45. Ako to s nami dopadlo? /Aj my sme mali svoje sólo.../

Kultúrne oddelenie nášho mesta, Liptovský Hrádok, pripravilo k 100. výročiu vzniku I. ČSR veľmi hodnotný program:

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

krásne vyrozprávaný priebeh historických udalostí, doplňovaný filmovými dokumentmi, básňami, hudboua nakoniec mimoriadne pôsobivým umeleckým vystúpením žiakov tunajšieho tanečného konzervatória. Na záver vystúpil primátor Branislav Tréger so zaujímavosťami z toho historického obdobia, ktorému sa dlhodobo venuje. Určite nikto z prítomných nepočítal s tým, že sa ocitne v takmer prázdnej kinosále nášho kultúrneho domu - veď nejde o nejakú zanedbateľnú epizódu v histórii, ktorá s našou súčasnosťou nesúvisí a nemôže nás inšpirovať. Patrili sme k desiatym najvyspelejším štátom sveta a v strednej Európe bol náš štát jediný, ktorý zostal do konca demokratickým. Bol skutočnou rozvíjajúcou sa demokraciou, ktorá vznikla na vedeckých poznatkoch filozofa a prvého prezidenta Čechov a Slovákov, T.G. Masaryka, vďaka jeho politickej spolupráce a priateľstva s generálom Milanom Rastislavom Štefánikom. I. ČSR bola víťazstvom historickej pravdy, ktorá nás s Čechmi spojila a spája. Prerástla do vzájomného porozumenia, aké nielen v našich, ale ani vo svetových dejinách nie je bežné, naopak! To nám umožnila doba, ktorá rozvíjaniu vzťahov viac žičila a dávala viac priestoru pre sebapoznávanie. Dnes má sólo technika, zrýchľujúca náš život, čim sa priestor ľudského ducha –vedomia, zmenšuje, ale väčšina si to uvedomuje len nejasne, ako nespokojnosť a niečiu vinu, nie paradoxný výsledok ľudskej evolúcie. Masaryk si uvedomoval, že na určitom stupni rozvoja civilizácie nastáva nerovnováha medzi materiálnym a duševným bytím/vedomím. To sa prejavuje citovou prázdnotou a stratou zmyslu života. Moderní ľudia sa to snažia ignorovať. Silou vôle sa zabávajú, smejú, robia si tzv. šoubiznis. Tak funguje aj moderné, životu sa vysmievajúce, „pisoárové umenie“: falošná pravda života, jeho šokujúca náhrada. Je na povrchu, netreba ju hľadať. U väčšiny ľudí táto potreba hľadania a nachádzania svojej skutočnosti /autentičnosti/ zanikla. Chcú sa “silou - mocou“ – za každú cenu zabávať a na to potrebujú iba peniaze – na anestetiká, uspávajúce náš vnútorný život.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Náš vnútorný, ľudským bytím naplnený život

ešte nie je celkom uspatý. Občas, ako aj teraz, sa z neho ozve: “Pravda víťazí!“ Jej patril života Masaryka, Štefánika a im podobných, ktorých bola nakoniec väčšina. Zvíťazila v ich srdci a potom aj historicky, keď prvá Československá republika vznikla a privítala svojho prvého prezidenta: Osloboditeľa Čechov a Slovákov. Boli k sebe blízko, i keď navonok to nebolo vidno; Česi mali rozvinutý priemysel, svoje (české) školstvo a ostatné inštitúcie; Slováci nemali ani vlastné požiarne stanice, iba krásnu, hospodársky zaostalú krajinu. Česi prichádzali pomáhať Slovensku v doháňaní Čiech, čo sa darilo len do veľkej hospodárskej krízy v r. 1929, lebo slabšie Slovensko jej podľahlo. Nastal hlad, masové vysťahovalectvo, rast šovinizmu a protičeských nálad. Pre Hitlera to bola príležitosť, ktorú úspešne využil vo svojich vojnových plánoch. Vtedajšie mocnosti mu poskytli ekonomickú a nakoniec aj politickú podporu. Na dohode v Mníchove obetovali Československo Hitlerovi v nádeji, že sa s tým vyhnú vojne. Následkom toho bol vznik jeho Slovenského štátu a Protektorátu Čiech a Moravy. Za vznik Slovenského štátu na zasadaní snemu /Autonómnej Slovenskej republiky/, 14. marca 1939, hlasovali všetci poslanci, vrátane otca známeho disidenta a ponovembrového politika, JUDr. Jána Čarnogurského. Pri spomínaní na túto udalosť povedal, že všetci zdvihli ruky, i keď vedeli, že Slovensko nebude samostatný štát. Podvolili sa Hitlerovej požiadavke, ktorý 13.3 1939 v Berlíne vtedajšiemu predsedovi HSĽS, Jozefovi Tisovi pohrozil, že v opačnom prípade bude Slovensko rozdelené medzi Poľsko a Maďarsko. Onedlho sa konalo ďalšie hlasovanie o prijatí protižidovského zákona slovenskej ústavy, ktorého sa Čarnogurský údajne nezúčastnil - išiel na záchod. Nedá sa to overiť, ale ja tomu verím, lebo jeho syn by s najväčšou pravdepodobnosťou urobil to isté. Viem to z jednej rozhlasovej Nočnej pyramídy, do ktorej bol pozvaný a veľmi pobúril jedného poslucháča svojou odpoveďou na ním položenú otázku: čo ako kresťan pokladá vo svojom živote za najdôležitejšie – z hľadiska svojej viery podstatné. Povedal, že dodržiavanie Desatoro prikázaní /zo Starého zákona/. Poslucháč chcel zrejme počuť to, čím sa zásadne odlišuje od nekresťanov. Nepochopil Čarnogurského slová, lebo nepochopil ani podstatu učenia Ježiša Krista – jeho všeľudskú etiku. Čarnogurský bol pre väčšinu príliš zložitý, nepochopený aj ako politik – musel by sa pretvarovať a to neurobil, radšej z politiky odišiel. Obávam sa, že doba v ktorej sme sa svojím spôsobom myslenia ocitli by neumožnila uspieť ani takému vedcovi a politikovi, ako bol Masaryk. S ním to ale dopadlo dobre – bol v správnom čase na správnom mieste. Nezabudnuteľný, ale zrazu je pre nás neuveriteľne nový tým, čo sa nachádza v jeho prejavoch a článkoch vydaných Masarykovým ústavom Akadémie vied v Brne, postupne po Novembri 1989 ako viacdielny spis s názvom Cesta demokracie. Citujem:

