
1. Vláda včera žiadny podobný návrh zákona neprerokovala a bez porušenia svojich legislatívnych pravidiel ani nemohla. Ministerstvo hospodárstva síce pripravilo návrh zákona o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch, ktorý má nahradiť súčasný zákon o obchodných reťazcoch, pripomienkové konanie k nemu však skončilo až predvčera. A je úplný nezmysel, aby pripomienkové konanie k nejakému návrhu zákona skončilo v utorok 13. novembra a vláda ho schválila v stredu 14. novembra. Pripomienky totiž možno zasielať až do polnoci. Takže vyhodnotenie pripomienkového konania, prípadné rozporové konanie s predkladateľmi zásadných pripomienok, ako aj prerokovanie návrhu zákona v Legislatívnej rade (to všetko sú podmienky vyplývajúce z platných pravidiel pre predkladanie materiálov do vlády) by sa museli uskutočniť od polnoci do 10:00 ráno, keď začínalo rokovanie vlády. Dostať návrh zákona na rokovanie vlády tento týždeň by teda išlo iba za cenu brutálneho znásilnenia Legislatívnych pravidiel vlády a ďalších dokumentov, ktoré upravujú postup v tejto veci. Premiér Fico pri svojom víkendovom televíznom vystúpení buď netušil, v akom stave je príprava návrhu zákona, alebo sa vedome pohrával s možnosťou porušenia pravidiel.
2. Návrh zákona o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch nie je možné dať do skráteného pripomienkového konania bez porušenia zákona. Zákon č. 350/1996 Z.z. o rokovacom poriadku NR SR v § 89 stanovuje, že skrátené legislatívne konanie sa môže uskutočniť za mimoriadnych okolností, keď môže dôjsť k ohrozeniu základných ľudských práv a slobôd alebo bezpečnosti alebo ak hrozia štátu značné hospodárske škody, alebo, ak si rozhodnutie Rady bezpečnosti OSN o akciách na zabezpečenie medzinárodného mieru a bezpečnosti vydané podľa čl. 41 Charty Organizácie Spojených národov vyžaduje neodkladné prijatie zákona. Žiadna z týchto podmienok vo vzťahu k predmetnému návrhu zákona nie je splnená.
3. Avizovaná cenová regulácia by bola hlbokým návratom do čias socializmu. Liberalizácia cien bola jedným z prvých a najpodstatnejších krokov ekonomickej reformy začiatkom 90. rokov. Bez voľnej tvorby cien nemožno hovoriť o trhovom hospodárstve. Cenová regulácia sa používa ako úplne výnimočný nástroj a môže byť predmetom legitímneho sporu rôznych názorových prúdov v rámci demokratického spektra, či majú byť regulované ceny iba prirodzených monopolov, alebo aj tých ostatných, alebo nemajú byť regulované vôbec žiadne ceny. Úvaha o regulovaní cien potravín je však úplne scestná a v spoločnosti, ktorá rešpektuje aspoň elementárny zdravý rozum, nemá čo hľadať.
4. Návrh zákona o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch vôbec nerieši otázku cien potravín pre zákazníkov. Podobne ako v súčasnosti platný zákon o obchodných reťazcoch sa totiž zaoberá úplne iným problémom ako vzťahom obchodníkov a ich zákazníkov. Rieši vzťah obchodov a ich dodávateľov a jeho dôsledky môžu byť nakoniec pre spotrebiteľov úplne opačné - môže viesť k zvýšeniu cien v obchodných reťazcoch, na čo upozornili okrem opozície už aj predstavitelia Protimonopolného úradu.
Čiže podčiarknuté a sčítané: Fico v nedeľu hovorí o tom, že v stredu vláda schváli návrh zákona, pripomienkovanie ktorého končí v utorok. Avizuje skrátené legislatívne konanie, hoci je evidentné, že by ním porušil zákon. A nižšie ceny pre zákazníkov obchodných reťazcov chce dosiahnuť pomocou zákona, ktorý má viesť k lepším podmienkam pre dodávateľov obchodných reťazcov, čiže v konečnom dôsledku najmä k ich vyšším príjmom. O čom to tu pán premiér vlastne točí?
V týchto dňoch si pripomíname 18. výročie pádu komunistického režimu, ktorý bol založený na lži a demagógii, likvidoval slobodu a trhovú ekonomiku a nerešpektoval princípy právneho štátu. Je smutne symbolické, že Robert Fico si to výročie pripomína populistickou demagógiou a evidentným zavádzaním verejnosti, socialistickými návrhmi spochybňujúcimi základy trhovej ekonomiky a verejnými prísľubmi budúceho porušovania zákona a platných pravidiel. Ako sa vravelo v jednej známej reklame na čokoládu, "To je mäso!" A poriadne červené.