
V sťažnosti namietam, že tým, že ministerstvo v rozpore s Legislatívnymi pravidlami vlády nezverejnilo návrh novely na Portáli právnych predpisov a skrátilo lehotu na pripomienkovanie na 3 pracovné dni, porušilo moje právo obracať sa so žiadosťami a návrhmi na štátne orgány podľa čl. 27 ods. 1 ústavy a moje právo podieľať sa priamo na správe verejných vecí podľa čl. 30 ods. 1 ústavy. Z rovnakého dôvodu som podal na ústavný súd sťažnosť aj proti postupu vlády, ktorá 6.7.2012 uznesením schválila návrh novely a posunula ho do parlamentu. V oboch sťažnostiach žiadam ústavný súd, aby konštatoval porušenie mojich práv, spomínané uznesenie vlády zrušil a rozhodol o tom, že sa pripomienkové konanie musí uskutočniť nanovo v súlade s Legislatívnymi pravidlami vlády. Ďalej od ústavného súdu žiadam, aby po predbežnom prerokovaní odložil vykonateľnosť tohto uznesenia vlády a uložil Národnej rade SR, aby sa až do rozhodnutia ústavného súdu vo veci samej zdržala prerokovania a schválenia vládneho návrhu novely zákona o sociálnom poistení.
Fico sa ponáhľa
Novela zákona o sociálnom poistení je na programe prebiehajúcej schôdze NR SR. V pondelok 30.7.2012 vláda navrhla parlamentu, aby návrh prerokoval v skrátenom legislatívnom konaní. Novela zásadným spôsobom zasahuje do odvodového a daňového systému, najmä vo vzťahu k živnostníkom, ďalším samostatne zárobkovo činným osobám a dohodárom, ako aj do 2. piliera dôchodkového systému.
Proti postupu ministerstva v pripomienkovom konaní som pred dvoma týždňami (17.7.2012) podal sťažnosť na Úrad vlády SR a o porušení Legislatívnych pravidiel vlády som informoval premiéra Roberta Fica a vyzval ho na zjednanie nápravy stiahnutím návrhu zákona z parlamentu. Na tieto aktivity nemám dosiaľ žiadnu odpoveď. Preto som sa rozhodol obrátiť na ústavný súd.
Priznanie ministerstva
Jedinou odpoveďou na moje doterajšie aktivity v tejto veci je odpoveď ministerstva na žiadosť, v ktorej som žiadal informácie o postupe ministerstva v pripomienkovom konaní. Ministerstvo v odpovedi konštatuje, že „Na pripomienkové konanie sa v tomto prípade Legislatívne pravidlá vlády Slovenskej republiky nepoužili. Zároveň sa nevyužil ani Portál právnych predpisov, ktorý je prispôsobený štandardným postupom podľa Legislatívnych pravidiel vlády SR." Žiadny zákon pritom neumožňuje ministerstvu, aby sa svojvoľne rozhodlo, či bude postupovať podľa Legislatívnych pravidiel vlády alebo nie.
Precedens tu už je
V ústavných sťažnostiach poukazujem aj na rozhodnutie ústavného súdu v podobnej veci. V novembri 2007 som podal ústavnú sťažnosť proti uzneseniu, ktorým vláda Roberta Fica schválila návrh zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá. Namietal som, že moje práva boli porušené tým, že ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií v rozpore s Legislatívnymi pravidlami vlády neuskutočnilo rozporové konanie so zástupcami predkladateľov hromadnej pripomienky, s ktorou sa stotožnilo viac ako 500 občanov. Ústavný súd vo svojom uznesení z 9.1.2008 moju sťažnosť odmietol (III. ÚS- 4/208-17). Dôvodom však nebolo to, žeby ministerstvo a vláda nemali povinnosť rešpektovať Legislatívne pravidlá vlády, ale to, že podľa názoru ústavného súdu malo ministerstvo možnosť posúdiť našu hromadnú pripomienku nie ako pripomienku zodpovedajúcu Legislatívnym pravidlám vlády, lebo nenavrhovala zmenu, či úpravu návrhu zákona, ale jeho zamietnutie ako celku. A teda postup ministerstva nebol podľa ústavného súdu v rozpore s Legislatívnymi pravidlami vlády.
Ústavný súd však v odôvodnení uznesenia jednoznačne konštatoval, že je potrebné, aby štátne orgány vybavovali podnety občanov „spôsobom súladným s ústavou, príslušnými zákonmi, ako aj ďalšími normatívnymi právnymi aktmi." Na inom mieste uviedol: „„...Keďže úlohou ústavného súdu nie je v danom prípade skúmať myšlienkové pochody a spôsob hodnotenia hromadnej pripomienky predkladateľom, ale konformnosť jeho postupu s ústavou, všeobecne záväznými právnymi predpismi, ale hlavne s legislatívnymi pravidlami...". Z uvedeného evidentne vyplýva, že ministerstvo a vláda sú povinné Legislatívne pravidlá rešpektovať a riadiť sa nimi a ústavný súd je oprávnený posúdiť súlad ich postupu nielen s ústavou a všeobecne záväznými právnymi predpismi, ale aj s Legislatívnymi pravidlami vlády.
1 + 1 = 2
Keďže pri príprave návrhu novely zákona o sociálnom poistení Legislatívne pravidlá vlády rešpektované bez najmenších pochybností neboli, čo priznalo aj samotné ministerstvo, znamená to, že ak ústavný súd rozhodne v súlade so svojim právnym názorom z januára 2008, mal by mojej sťažnosti vyhovieť. A keď rozhodne včas, mal by novelu stopnúť ešte pred jej schválením. Rozhodne?
Ondrej Dostál
predseda Občianskej konzervatívnej strany