Spať na článok
Písmo: A- | A+

Diskusia k článku: Ako sa cestuje vlakom v Nórsku?

chevron-downchevron-up
Ak chcete prispievať do diskusie, musíte byť prihlásený predplatiteľ.
Prihlásiť sa
28 príspevkov

  • Vrátny Štefan
    Patrím do generácie, čo vie porovnávať, ako sa vyvíjali železnice od čias, keď u nás boli bežné ešte parné rušne. Teší ma, že vlaky na trase medzi Košicami a Bratislavou už nemeškajú aj dve hodiny, ako to bolo kedysi pravidlom s občasnými výnimkami. Aj harmonogram potrebný na zdolanie tejto trasy sa skrátil o dve-tri hodiny. Vozne menej natriasa, lepšie sa dá v nich čítať, a sú aj pohodlnejšie. Ešte by som si želal tú dvesto kilometrovú rýchlosť. Vlaky u nás rýchlejšie nemusia byť, aby sme nevnímali, aká je tá naša republika malá.
    • Myskin.BA

      ja to vidim opacne

      cim novsie vozy tym horsie sa v nich sedi stale viac a zlozitejsie tvarovane sedadla sposobuju velke nepohodlie, ked najdem starsi voz to je pre mna ulava, konecne sa pohodlne posadim novsie nie je vzdy lepsie ... ale suhlasim s tym ze 200 km rychlost by som privital a este jedna vec mi vadi na zapade a u nas ju vidim pozitivne bol som v Anglicku a tam sa neustale meni cena listka (cim blizsie odchodu tym je vyssia) nas system jasnych pravidiel a pevnej ceny listka je ovela lepsi ako cenova buzeracia
  • kobamm
    ja som cestoval v norsku vlakom len raz, zhodou okolnosti tym Flytoget. Co ma zaujalo asi najviac bolo, ze po registracii sa dalo v terminali zaplatit kartou a faktura/listok prisli potom rovno na mail. Myslim, ze sa karta potom pouzila este raz pri vystupe, kde sa zaznamenal ciel cesty (ale uz to bolo pred 2 rokmi, tak presne nepamatam) Ziadne statie v radoch. Inak bol celkom rychly, cisty a tak, ze by bol nejaky luxusny som si nevsimol, ale pravdupovediac, stazovat sa nebolo na co. Pridam este postreh z mojej poslednej cesty do norska. Tentokrat som bol v inom meste, z letiska isiel len bus. Sofer videl, ze si obzeram bus, vystupil, a ked som povedal kam sa potrebujem dostat tak samozrejme poradil a presne povedal, kedy a kde vystupim. Naspat na letisko ma potom viezla nejaka arabka, a hoci to bolo pred 6tou rano, tak na kazdeho sa usmievala, bola velmi mila a slusna. A este cosi k letom - cestoval som s Norwegian, check in sa robi pri automatoch, co som inde nez v norsku zatial nevidel. A uplne ma dostalo wifi pripojenie na net pocas letu v lietadle :) Nie som velky cestovatel, ale o takom nieco som teda este nepocul, a to sa bavime o low cost aerolinkach.
    • mudrlant

      hm

      "Inak bol celkom rychly, cisty a tak, ze by bol nejaky luxusny som si nevsimol, ale pravdupovediac, stazovat sa nebolo na co." ano, aj na tom vidno, ako sme si zvykli ze aj my ludia povodom zo Slovenska cestujeme v "slusnych" vlakoch ... za cias socializmu boli pre nas tie "zapadne" vlaky ako z ineho sveta, nevidany luxus ... aj cistota, aj ze WC funguju, nie je tam spina, smrad ... ked v roku 1993 bol moj brat prvy krat na navsteve u mna v Nemecku (sli sme z SK vlakom) a v Berline sme prestupili na uplne bezny nemecky vnutrostatny rychlik, tak najprv stratil rec a potom sa ma pytal, ci sme v nejakom luxusnim lietadle ;-) pritom to bol len bezny standard ...
      • kobamm
        mozno sa to nezda, ale aj na slovensku sa kvalita vlakov pohla vpred a mnohe uz kvalitou nijako nezaostavaju za tymi zapadnymi. samozrejme sa nebavime o rychlosti, za ktoru ale nemozu vlaky samotne. a samozrejme ze sa najdu aj stare a spinave, ktore by uz mali byt radsej zrecyklovane, ale tych je nastastie cim dalej tym menej. treba si ale uvedomit aj to, ze ceny za vlak su na zapade o dost vyssie nez u nas. Napr. spominany Flytoget z Letiska pri Osle do Drammenu stal pred 2 rokmi cca 260 NOK, jednosmerny listok. jo a nepochybujem, ze tie automaty na check in na letiskach su aj inde, je to skvela vec
        • kozo-vítač

          no asi ozaj nezda

          cestujem casto vlakom stare vraky ,par minutove kazdodenne meskanie kazdemu zneprijemnuje zivot zapachajuce wc ,smrad na grcanie dakujem ficovi ze nam sprijemnil cestovanie ozratymi bezdomovcami ktori si urobili hlavne z kupakov lacnu alkoholicku noclaharen fotky kazdemu poskytnem,kto ma zaujem horiace rusne,roztrhnute supravy a podobne chutovky zamestnanci mizerne plateni udrzba stanic ktorych neustale ubuda je mizerna stojime von na mraze pri zamknutej stanici a smutne spominame ako bola kedysi vykurena a cistymi wc a to nehovorim o tom ze kedysi boli na niektorych zel staniciach miestnosti na cakanie s televiziou a novinami dnes tam prespavaju bezdomovci ale o tom je uz zakazane pisat dufam ze ma niekto neuda
    • BM

      SK

      Ja teda chodim vlakom na SK skoro denne a musím povedať, že celkom fajn. Čo sa týka meškania, tak tam to samozrejme veľmi kulhá, ale čistota, personál a pohodlie je lepšie a lepšie. Už nejakú dobu využívam apku ŽSR myslím že to je "Ideme vlakom" a papierový lístok som už nekupoval ani nepamätám. Z domu pri raňakách si kúpim lístok a nečakám v rade ak ostatní. Celkom sa im čudujem, lebo snáď každý v tej rade pozerá do Smartfónu, ale žeby si v ňom našli niečo užitočné ... :) Asi stačí FB a Instagram. Jediné čo tá apka nevie, je pamätať si platobnú kartu - tak tú tam vždy treba napísať, ale po 30. raze si ju už pamätám napamäť - a to vďaka ŽSR :-)
  • rpg
    Prémium
    Blog

    kolko stoji

    listok? Tu v IRL asi 65 km do Dublinu, spiatocny € 14, 35-45 minut
    • Andrej Tichy
      Blog

      Listok

      Na vlak ktory je platny na dve hodiny cestovanie stal okolo 8 eur. Dal sa pouzit potom na prestup a cestu autobusom. Na urcity pocet zon.
        • krvilacnik

          Tak potom Svajciarske su drahsie

          Inak rozdiel ani nie je tak vo vlaku ako v kolajniciach... Aj Rusko ma lepsie ako Slovensko - zvarane. Nerobi to vobec: tttd tttd tttd celu cestu. A vlak preto potom ide rychlejsie. Ovela rychlejsie.
          • radoslv
            Nóri majú verejnú dopravu drahšiu ako Švajčiari, aj pre turistu, rozhodne pre tamojšieho občana, primárne abonenta. Také zákaznícke produkty, aké poskytuje celoštátny švajč. integr. systém v Nórsku nenájdeš. Regionálne je to už porovnateľnejšie, no i tak sú abonenti aj v regióne na tom lepšie ako v Nórsku. No aj pre turistov sú vo Švajci dopr. karty, i keď viac fin. efektívne pre tých, čo ich masívne využijú počas platnosti. To sa dá využiť imho zmyslupne, lebo cestovanie poskytne vyžitie z krajiny (nemyslím tunely v predmestí Zurichu, ale napr. po susednom Graubundene), nakoniec prerušenia cesty apod. v plnom rozsahu. To zaujímavé už len cestovaním poskytuje aj Nórsko, len čisto železnica má iba pár zaujímavejších trás (resp. je tam všeobecne žeeznice málo, keď Švajčiarsko obsluhuje železnicou miestami i lepšie ako autocestou). Nórsko zase poskytne zaujímavé trajekty nielen ako samotné, ale aj pri ceste busom. Cestovanie detí (do 16 r.) je vo Švajci prakticky grátis, i pre cudzinca turistu v sprievode dosp. osoby, toto neviem ako v Nórsku, nemal som skúsenosť. Ale práve je veľký rozdiel v dopr.obslužnosti, tj.ponuke, tá je vo Švajci vyššia až rádove. Samozrejme, že Nórsko má v tomto problém s rozsiahlosťou územia a hustotou obyvateľstva, rovnako i investičnou náročnosťou (ale zrovna s tou má nesmierne vysoké náklady i alpská krajina, ktorá je i viac tranzitnou a nesie tak väčšiu záťaž). I Švajčiarsko stále viac ťaží z vyššieho cest. ruchu, aj keď Nóri sú možno najviac scestovaný za outdoor aktivitami, no okrem veľ. miest verej. dopravu nevyužívajú, resp. majú menšiu šancu. Celkove to vidno na deľbe výkonov verej. vs. indiv. osob. dopravy, vo Švajci adekvátne produktu je verejná oproti Nórsku omnoho silnejšia i vyťaženejšia. Aj keď sa nájdu dosť vyťažené spoje v Nórsku, ale len pre malú ponuku (naznačil som o spoji napr. na Bergen, nie nejakú S linku v okolí Osla). Ale ako som spomenul, sú to dosť i sociálnou geografiou odlišné krajiny. V Nórsku je iste zmysluplnejšie lietať, to vidno i na silnej ponuke vnútroštát. letov, ktoré majú medzi väčš. centrami až charakter švajč. taktu pozem. dopravy. Ale aby to nevyznelo pre Nórsko nepriaznivo, síce len z 2 mojich putovaní mám tamojšiu ponuku verej. dopravy za veľmi dobrú, len v porovnaní so švajčiarskymi IDS menej zaujímavú, ale na tú sa nechytá žiadna v Európe. Ak len pár lastovičiek, z najbližších relatívne IDS pražská či juhomorav. kraja. O rýchlosti: nerozumiem, prečo má byť u nás až takým fetišom. VRT na SVK nateraz nemá zmysel. Nakoniec sa u nás ani ľudia nevrátia z indiv. dopravy do verejnej, na to nie je mentálna výbava, veď už prakticky jalová dopr. politika štátu nič neporieši, no veď i tá je len obrazom society.
            • krvilacnik
              • radoslv
                • krvilacnik
                  • krvilacnik
      • rpg
        Prémium
        Blog