SkryťVypnúť reklamu

1. “Založení ČSR bylo socialistickou revolucí. Cesta doleva znamená cestu vpřed.“ /Cesta demokracie III. s. 270/

2. “Jediná cesta k demokracii je socializace.“ /Cesta demokracie III. s. 270/

3. “Demokracie pravá bude jen tam, kde každý jednotlivec bude přemýšlet a bude vychován pro socializmus.“ /Cesta demokracie I., s. 412/

Premýšľam – ako “vychovávan“? Iste nie tak, ako sa utopisticky vychovávalo k socializmu diktovanom zo ZSSR. Žiaľ, inú výchovu k socializmu nepoznám.

Neviem aký bol systém vzdelávania v I. ČSR,

ale počula som s vďakou spomínať na spôsob života, výchovy a vzdelávania v Baťovom Zlíne. Určite ho Baťa budoval na ideáloch humanizmu, vychádzajúcich z výsledkov filozofického bádania ľudskej prirodzenosti, ku ktorým dospel T. G. Masaryk. Hore uvedené myšlienky T. G. Masaryka, o ktorých sme dosiaľ nevedeli znamenajú, že Československo sa prirodzeným vývojom /revolúciou “ducha“, t. j. poznania/ malo, podľa Masaryka meniť na socialistický štát. Nie násilným prevratom, ktorý nepokladal za skutočnú – podstatnú zmenu, za skutočnú revolúciu. Tá musí byť výsledkom hľadania pravdy – jej víťazstvom. Dôkazom je úroveň, ktorú I. ČSR dosiahla. Prečo sme demokraciu po rozpade socialistickej ČSR, vytvorenej neprirodzene – násilím, nerozvíjali na týchto ideových základoch?

SkryťVypnúť reklamu

Mali sme na čom stavať, i keď chyby a zlyhania nebolo možné úplne vylúčiť, patria do evolúcie poznania, aj do dejinných udalostí po vzniku ČSR. Bola to ťažká, zodpovednosťou naplnená cesta, na ktorú sa Masaryk nevydal mladý – mal 68 rokov. Navyše, čakali ho problémy, na ktoré pravdepodobne nebol dostatočne pripravený, ktoré predtým ako vedec neskúmal. Boli to problémy mnohonárodného štátu. Nimi sa zaoberá, zjednodušujúcim, veľmi povrchným spôsobom, v Anglicku pôsobiaca historička a spisovateľka Mary Heimannová, v knihe, ktorá zatiaľ nebola preložená: “Československo, štát, ktorý zlyhal,“ o ktorej zaujímavo píše tunajší bloger SME, Vladimír Nesrsta.

Mária Diamantová

Mária Diamantová

Bloger 
  • Počet článkov:  47
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Na dôchodku sa naplno venujem zapisovaniu a odhaľovaniu hlboko osobných a vnútorne i navonok prepojených zážitkov. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

108 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu