Spať na článok
Písmo: A- | A+

Diskusia k článku: Naše školstvo prehráva zápas s extrémizmom

chevron-downchevron-up
Ak chcete prispievať do diskusie, musíte byť prihlásený predplatiteľ.
Prihlásiť sa
67 príspevkov

  • Viera Šimkovičová
    Blog
    presne tak. kým šikanujú učitelia deti na hodinách a dávajú im pocítiť KTO MÁ MOC MA PRAVDU a PRAVDU TU MAM JA a ký sa každá odlišnosť v škole trestá posmechom a zhadzovaním a ponižovaním - aj zo strany učiteľov- môžu učiť zlatými slovami naučia presne iba to ako sa správajú a nie to čo hovoria....a dalo by sa pokračovať, ano extremizmus ma rozne podoby dokonca aj niektorí reformátori sa nevyhnú vlastnému extrémizmu lebo tak je to jednoduchšie ako premýšľať, označiť inak zmýšľajúceho za nepriateľa... máme ešte veľa práce, pán Mistrík, výborne napísaný článok
    • jano yano

      ANO

      ucitelsky extremizmus voci ziakom a rodicom je bezhranicny. Ucitelom nerobi problem Vyhodit rodica zo schodze Rady rodicov (ako nezavislej organizacie rodicov), mstit sa za neplatenie DOBROVOLNEHO prispevku, nakomandovat dieta na hodinu nabozenstva ked chyba vyucujuci etiky, skonfiskovat ziakovi jeho vec a nevratit ju . . . A takito budu ucit deti, aby nezaujimali extremisticke postoje :-(((
      • menorka
        nuž len sa nepotentočkujete z tej hodiny náboženstva, dobre? vari ho tam učili kradnúť alebo vraždit alebo o čom tárate o akom extrémizme? Voláte po tolerancii voči všetkému, ale vadí vám jedna hodina náboženstva? Nuž to ste s tou vlastnou toleranciou naozaj daleko nezašiel. )))
    • viliamJ

      HISTORICI o téme Ideologizácia dejín

      Téma Ideologizácia dejín, hostia v tejto relácií: prof. Emília Hrabovec, historička, prodekanka CMBF UK; prof. Martin Homza, historik, vedúci Katedry slovenských dejín FiF UK a Dr. Ľuboslav Hromják, cirkevný historik. Posledná repríza je v najbližšiu nedeľu, tesne po poludní, a tu je adresa na archívny záznam:                                      http://www.tvlux.sk/archiv/pla... Táto relácia Vám určite mnohým odpovie na mnohé doteraz nepoznané témy a tabuizované oblasti z našej histórie... Ignác J.
    • menorka
      trt máte vela práce, s týmito vašimi kravinami ste dávno skončili a nikto na to neni zvedavý. pankharti velmi dobre vedia, že posmievat sa je škaredé, ale robia to aj tak, pretože sú skratka zákerní. by som bola zvedavá čo s tým chcete urobit- zatvárat pankhartov, ktorých div nenosíte na rukách zrazu do basy? učitel by ich mal poriadne prefliaskat a bol by pokoj. a hned by ste nemali robotu. ale to vy nechcete, že? kto by vaše paraktivity dotoval.
  • OB
    Osobne si nemyslím, že takéto myšlienkové experimenty sú na väčšinu populácie neúčinné rovnako ako chladné memorovanie chladných faktov.Omnoho viac by pravdepodobne zabrala literatúra alebo filmové umenie (keďže väčšina detí ani nečíta), ktoré by ukázalo súčasné konflikty a ich dôsledky na ľudské životy s prostou otázkou na záver, chcete aby sa to stalo aj nám?
  • Ainur

    demagógia

    viac hodín nepomôže... čiže v podstate čím menej hodín, tým by to mali lepšie ovládať. - a áno, ovládať, vecne, odborne, vedecky, fakty a udalosti, tak ako sa reálne stali - o tom je história, o zápase za ľudské a občianske práva. nie o sprostom McDonalde, kriste. postfaktuálna doba, že...? ľahšie je tliapať blbosti a kritizovať zo stanoviska laika a diletanta, ako si niečo prečítať, lebo to by si vyžiadalo aj nejakú tú intelektuálnu námahu, a to už radšej niéé...
    • dušík_430726

      viac hodín skutočne nepomôže, ak sa

      na nich bude vyučovať rovnakým štýlom ako doteraz. Fakty a udalosti - ako keby bolo dôležitejšie vedieť kedy vypukla francúzska revolúcia, než že PREČO vypukla. Tak sa to totiž dnes učí. Dátumy, ktoré sa dajú nájsť všade. Pričom je úplne šumafuk, či bitka pri Slávkove bola v decembri 1805, alebo v júli 1807. Dôležité je vedieť, prečo ostatní panovníci mali potrebu Fr. revolúciu potlačiť, ako uvažovali a čo z toho vyplynulo. Prečo chcel Hitler vyhubiť Židov a aký vplyv na jeho svetonázor mala Darwinova teória, Engels a ostatní myslitelia tej doby. Bloger netliapal blbosti, iba uvažoval, ako napraviť stávajúci stav, ktorý, na čom sa všetci zhodneme, je zlý....
      • Ainur

