Ježišov vsťah k ženám je známy z evanjelií. Priatelí sa Máriou a Martou sestrami Lazára ,sprevádzajú ho ženy na jeho cestách, ktoré mu posluhujú. Často významné ženy. Najbližšia je mu však Mária Magdaléna, ktorá je mu nablízku aj v hodine smrti a ktorej sa ako prvej zjavuje po svojom zmŕtvychvstaní. Prvá cirkev sa šírila medzi chudobným ľudom často zásluhou zbožných žien a vdov, ktoré poskytli svoje domovy apoštolom. Skutky apoštolov poznajú prorokyne a Pavol dokonca píše o ženských apoštoloch ,,Júnia významná medzi apoštolmi“Rim.16.17. V neskorších vydaniach sa Júnia mení na Juniáša muža./Hans Kung Katolícka cirkev –stručné dejiny/.
Snáď prvý pokus vysvätiť ženu za kňaza pochádza z naších končín. Biskup Felix Maria Davídek vysvätil 28. januára 1970 na diakona a hneď na to na kňaza svoju spolupracovníčku, Ľudmilu Javorovú./ M. T. Winterová „Z hlubin bezedných“/Ľudmila Javorová mala byť zatknutá ,konieckoncov, možnosť poskytovať duchovnú útechu vezneným kresťankám bol jeden z argumentov svätenia žien. Iná cesta udelenia sviatostí neexistovala. Pre jej kňazskú službu platilo obmedzenie , že ho bude môcť uplatniť iba po svojom zatknutí! Neskôr jej bolo povolené vysluhovať sviatosť zmierenia, ženám ,ktoré sa zo svojich hriechov nedokázali vyspovedať mužom.
Ľudmilu Javorovú pod hrozbou exkomunikácie prinútili vzdať sa svojho svätenia.
Položila však otázku:„Je možné vziať človeku boží dar?“
V Pasove 29. júna 2002 vysvetili sedem žien na kňaza. Tri Nemky a štyri Rakušanky. Dve z nich sú doktorky teologie Iris Müller a Ida Raming z Münsteru,Gisela Forster, Pia Brunner, Christine Mayr-Lumecberger, rádová setra Adelinde Theresia Roitinger a Angela Weiss,. Kňazské svätenie prevzali tieto ženy z rúk argentinského biskupa Romula Antonia Braschiho a biskupa Ferdinanda Regelsbergra.
Vzhľadom k tomu, že do 22. júla 2002 kňazi- ženy neprejavili žiadnu ochotu odmietnuť toto svätenie a prejaviť účinnú ľútosť, boli exkomunikované Kongregáciou pre náuku viery, z rímskokatolickej cirkvi. /Rádio Vatikán 8.augusta 2002/
„Oficiálne cirkevné orgány budú musieť asi časom zmeniť svoju paternalistickú, mužmi-dominujúcu, autokraticú tvár." vysvetľujú "kňažky" svoj krok. Potreba reformy cirkvi. Ale len čas ukáže, či zmení rímskokatolická církev svoje stanovisko. Súvisiace články :
http://www.sweb.cz/binarniladin/jana.htm
http://www.christnet.cz/magazin/clanek.asp?clanek=1756