Žijeme v spoločnosti rozvoja siete internetu a dnes si už hádam ani nevieme predstaviť náš každodenný život bez prečítaného e-mailu, alebo návštevy konkrétnej stránky na Internete. Tento moderný komunikačný nástroj však zo sebou prináša aj príležitosti pre poskytovateľov pripojenia do siete Internet. No a práve tie každý z poskytovateľov využíva po svojom.
Pre zapojenie Internetu domov som sa rozhodol niekedy v októbri roku 2004. Využil som vtedy pre mňa sympatického poskytovateľa služieb – spoločnosť SLOVANET a.s. Moje rozhodnutie objednať si služby v tejto spoločnosti umocnili aj výhody ktoré mi z toho vyplývali. Lacnejší ADSL modem, darček vo forme tlačiarne a to všetko pri viazanosti na dobu 24 mesiacov. Neváhal som a zmluva bola na svete. Pre objektivitu ešte musím dodať, že počas môjho pripojenia v tejto spoločnosti som nemal väčšie problémy s poskytovaním pripojenia a teda zo službami som relatívne spokojný. Šok číslo 1: Môj darček v podobe tlačiarne mi do dnešného dňa spoločnosť SLOVANET nedoručila a to aj napriek mojím neskorším urgenciám. Vážená spoločnosť, ak ste na tom tak zle, že potrebujete klamať aj svojich vlastných zákazníkov – darujem Vám ju!
Môj druhý šok nastal po viac ako dvoch rokoch. Vtedy som dostal ponuku na lacnejšie pripojenie do siete Internet od konkurenčného poskytovateľa. Vedel som, že som mal viazanosť zmluvy 2 roky, ktoré prešli a požiadal som spoločnosť SLOVANET o rozviazanie Zmluvy o pripojení č. A990313678. Nasledovala však studená sprcha. Prišla mi odpoveď, že v zmysle platnej zmluvy mi akcia končí až o ďalšie dva roky a to z dôvodu, že som výpoveď neposlal najneskôr 30 dní pred uplynutím doby viazanosti a teda jej platnosť sa mi automaticky predĺžila o celú dobu viazanosti – o ďalšie dva roky. Nepomohlo prosenie, nepomohli žiadosti a ani argumenty. Zbytočne som čakal na nejaký zákaznícky prístup. Zbytočne som vysvetľoval, že zo zmluvou nespím a teda si nemusím pamätať všetky termíny ktoré mi znej vyplývajú a sťažoval som sa aj na to, že zmluva sa mi zdá byť neprimerane tvrdá pri možnosti jej rozviazania. Všetci právnici sa zrejme zhodnú, že takáto tvrdosť zmluvy pri možnosti jej rozviazania je naozaj nezvyčajná. Ak nestihnete termín, ste prinútený trpieť platnosť zmluvy o ďalšie dva roky. Ale moja chyba. Ja som si zmluvu neprečítal, resp. v čase podpisovania som jej nevenoval dostatočnú pozornosť. Preto si dajte pozor pri formuláciách nasledovného znenia: Šok číslo 2 – trvanie zmluvy: Zmluva sa uzaviera na dobu určitú – na 24 mesiacov (ďalej len „doba viazanosti“). Ak niektorá zo zmluvných strán najneskôr 30 dní pred uplynutím doby viazanosti neoznámi písomnou formou druhej strane, že nemá záujem na predĺžení platnosti zmluvy, jej platnosť sa predlžuje o dobu viazanosti.
Trpel som teda ďalšie dva roky poskytovateľa služieb ktorého mám plné zuby. Musel som ho trpieť. Plné zuby ho mám preto, že pre nich pojem ako „zákaznícky prístup“ alebo „ústretovosť zákazníkovi“ je pojem absolútne neznámy. Myslím si dokonca, že spoločnosť SLOVANET si ubližuje sama. To, že som chcel zmluvu vypovedať totiž neznamená, že by si ma ako zákazníka nezískali v budúcnosti. Opakujem zo službami som bol spokojný. Mne však záleží aj na tom, aby som bol spokojný aj z prístupom voči zákazníkom. Toho som sa ale nedočkal. Môj príbeh však pokračoval ďalej.