        viac hodín

        pomôže, lebo by učiteľ nemusel nejakú tému otvoriť a zavrieť ešte než sa k nej vyjadrí, a aj žiaci. A irituje to spochybňovanie vedeckého základu poznávania. aký racionálny základ by mali tie spomínané "príbehy starej matere", o ktorých hovoril? - prečo by mali byť tie "riešenia problémov" relevantné pre formovanie názorov a postojov? - veď tam je veľká miera svojvôle, konštrukcie, fikcie... a v konečnom dôsledku zavádzania a manipulácie - toto je cesta ako žiakov oboznamovať s dejinami? to si môže myslieť len niekto úplne neznalý veci. ja sa napr. vôbec nevyznám v biológii, ale nikdy by mi nenapadlo spochybňovať napr. stavbu organizmov a tvrdiť, že učiť to je neefektívne a nefunkčné. A korunu tomu dáva ešte poznámka, že v podstate učitelia sú blbí, lebo sa snažia o vedecký prístup, ktorý je nevhodný(!) a mali by deformovať a zdeštruovať spôsob výučby, lebo inak nie sú dostatočne moderní a proreformní. A to tliapanie sa týkalo nie blogera, ale práve onej prezentácie obsahu učiva, ktorá pripomína alchýmiu, astrológiu, hľadanie svätého grálu...
        • hugohugo

          a ktoremu predmetu

          zobrat tie hodiny, ktore dame naviac dejepisu ? slovencine - ved uz teraz nevedia pisat, citat, nie to logicky MYSLIET (vybrane slova nePOZNAJU....) matematike - nevedia zakladne matematicke pochody... cudziemu jazyku - nevedia po slovensky,a v zahranici len s otvorenymi ustami a rozhadzanymi rukami...(cest vynimkam) chemii biologii fyzike . . . telesnej vychove - 80 % popuacie deti trpi NADVAHOU, lekar zakazuje POHYB... vytvarnej vychove - mnohi nerozoznaju farby ... a takto by sa dalo pokracovat Vsetko to mali v rukach ucitelia, pretoze sa proti tomu mohli postavit (aj ked niektori aj chceli) ale samotni ich odborarski vodcovia ich potopili... Dnes, jedine totalny EXTREMISTICKY krok dokaze zdochynajuce slovenske skolstvo zachranit
          • prsk
            Dejepisu sa nedáva nič naviac. Vracajú sa mu len tie hodiny, ktoré mu Mikolaj zobral pred niekoľkými rokmi - vtedy to bolo bez diskusie, bez analýzy, a pritom nechal celý obsah učiva, takže jeho hlbšie prebratie a prediskutovanie v triede úplne znemožnil. Táto redukcia následne zvýšila aj počet hodín dejepisu učených ľudmi bez kvalifikácie - jednu hodinu týždenne na skole jednoducho "prihodia" hocikomu, komu chyba do úväzku. K tomu treba prirátať mizerné "nové" učebnice, tiež Mikolajovo dedičstvo.
  • punchtime