        cestovanie

        vlakom je aj tu kratsie a lepsie ako autom. Vlak do Dublinu trva 35 minut, autom je to (cca 70 km) asi hodina rano o 6, potom asi hodina a pol a viac. Problem je ze vela firiem sidli tam kde verejna doprava nechodi. Tichy vozen vo vlaku nie je a je tam hluk a v spicke vela ludi. Meskanie pomerne bezne :-)
  • _barcode_

    Nie je to vsetko zlato,

    co sa blysti :). Ani norske zeleznice nie su dokonale. 1. Cena - mesacny listok na cca 80km trasu (tam a spat, cca 160km) stoji 250 EUR. Rocny listok 2,400 EUR. 2. Relativne caste problemy - problemy so svetelnou signalizaciou, problemy so zapojenim suprav, problemy s otvaranim dveri, mesiac trvajuce vyluky pre prace na trati (s nahradnou dopravou, ktora je viac-menej loteria - jeden den vsetko ako po masle, iny den je to uplny chaos a clovek sa nevie dostat do prace / domov). Mozno jedna zaujimava 'feature' pre Slovakov - vo vlakoch su vozne dvoch typov - v ktorych musis mat listok vopred kupeny, a vozne kde sa daju listky kupit od 'koduktora'. Vo voznoch pre predkupene listky ich kondutor nikdy nekontroluje. Iba obcas sa objavia revizori. Porovnat so Slovenskom nemozem, na Slovensku cestujem vlakom velmi zriedka.

SME si všimli

Ako CIA hľadala Archu zmluvy – Donald Trump odtajnil dokumenty

Vladimír Benčík

Ako CIA hľadala Archu zmluvy – Donald Trump odtajnil dokumenty

Príbeh ako z thrilleru - CIA na diaľku odhalila polohu Archy zmluvy

  • 4. apr
  • Páči sa: 19x
  • Prečítané: 949x
  • 1
Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka

Jozef Foltýn

Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka

Marek Glodič bol ten najslušnejší človek akého som v živote stretol

  • 3. apr
  • Páči sa: 122x
  • Prečítané: 3 127x
  • 4
Včelárske tradície a zvyky na Slovensku

Matúš Radusovsky

Včelárske tradície a zvyky na Slovensku

Bohaté včelárske tradície Slovenska – od historických postupov po súčasné metódy odovzdávané z generácie na generáciu.

  • 26. mar
  • Páči sa: 6x
  • Prečítané: 387x
  • 0
O Západnom brehu...

Dávid Polák

O Západnom brehu...

...alebo o Judei a Samárii, ako tomuto územiu niektorí hovoria, sa veľa rozpráva, ale oveľa menej naozaj vie.

  • 7. mar
  • Páči sa: 17x
  • Prečítané: 1 023x
  • 2
John Portasik (Ján Portášik) - Príbeh (ne)obyčajného človeka

Miloš Majšík

John Portasik (Ján Portášik) - Príbeh (ne)obyčajného človeka

Životný príbeh chalana, potomka slovenských prisťahovalcov do USA, ktorý napriek svojej chorobe šiel za svojím cieľom.

  • 27. feb
  • Páči sa: 43x
  • Prečítané: 2 254x
  • 1
Hlava XXII v štátnom IT

Marcel Rebro

Hlava XXII v štátnom IT

Spolu s "katastrálnym vírusom" skvelá kombinácia ako stráviť pracovný deň v nekonečnom cykle

  • 17. feb
  • Páči sa: 106x
  • Prečítané: 2 129x
  • 2

Hlavné správy zo SME.sk

Prokurátorka blízka sekte vysvetľovala svoju nadprácu. Súd jej pomohol, verejnosť poslal za dvere
Slováci sa len sťažujú a Danko si hľadá politickú tému. Ako reaguje koalícia na transakčnú daň
Návrh Hlasu, o ktorom sa hovorí, ale nikto ho nevidel, presunuli o ďalší týždeň
Aj v koalícii sa platí transakčná daň (komentár)

Peter Tkačenko

Aj v koalícii sa platí transakčná daň (komentár)

Kto ju platiť nechce, v žiadnej koalícii nebude.

  • 3h
reklama