V zmysle zmluvy som v máji 2008 oznámil spoločnosti SLOVANET, že nemám záujem ďalej na predĺžení platnosti zmluvy a že túto chcem ukončiť ku dňu 11.10.2008 – teda k štvrtému výročiu jej podpísania. Omyl! Šok číslo 3! Termín 11.10.2004 bol uvedený iba na mojej zmluve. Existujú totiž dve zmluvy s rôznymi dátumami jej uzatvorenia aj keď tieto rozdielne dátumy sú viditeľne podpísané jednou rukou a vždy na strane poskytovateľa služieb. Na mojej zmluve je uvedený dátum podpísania 11.10.2004 ale na zmluve spoločnosti SLOVANET je uvedený dátum 21.10.2004. Rozdiel 10 dní, napísaný viditeľne tou istou rukou, vždy na strane poskytovateľa. 10 dní nie je veľa, ale pre zákazníka, ktorý odpočítava dni, kedy môže ukončiť spoluprácu zo spoločnosťou, ktorá má svojho zákazníka na saláme..., mňa to opäť nahnevalo. Najprv to vyzeralo nádejne, keď som argumentoval iný dátum podpisu na mojej zmluve bol som požiadaný predstaviteľom spoločnosti SLOVANET, aby som im moju zmluvu odfaxoval. Stalo sa. Na moje vlastné náklady, ktoré mi nikto nevráti. Aj keď mi to bolo zbytočné, pretože odpoveď bola stručná: Šok číslo 3:
Váš návrh neakceptujeme nakoľko zmluva o pripojení sa považuje za uzatvorenú podpisom oboch zmluvných strán. Na kópii zmluvy o pripojení, ktorú ste nám zaslali je uvedený iba dátum podpisu za poskytovateľa, preto za dátum podpisu zmluvy užívateľom budeme považovať dátum, kedy nám bola zmluva poštou fyzicky doručená a to podľa pečiatky bolo 21.10.2004.
Zaujímavý komentár. Teda zmluvu dostali až 21.10.2004. Prečo mi ale už 14.10.2004 faktúrovali predaj ADSL modemu, keď nemali zmluvu? Nemali predsa istotu, či im tú zmluvu aj podpíšem! Ale to už je moja špekulácia nad ich výhovorkou.
Existuje porekadlo, že kto nič nerobí, nemôže nič pokaziť. Keby takto rozmýšľali všetci naši predkovia, pravdepodobne by sme sa stále starali o to, ako udržať oheň. Ja som pokazil môj prístup pri podpise zmluvy. Neprečítal som si pozorne jej znenie a podpísal som zmluvu zjavne nevýhodnú pre mňa ako zákazníka. Moja chyba! Musím niesť zodpovednosť. Prežijem to. Ale isté je, že ako zákazníka si má „táto“ spoločnosť stratila navždy. Nerozumiem jej obchodnej politike. Nerozumiem tomu, ako sa správajú k zákazníkom, naozaj nás všetkých majú iba za stádo svojich ovečiek, ktoré si k sebe „pripútajú“ nevýhodnými zmluvami? Zmluvami, ktoré sa dajú skôr prirovnať nedostatku zmyslu pre zdraví rozum ako poctivému prístupu predávajúceho k zákazníkovi. Nerozumiem tomu. Ale priznávam, nemusím rozumieť všetkému. A radšej ani nechcem.
Preto, Vážení priatelia, prečítajte si veľmi pozorne zmluvy ktoré podpisujete. Aj vy, Vážený zákazníci spoločnosti SLOVANET. Ak chcete prejsť k inému poskytovateľovi služieb, pozorne si prečítajte Vašu zmluvu o pripojení!