    Zápas s extrémizmom,

    boj proti triednemu nepriateľovi, boj proti záškodníkom etc. Žiada si to radikálnu premenu? Kto ju vykoná v školstve? Radikalisti? Kedy sa vlastne u nás začal zápas s extrémizmom? Vo všetkých agitátorských článkoch mi chýba jedna podstatná vec. Aj v tom Vašom, pán Mistrík. Aké sú príčiny nárastu extrémizmu v súčasnosti u nás a inde vo svete? Ak už chcete s niečím bojovať, pomenujte príčiny, aby Váš hrdinský boj mohol vyústiť vo vytúžené víťazstvo. Akú úlohu zohrávajú politici - naši, európski, americkí, ruskí atď. v náraste extrémizmu? Ale poďme donemoty zasa vychovávať, najlepšie všetkých, nielen mládež. Napísať článok o príčinách nárastu extrémizmu je síce namáhavejšie, príčin je viac a v rôznych krajinách existujú rôzne aj totožné príčiny, ale taký článok by bol pre čitateľa omnoho prínosnejší než všetko čítanie o ideologickom postoji k predmetnému zápasu. A potom navrhnite ako odstrániť tieto príčiny, OK? Aj za starého režimu ľudí škola vychovávala a nakoniec to dopadlo tak, ako to dopadlo. Síce už dávnejšie neverím tomu, že hlavne zásluhou študentov. Nesúhlasím s povinnou návštevou Osvienčimu. Bola som tam už ako dospelá /z vlastného rozhodnutia/ a psychicky som to neuniesla. Nútiť mladého človeka ísť si pozrieť také hrôzy /lebo nie všetci dospievajúci myslia len na pijatiku, cigarety a na zber prvých sexuálnych skúsenosti, že áno, pán Mistrík; prosím nepodceňujte ich až tak/, je veľmi neuvážený nápad. Ale ani Vaše nápady nie sú konštruktívne a nič nevyriešia. Je to zasa len akási predloha ideologického boja. Bŕŕŕ. "Žiaci sa budú učiť stále viac, ale menej tomu všetkému rozumieť – a škola bude stále menej formovať ich názory či postoje." Prosím Vás pekne, nemá si žiak formovať názory či postoje sám na základe predložených a naštudovaných faktov? Nechcite urobiť zo školy opäť vymývareň mozgov. Opakujem, už to tu raz bolo. A čo chcete na žiakoch meniť? Sú to individuálne bytosti? Ste sociálny inžinier? Riešenie problémov multikulti spolužitia: Spomenuli ste A. Turecká rodina v našej obci. /Mimochodom, v našej obci žijú aj "exotickejší" občania a našinci s nimi problém nemajú./ Žijeme tu spolu, v pokoji a mieri. Nevznikli žiadne problémy a nie je teda potrebné ich riešiť. Spomeniete v procese výučby multikulti aj B.? A teda, ako by ste sa, žiaci, cítili, ak by sa Vaša štvrť postupne menila na štvrť ľudí kultúry, ktorá žije inými hodnotami ako sú tie Vaše a Vy by ste sa stali terčom šikany? Či také niečo už nespomeniete? Má to byť ideologicky jednostranný zápas a vymývanie mozgov? Bude vo výučbe zahrnutý aj pojem islamistický extrémizmus, jeho formy, prejavy a rozmach? Či radšej nie, tam sú potrebné v rámci správnej výchovy klapky na oči a na uši? Nestačí jednoducho učiť deti k úcte, rešpektu, tolerancii /nie bezbrehej/ k človeku? Veľmi veľa sa deti môžu dozvedieť z čítania; o skutočných osudoch ľudí, z rôznych období histórie, z rôznych kútov sveta. Toto žiadne ideové rukoväte nenahradia. Ani výchovu v rodine. Naozaj zasa musíme ideologicky pôsobiť, aby sme odstraňovali potenciálny nárast extrémizmu? Naozaj? Radikálne, radikálnejšie, najradikálnejšie!
    • hugohugo

      a cim NAJRADIKALNEJSIE,

      tak tym lepsie... Ideme ukazovat POVINNE Oswietim. Preco nie Buchenwald - aspon by ziaci videli kus Europy cestou... Na Slovensku mame miesta, ktore su KRVAVO zapisane v novodobych dejinach, na tie sa nePOUKAZUJE..zberne a pracovne tabory Sered, Kosice, Novaky, Vyhne...vypalene obce Telgart, Kaliste,... vrazdenie vo vapenke v Nemeckej, Kremnicke Punchtime, velmi dobre napisane
    • jano yano

      Pomenoval

      "Ak už chcete s niečím bojovať, pomenujte príčiny, aby Váš hrdinský boj mohol vyústiť vo vytúžené víťazstvo." Zaujímavé. Použil som túto metódu. Pomenoval som príčiny svojho hladu, ale hladný som stále... a "Napísať článok o príčinách nárastu extrémizmu je síce namáhavejšie"? Každý tu má na to priestor, aj punchtime . . .
  • obrikiva
    Návšteva Osviečimu nič nevyrieši. Celé vyučovanie dejín a spol vied u nás je iba o memorovaní, ale nikto neukáže súvislosti. A už vôbec sa nepokúša hľadať aj iné súvisloti. Prečo sa mohol Hitler presadiť ? Ako to, že mal podporu finančných skupín a teda došlo k prepojeniu vláda - finanč skupiny? Kto z učiteľov slov jazyka napr vysvetlí žiakom, prečo J.C. Hronský musel ujsť po II. sv vojne do Argentíny? Určite nie preto, že napísal Dubkáčika a Budkáčika. Problém bol v knihách ako Svet na trasovisku, kde ukázal iné SNP ako nás učili. Btw, vo svojej dobe boli aj Štúrovci extrémisti. Väčšina pokrikovačov o nacionalizme by si najprv mala preštudovať význam slova národ, národný, nacionalizmus a pod. Každý z nás je príslušník nejakého národa, tj skupiny osôb, s kt má spol dejiny, zvyky, tradície, jazyk atd. Myšlienka multikulturalizmu a pod sociologické pokusy sa už ukázali vo svojej nahote.
    • nutnostreakcie
      Okrem toho ze nic nevyriesi, ked si spomeniem na moje skolske cas tak akukolvek snahu tymto smerom vidim marnu. Ked som ziak ZS vacsinu deti sa ucila preto aby mala dobre znamky. Rovnako to bolo aj pri dejepise-netuzili vediet ako to bolo, ale odpovedat tak aby z toho bola dobra znaka, pri pisomke obdobne hlavne nech je znamka dobra a je uplne jedno ci tomu rozumiem alebo som odpisal od suseda. Mna aj spoluziakov vtedy viac zaujiamlo hrat futbal, pokukovat po spoluziackach a skola veru nebola miesto kde sme chodili s tuzbou sa dozvediet co najviac - ale nutne zlo a miesto kde vedela byt cez prestavky sranda s kamosmi, a ta vyucovacia hodina .. to trebalo nejako prezit a uhrat dobre znamky na vysvedceni. Ak boli bolo dobre, ak neboli zle - a bolo uplne irelevantne ci sme dejinam rozumeli alebo nie. Zaujem o historiu bud vzbudi doma rodic, alebo jednoducho zaujem neni. Ak rodic doma take veci neriesi, dieta podvedome berie tak temy za nepotrebne, ved keby boli dolezite, tak by ich (kazdeho najlepsi tatino) predsa spominal. Darmo sa bude ucitel unuvat.
  • beruškaoriginál
    "Žiaci sa budú učiť stále viac, ale menej tomu všetkému rozumieť – a škola bude stále menej formovať ich názory či postoje." Aha, takze skola ma formovat nazory ziakov? Tento "happy life", aj vy osobne, uz mame predsa za sebou. Ked bol povoleny iba jeden - ten "najspravnejsi" nazor. Co tak nechat to na samotnych ziakoch, aby si, na zaklade predlozenych dokumentov, listin, faktov, formovali nazor sami? Alebo opat, ako pred 40-50timi rokmi zacina prekazat, ze poniektori naozaj dokazu aj sami uvazovat, davat si dokopy informacie? Co tak, namiesto hodin dejepisu navyse, a namiesto, casto nezmyselneho, memorovania sa, vysvetlovat napr. aj na hodinach obcianskej nauky, slovenskeho jazyka, skutocny vyznam slov "fasizmus", "nacizmus", "extremizmus", "holokaust"? A hlavne ich vysvetlovat bez ideologickeho zatazenia? "O svojej obci oveľa viac pochopí, ak bude riešiť reálny problém: Predstavte si, že do našej obce sa prisťahuje turecká rodina a dve deti prídu do našej triedy. Aké problémy v obci vzniknú, kto ich môže riešiť, ako môžete a chcete alebo nechcete prispieť vy a prečo?" Realny problem obce je prichod tureckej rodiny? To vazne? A to pisem ako odporca nekontrolovanej, nelegalnej ekonomickej migracie. Budeme detom vysvetlovat, ze: 1/ prisli, lebo prisli OFICIALNE, a su v azylovom procese 2/ prisli, ale prisli nelegalne, a tym porusili zakony? Ako im to vysvetlime? Ked zistime, ake su realne dovody prichodu fiktivnej rodiny? Nelegalne skladky, znecistovanie ziv. prostredia, rozkradanie verejnych (tu obecnych) penazi) za zmienku nestoja? Aj na zaklade tychto informacii si deti vytvaraju obraz o svojej obci. Alebo je prednejsia socialna inkluzia? "Obávam sa, že bez radikálnej premeny aspoň jedného článku z tohto všetkého sa opäť nič nepohne a budeme sa prekvapene pozerať, akože sa nám tu ten príklon k extrémistickým (teda jednoduchým) riešeniam medzi mládežou rozmáha." Definicia extremizmu: https://cs.wikipedia.org/wiki/... "Extremismus je termín, jímž bývají označovány jednání, ideologie či skupiny mimo hlavní (střední) proud společnosti, kterým je připisováno porušování či neuznávání základních etických, právních a jiných důležitých společenských standardů, zejména ve spojení s verbální nebo fyzickou agresivitou, násilím nebo hrozbou násilí, historickým revizionismem, sociální demagogií, motivované zejména rasovou, národnostní, náboženskou, třídní nebo jinou sociální nenávistí. Při obecném užití nabývá termín často pejorativního nádechu[1][2] – bývají jím označovány nejen velmi závažné jevy, ale i takové odchylky od středního proudu, jejichž nebezpečnost pro společnost je sporná nebo mizivá. Označené skupiny, jednání nebo ideologie jsou tak delegimitizovány, je navozen předpoklad neoprávněnosti jejich ústředních idejí či metod. Problémem pojmu extremismus je, že nemá v zásadě žádný konkrétní obsah,[3] neříká nic o tom, čeho chce subjekt dosáhnout, jak, ani proč, jeho podstatou je pouze hodnocení." Cize vsetko jednoduche, je - podla tejto vasej definicie - extremisticke? 2/3
  • ikvetykve

    reálna náprava v nedohľadne

    Jasné, že osvienčim a dejepis je len politické predstieranie aktivít. Najprvoplánovejšie a najhlúpejšie riešenia, ale kto by od smeru čakal viac. Potom aj snaha blogera naráža na to, že berie vládne riešenia za reálnu snahu niečo riešiť. V porovnaní s tým sú aj jeho návrhy lepšie, ale súhlasím s príspevkami vyššie, že ani to nie je to pravé orechové. S extrémizmom bojujeme extrémizmom. Za socíku nám vymieľali hlavy ostošesť a nepomohlo. Model, vymelieme mozgy mládeži a budúcnosť je v cajku, nefunguje. Zjednodušene, kým ľudia vidia, že politici kradnú v miliardách, štát funguje systémom organizovaného zločinu a milióny imigrantov ohrozujú deti a bezpečnosť domova, nepomôže ani tisíc hodín dejepisu a etiky.
  • horec tatranský

    Tento pan bloger

    pise casto, mozno az pricasto, ale nemam pocit, ze by jeho nazory mohli nejako pomoct zlepseniu urovne ZS a SS. Ucitelia su taki, aki su. Bud maju talent na ucenie, alebo nemaju. Na VS sa podla mna ma buduci ucitel naucit co najviac zo svojho odboru a pedagogicke majstrovstvo ziska lahko v praxi, ak ma talent. A ti ucitelia, co nemaju talent na ucenie, budu deti kazit cely zivot.Tu by mal zasiahnut riaditel skoly, a tych slabych (ucitelov) sa zbavit. A tie kydy o "rieseni problemov na hodinach" a "vychove k tvorivosti" uz nemozem ani pocuvat. Vsak je to samozrejmost. Nas matikar pan Sotak, vyborny a prisny ucitel, nam v siestej triede povedal, ze ak chces vediet matematiku, musis kazdy rok prepocitat 500 prikladov. Na jeho hodinach sme sedeli sme ticho ako mysi a matiku sa naucili. A nas genialny ucitel dejepisu, pan Hromy, nas plieskal po hlavach a nadaval nam, ked sme vystrajali .. "vy opice grecke", napriek tomu sme ho milovali, lebo mal sarm a vyborne ucil. Uz v 60-tych rokoch sa vykaslal na osnovy a namiesto triedneho boja nam nadiktoval komplet taliansku renesanciu, Michelangela, Tiziana, a dalsie osobnosti. Decko ma v skole discplinovat sediet, respektovat autoritu ucitela a nasavat poznatky. Je to pre jeho dobro. A rodicov tiez niekedy treba usadit, ked si dovoluju voci skole.
  • Synklastyk
    Pridanie hodiny dejepisu je návrat do normálu, dve hodiny boli pred Mikolajom. Návštevy Osvienčimu považujem za prospešné. Každý rok chodia naši deviataci na návštevu Osvienčimu. Pri prehliadke sa správali slušne, drvivá väčšina z nich si uvedomovala, že sú na mieste, kde bolo peklo. Pre mnohých to bola nová šokujúca skúsenosť. Tá návšteva Osvienčimu bola impulzom na rozmýšľanie o zle. Verím tomu, že mnohí si dobre zapamätajú ten výlet a časom sa k nemu v myšlienkach vrátia. Mimochodom, v PL musia všetci stredoškoláci návštevu Osvienčimu povinne absolvovať.
    • Erich Mistrík
      Prémium
      Blog
      Nemam nic proti navsteve Osviencimu. Len si myslim, ze zvelicujeme efekt jednorazovej akcie. Dve hodiny mozno su navrat "pred Mikolaja"". Problem je, ze jeho reforma ubrala viacerym predmetom. Ak sa budu vsetky dozadovat navratu spat, kam sa dostaneme? Opat budeme len uvazovat o poctoch hodin, teda o mnozstve casu venovaneho nejakym temam. Ale nebudeme uvazovat o nastaveni predmetu, o jeho obsahu ani o metodach vyucovania.
  • vox deiero

    Dávam za pravdu

    Veľmi záleží od osobnosti učiteľa. Ako zaujímavo a v súvislostiach vie učivo podať. Zažil som aj vynikajúcich aj otrasných. Ja vidím problém v tom, že v našom "nesystéme" sa dá správne a zaujímavo učiť iba proti prúdu. Okrem toho deti sú preťažované domácimi úlohami. V Anglicku alebo v Austrálii si deti domov nenosia zo školy nič. Dieťa musí veľmi zaostávať, keď učiteľ požiada rodiča o zvýšenú pozornosť a "doučovanie" doma. Memorovať sa majú iba básne, aj tam som vždy hľadal dej a systém čo mi pomohol v pokračovaní pri prednese.
    • Milan Mantič
      Blog

      A vybrané slová,

      násobilka množstvo poučiek, slová v inom jazyku...... Čo chcete rozumieť pri vybraných slovách? Žiak v mladšom veku má schopnosť rýchlo sa naučiť množstvo veci spamäti a nemusí im ktovieako rozumieť. Je to ako naplniť počítač dátami. A toto obdobie treba zmysluplne využiť. Postupne má prevažovať porozumenie , využitie a práca s vedomosťami. 2.Stále sa stretávam s názormi, že v kvalite vyučovania je na prvom mieste kvalita učiteľa. Nesúhlasím. Škola je v prvom rade o žiakoch, a o ich kvalite, učitelia sú až na druhom mieste. Tiež chcem pripomenúť, že s núteným psom zajaca nechytíte. Čo sa týka zaradenia žiakov do tried, je to ako so záprahom koní - pomalší zdržiava rýchlejšieho, a napokon beží záprah tak rýchlo, ako najpomalší kôň. Je to ako s vínom a vodou. Aký máme cieľ- kaziť víno, alebo zlepšovať vodu ?
      • vox deiero

        Kvalita žiaka?

        Ktorý žiak je podľa vás kvalitný? Ako ho chcete posúdiť? Učitelia asi za nič nemôžu? Fantastický alibizmus. Ako môže vychovať kvalitného žiaka nekvalitný učiteľ? Ja som mal učiteľa matematiky, ktorý sa tým šikovným žiakom venoval, a dával im oveľa ťažšie príklady ako ostatným v triede, aby sa nezleňošili. Keď môj syn išiel do triedy z rozšíreným vyučovaním matematiky, tak nepreberali náročnejšie úlohy ale jednoducho počítali viac štandardných príkladov. Takže som bol zlý, keď som sa ohradil, že sa mi to zdá iba ako doučovanie matematiky. Tých schopných vlastne úplne degradovali. Ale to bola neschopnosť učiteľky. Nakoniec som ho musel pred talentovkami na matematické gymnázium pripravovať sám. Uspel, skončil s vyznamenaním. A jeho základná škola si prisvojila, že akých úspešných žiakov vychovala. Súčasná reforma skončí tak ako predošlá - do stratena. Príprava vo veľkom štýle ale nakoniec "skutek utek". Bodaj by som sa mýlil, ale Plavčan je poplatný dobe. Čo také v minulosti dokázal. Máme vysoké školy a univerzity v každej dedine, ale ich úroveň nesiaha ani po členky bývalým priemyslovkám. Stačí čítať blogy s kvantom hrubých chýb. Alebo počúvať našich komentátorov a moderátorov, úroveň jazyka a vyjadrovania otrasná. Česť výnimkám, je ich ako šafránu.
        • Milan Mantič
          Blog

          Školy za niečo stáli

          vtedy, keď si žiakov vyberali. Ešte aj na učňovských školách sa robili prijímacie skúšky. Odkedy sa robí nábor do škôl, je to zlé. A aj v zahraničí je to tak, že štúdium na prestížnych školách, okrem toho, že sa zaň platí, podlieha aj prísnemu výberu žiakov a disciplíne počas štúdia. Pýtate sa, ako sa dá posúdiť, ktorý žiak je kvalitný a zároveň píšete, že váš učiteľ matematiky dával šikovným ťažšie príklady. Ako to on poznal? Individuálny prístup k slabším žiakom má druhú stranu mince, logicky sú ukrátení tí šikovní. Ale všetko sa dá. Sám som navštevoval dedinskú malotriedku . V triede boli tri ročníky.Učiteľka vyučovala, zároveň varila obed v priľahlom učiteľskom byte a jedna žiačka z triedy jej kočíkovala dieťa. Telesné a písomné tresty žiakov na dennom poriadku.A nik z rodičov sa nesťažoval. Aj keď bolo na čo.
    • Martina_H

      všade aj v Anglicku narastá extrémizmus

      nielen u nás. aj v Nemecku. preto špekulovať o tom, že to má na svedomí forma vzdelávanie je hlúposť. rodič resp. vychovávateľ je ten, čo má vštepovať do sŕdc detí úctu a lásku ku každému životu. učiteľ má učiť a vzdelávať. ak spomínate vzdelávanie v Anglicku je treba napísať aj to, že je tam 12 ročná povinná školská dochádzka, že deti sa učia dlhšie, aj do 15. hodiny a že v triede sú aj traja učitelia. niektorým slovenským rodičom sa vzdelávanie v Anglicku nepáči. kto im vyhovie? "Povinná školská dochádzka vo Veľkej Británii je pokus o nevydarený vtip" https://ratajova.blog.sme.sk/c...
  • mariuss

    Nuž,

    v časoch odmäku, dva-tri roky pred Pražskou jarou, končili niektoré povinné besedy s partizánmi "veselo", keď niektorí nevďační vrtáci v diskusii žiadali partizána, aký typ pušky, či samopalu používal a aký bol ich kaliber. Či bola možná zámena so strelivom slovenskej armády a pod. Chudák partizán, celý spotený, uvítal návrh pani profesorky, na ukončenie besedy. Ako poznám dnešných vyškolených ideológov na "osvienčinizmus", nie sú tak podkutí, aby zvládli neposlušné otázky študentov. Preto si neopatrní študenti môžu naštrbiť svoj kádrový profil.
  • Ante Rabič

