRIA: Pomoc rovesníkom: Martin obetavo pomáha svojmu kamarátovi na invalidnom vozíku) , lebo len 14-ročný chalan, ktorým hýbu hormóny rovnako ako s ostatnými, pochopil to, na čo veľa z nás príde až v dospelosti. A áno, sú i prípady, ktorým to môže trvať aj celý život.
Byť sám sebou je cool.
Maťove záujmy sa s vekom zmenili “Maťko síce patrí do partie násťročných roztopašníkov, ktorí pokrikujú za dievčatami a zakášajú pohľadmi po pekných babách”, no jeho hodnoty ostali napriek spolužiakom, ktorým sa pomoc s invalidným vozíčkom nejavila viac atraktívna, rovnaké: “Ibaže on nosí v hrudi to, čo možno ostatným chýba, alebo to nechcú prejaviť, aby nestratili “kredit pubertiaka” - šľachetné srdce!”
Bolo by fajn mať viac Maťov. Cool chalanov z mäsa a kostía nie idolov, ktorí neraz pôsobia príliš sväto a vzdialene a decká sa s nimi nevedia stotožniť.
(A aj viac pani učiteliek, ktoré po rokoch práce vedia ešte stále nájsť medzi svojmi žiakmi malých veľkých hrdinov. )
Oliver (1992) upozorňuje na to, že mladým ľudom chýba dostatok pozitívnych vzorov, ktoré by mohli nasledovať a napodobňovať ich. Samozrejme prvým a fundamentálnym vzorom v živote sú naši rodičia, ktorí by pri vštepovaní hodnôt mali dodržiavať jednotu myšlienok, slov a skutkov. Avšak aktuálny chaos v podobe prevrátených hodnôt, zvlášť v sociálnej, etickej a duchovnej sfére prejavujúci sa v mravnej neurčitosti, materializme a skepticizme (Posse & Melgossa, 2003) nám naznačuje, že niečo v našej výchove k hodnotám tak úplne nefunguje.
Čo s tým?
Ako vo všetkom, môžeme začať od seba. Skôr ako začneme kritizovať zvrátený rebríček hodnôt, prekontrolujme ten svoj. Skúsme sa zdržať nevhodných poznámok a nudného poučovania mladých. Akceptujme ich s kladmi i zápormi a nekomplikujme im už aj tak strastiplnú cestu k tak náročnému cieľu, ktorým je...
NEBÁŤ SA BYŤ SÁM SEBOU.
P.S: Učitelia sa môžu inšpirovať modelovou hodinou etickej výchovy “Triedny hrdina každodennosti”.
Použitá literatúra:
Melgosa, J. & Poss, R.(2003). Umění výchovy dítěte. Advent-Orion: Praha.
Olivar, R. R. (2009).Mládež a spoločnosť. Orbis Pictus Istropolitana: Bratislava.
Mária Škamlová