    Je mi ľúto,

    ale s obsahom článku nemôžem súhlasiť ani na 50%. "Treba učiť riešením problémov". Pripadá mi to, ako ďalší z desiatok nedomyslených návrhov na reformu školstva. Čím autor dokladá, že tento spôsob bude úspešný. Prečo si myslíte, že rozširovanie extrémizmu je dôsledkom zlej práce učiteľov alebo (a) zlého spôsobu vyučovania. Učitelia predsa extrémizmus po školách nešíria. Práve naopak.Otupujú ho. Samozrejme sú aj výnimky. Ale to je skôr preto, lebo za posledné roky sa do učiteľských služieb dostali, práve vďaka tomu, že sa začali míňať peniaze na nezmyselné reformy, namiesto na produkciu kvalitných učiteľov, takmer ba úplne najhorší absolventi zo stredných škôl. A umocnilo sa to podhodnotením práce učiteľov. Takže teraz v "súboji" učiteľ versus žiaci a rodičia, učiteľ prehráva. Učiteľ s morálnymi zásadami a snahou o náročnosť a spravodlivosť je na smiech. Pochopiteľne, keď všetci dokola vidia, ako sa dokola kradne, klame, korumpuje a nič sa nedeje a ešte aktéri získavajú prevahu, moc aj ekonomické výhody. Presne takýto pocit som mal na sklonku socializmu u nás. Nie div. Komunizmus tu vládnu stále, len si hovorí sociálny štát.
  • rezeň
    Kedy už vy všetci mudrlanti pochopíte, že nárast voličov Kotlebu, čo vy nazývate nárastom extrémizmu na Slovensku, spôsobil spôsob vládnutia politikov za posledných možno aj 25 rokov. Od revolúcie všetci "tam hore" sa okamžite odtrhli od reality života občanov tohto štátu, robili len v prospech seba a svojej strany. Úplne kašlali na občana, to je frustrácia voličov a z toho vyplývajúci protest voliča. Voliči, ktorý volili z protestu (nie sú extrémisti) Kotlebu si mysleli, že to politici pochopia. Bohu žiaľ, nepochopili to politici, nepochopili to politológovia, ktorí sa stále od posledných volieb tvária nechápavo a vinia občana z extrémizmu. Je mi na zvracanie z celej tejto akože politiky na slovenský spôsob.
  • lubomirdrinka
    všeobecný názor, že za to môže sila slova je chybný. Je to chiméra. Bežní Nemci tvrdili to, čo sa tvrdí dnes: žida v dedine nemali a nemajú nemajú nenávisť a ten plagát tam dala SA. Však trochu premýšľajte, hitler sa do poslednej chvíľe rozčuľoval nad neposlušnými generálmi. Prečítajte si vývoj antisemitizmu, začal už pri stredovekých kráľoch, táto téma je strašne široká. O českom nacionalizme sa nehovorí. Koho nápad bol holocaust romov? Deje sa to znovu, lebo spojenci klamali o svojom podiele viny. Európske krajiny takmer vôbec nepríjimali židov, keď sa to ešte dalo, potom ich poslali do číny cez rusko, kde ich chytil stalin. Prečo myslíte, že im museli vytvoriť vlastný štát? https://dennikn.sk/blog/vojna-... https://youtu.be/eFdYytqMIoE
  • dyogeness

    hah

    ... 80% ludi zaraba menej ako je priemerna mzda ... vychod a juhovychod krajiny je vyludneny bo tam ludia nepreziju...strategicke podniky a priemysel je v cudich rukach... stovky tisic ludi odchadzaju robit druhotriednych robosov na zapad... dochodcovia zivoria.... zdravornictvo je na urovni rozvojovych krajin... politici a ich "majitelia" rozkradaju milardy... peniaze su viac ako clovek... kto sa ete cuduje ze skolstvo je v podobnom marazme? ... takzvany extremizmus je len prirodzena reakcia na tento hrozny stav spolocnosti pretoze ludia su povedane slusne velmi nahnevany...najstrasnejsie na tom je ze extremizmus nazyvaju extremizmom politici co zhumplovavi a rozkaradli tuto krajinu a polozili vlastnych obcanov na kolena... niesu nahodou tito politici extremisticki zlocinci? hah
  • Stefan_LEVI
    Nie je to o počte vyučovacích hodín dejepisu ale o vzoroch. Čo môžeme očakávať od mládeže, keď sú konfrontovaní vzormi, ktoré im ponúka naša "politická špička". Ten kto chce klamať národ musí mať výbornú pamäť, aby vedel komu čo kedy naklamal. V tomto bol majstrom Mečiar. Súčasná "vládna špička" na čele s hranolom mu nesiaha v tomto ani po členky. Ospravedlnenie vlastnej neschopnosti tvrdením, že Matovič je šašo a opozícia vlastne neexistuje je úbohé. Potom sa nemôžeme čudovať našej mládeži, že siaha po extrémizme. Je to vlastne výkrik zúfalstva do tmy. Pokiaľ si neporadíme s "politickou špičkou" ktorú predstavuje súčasná vládna koalícia, neporadíme si ani s nárastom extrémizmu.
  • bizo

    treba riesit spolocenske problemy

    ktorych sa chytaju ti extremisti, ale o ktorych sa velakrat nesmie nahlas diskutovat a hned im zoberiete vietor z plachiet. a hlasy v kadejakych volbach. takto hraju dookola na tu istu notu - aha, hovorime pravdu, a to sa vrchnosti nepaci, utlacaju nas, cenzuruju atd, .. stylizuju sa do roli obeti - co im nadhana popularitu medzi frustrovanymi obcanmi.
  • pgh

    Povrchne

    Pohlad autora je prilis provrchny. 1. Predovsetkym necakajme, ze jednou navstevou sa vsetko zmeni a deti zo zakladnej skoly sa zrazu stanu plne vedomele osoby ktore ovladaju komplexnu historiu, moralne suvislosti a vobec vsetko. To nikto ani neocakava ... snad okrem autora toto blogu. Navsteva je len spustac procesu, zaciatok toho ze si deti uvedomia ze taketo veci nie su vymysel znudenych slnieckarov z Bratislavy, ale veci ktore sa naozaj diali ... a hrozi ze sa budu diat opat ... a ze sa budu diat aj im. 2.Uz aj ta fotka pred topankami sposobi, ze sa tato vec stane sucastou zivota deti, vec ktoru zazili a o ktorej budu dalej rozmyslat a uvazovat. Pravdepodobne nie vsetci, asi len niektori, ale uz sa to nebude dat popriet ani zatlkat.
  • koňar_123370

    P. Mistrík

    pre deti je podstatnejšie, že si v škole sformujú správne postoje, než že sa naučia faktom a osvoja si zručnosti. To to hlása neomarxizmus a vo svojom blogu v podstate aj Vy. Čo vlastne učíte budúcich učiteľov 5 rokov, ak potom im nejakí byrokrati nadiktujú, čo, ako, koho, kde a kedy majú vyučovať?
  • status_quo

    ...

    Ako by autor nazval stat, ktory meni zakony a tym aj podmienky pre zivot prakticky kazdy den? Keby sa takto radikalne menili podmienky v prirode, tak sme uz davno vsetci hore bruchom, bez vynimky. Uz by si ludia konecne mohli uvedomit, ze jedinym a zamernym extremistom je stat a jeho posobnost a vlastne dnes uz je jedno ktory stat. A tie vylety do Osviencimu, do vyhladzovacieho tabora, k tomu sa da len tazko pozitivne vyjadrit. To moze vymysliet len psychopat. Od takych miest by mali byt deti drzane co najdalej. Ale uplne najlepsie by bolo vsetky tieto tabory zrovnat so zemou a posadit tam obilie, lebo pestovat v ludoch kult smrti, nema so zdravym rozumom nic spolocne. Je to chore ako uz pomaly cela spolocnost.

SME si všimli

Ako CIA hľadala Archu zmluvy – Donald Trump odtajnil dokumenty

Vladimír Benčík

Ako CIA hľadala Archu zmluvy – Donald Trump odtajnil dokumenty

Príbeh ako z thrilleru - CIA na diaľku odhalila polohu Archy zmluvy

  • 4. apr
  • Páči sa: 14x
  • Prečítané: 545x
  • 1
Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka

Jozef Foltýn

Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka

Marek Glodič bol ten najslušnejší človek akého som v živote stretol

  • 3. apr
  • Páči sa: 103x
  • Prečítané: 1 935x
  • 3
Včelárske tradície a zvyky na Slovensku

Matúš Radusovsky

Včelárske tradície a zvyky na Slovensku

Bohaté včelárske tradície Slovenska – od historických postupov po súčasné metódy odovzdávané z generácie na generáciu.

  • 26. mar
  • Páči sa: 6x
  • Prečítané: 333x
  • 0
O Západnom brehu...

Dávid Polák

O Západnom brehu...

...alebo o Judei a Samárii, ako tomuto územiu niektorí hovoria, sa veľa rozpráva, ale oveľa menej naozaj vie.

  • 7. mar
  • Páči sa: 17x
  • Prečítané: 955x
  • 2
John Portasik (Ján Portášik) - Príbeh (ne)obyčajného človeka

Miloš Majšík

John Portasik (Ján Portášik) - Príbeh (ne)obyčajného človeka

Životný príbeh chalana, potomka slovenských prisťahovalcov do USA, ktorý napriek svojej chorobe šiel za svojím cieľom.

  • 27. feb
  • Páči sa: 43x
  • Prečítané: 2 163x
  • 1
Hlava XXII v štátnom IT

Marcel Rebro

Hlava XXII v štátnom IT

Spolu s "katastrálnym vírusom" skvelá kombinácia ako stráviť pracovný deň v nekonečnom cykle

  • 17. feb
  • Páči sa: 104x
  • Prečítané: 2 053x
  • 2

Hlavné správy zo SME.sk

Riaditeľ Lúčnice: Tradičná ľudová kultúra patrí všetkým ľuďom

Michal Dudoň

Riaditeľ Lúčnice: Tradičná ľudová kultúra patrí všetkým ľuďom

Miesto Lúčnice je v spoločnosti silné, myslí si.

  • 4. apr
Najväčšia pliaga slovenských farmárov? Korupcia

Xénia Makarová

Najväčšia pliaga slovenských farmárov? Korupcia

Nemáte pocit, že ľudia s prepojením na Dobytkára sa vrátili a rozdeľujú agrodotácie?

  • 4. apr
Už sa na nič nehrajú. Fico s Bombicom na Slavíne sú priznaním (komentár)
Expert je skeptický, ale Pogačar sa kociek nebojí. Prekazí van der Poelovi útok na rekord?
reklama