Potrebujeme vôbec ropovod Bratislava-Schwechat? Nie nepotrebujeme!

Nejakú dobu hovorí ministerstvo hospodárstva a Transpetrol, že ropovod Bratislava – Schwechat Pipeline ma slúžiť ako diverzifikácia Slovenska a je to pre nás strategický projekt. Ale tie iste organizácie sa v minulosti báli rekonštrukcie ropovodu Adria ako čert kríža. A nakoniec je všetko inak.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)

Pred pár dňami vyšiel zaujímavý rozhovor s bývalým predsedom dozornej rady a energetickým expertom p. Hirmanom na tému rekonštrukcie ropovodu Adria. V tomto rozhovore sa pán Hirman vyjadril, že tá Adria vôbec nie je zlý nápad, môže pomôcť k diverzifikácii Slovenska a zvýšiť vplyv našej krajiny v rámci dodávok ropy smerom na Balkán.

Povedzme si niečo o ropovode Adria. Tento ropovod bol vybudovaný už v 70. rokoch 20. storočia ako diverzifikačná trasa pre vtedajšie Československo. Kapacita ropovod Adria z rafinérie v Százhalombatta do prečerpávacej stanice v Tupej predstavuje zhruba 3,5 mil. ton ropy ročne a po rekonštrukcii bude mať viac ako 6 mil. ton ropy ročne. Slovensko sa, bohužiaľ, o tento ropovod dlhodobo nezaujímalo a spoliehalo sa na rozdiel od Česka len na ropovod Družba. Česká republika sa v rámci svojej diverzifikačnej politiky rozhodla vybudovať ropovodné prepojenie IKL (Ingolstad-Kralupy-Litvínov), ktoré sa napája na ropovodný systém TAL (Transalpine pipeline). Okrem iného, Česká republika získala v roku 2012 aj 7% podiel v ropovode TAL.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Slovensko sa ešte stále spolieha na dodávky ropy len cez ropovod Družba. Je pre mňa prekvapujúci postoj spoločnosti Transpetrol k ropovodu Adria. Najprv sa boja, že Adria nahradí Družbu, a následne sa podieľajú na jej rekonštrukcii. Preto si položme základnú a dôležitú otázku: Čo je pre Slovensko skutočne dôležité? Diverzifikácia ropných trás od Ruska alebo ekonomické záujmy Rakúska (OMV) a Ruska (Transňeft)? Myslím si, že MH SR aj Transpetrol si ešte stalé neuvedomujú, že sa bavíme o reálne strategických záujmoch Slovenska.

Jednoznačným záujmom Slovenska je rekonštrukcia ropovodu Adria, čo v rámci procesu EIA uznala aj spoločnosť Transpetrol. Citujem: „Navrhovaná činnosť „Rekonštrukcia a zvýšenie prepravnej kapacity Adria na trase ropovodu PS4 Tupá – Maďarská republika“ predstavuje na slovenskej strane rekonštrukciu ropovodu Družba I. DN 400 spájajúceho PS 4 Tupá a ČS Százhalombattu v Maďarskej republike. Účelom rekonštrukcie ropovodu Družba I. je zabezpečenie plnohodnotnej alternatívnej dodávky ropy cez tento ropovod pre Slovenskú republiku aj rafinériu Slovnaft. Kapacita ropovodu bude zvýšená na 6 miliónov ton ročne, čo umožní pokryť všetky potreby, ktoré SR a jej občania potrebujú dnes, ale aj v budúcnosti. Medzištátny ropovod poskytne plnohodnotné krátko ale i dlhodobé zabezpečenie ropy pre SR z chorvátskeho morského pobrežia, pokiaľ by došlo k výpadku v dodávkach na hlavnej trase prostredníctvom ropovodu Družba. Tým sa ropná bezpečnosť SR zásadným spôsobom vyrieši, bez ohľadu na to, aká situácia v dodávkach ropy cez tradičnú trasu Družby v budúcnosti nastane. Ropovod bude mať možnosť aj reverzného chodu smerom zo SR do Maďarska, čo umožní prepravovať ropu aj pre rafinérie v Maďarsku, Chorvátsku, Bosne a Srbsku. Týmto ropovod získa silný regionálny význam pre Slovensko ako tranzitnú krajinu.

SkryťVypnúť reklamu

A sme doma! Spoločnosť Transpetrol uznala, že rekonštrukciou Adria sa vyrieši diverzifikácia Slovenska.

Vážení zástancovia a podporovatelia projektu ropovodu Bratislava – Schwechat Pipeline, rekonštrukcia ropovodu Adria bude stáť Slovensko zhruba 6-8 mil. € a ostatné náklady bude znášať súkromný investor. Je to úplný protiklad k ropovdu BSP, kde Slovenská republika cez spoločnosť Transpetrol preinvestovala už viac ako 12,5 mil. € do výkupu pozemkov v Rakúsku aj keď stalá sa nevie kade bude ropovod viesť! Celkové náklady na rekonštrukciu ropovdu Adria predstavujú zhruba 65 mil. €. Výstavba ropovodu do Schwechatu podľa vyjadrení MH SR bude stáť od 110-150 mil. €, z ktorých Slovensko zaplatí viac ako 74% čo predstavuje zhruba 81,4 – 111 mil. €!

SkryťVypnúť reklamu

Preto sa pýtam čo je záujmom Slovenska? Vybudovať prístup rafinérii OMV k lacnej ruskej rope, alebo diverzifikovať Slovensko od závislosti na ruskej rope?

Ak vás tento blog zaujal, zahlasujte na vybrali.sme.sk: http://vybrali.sme.sk/c/Potrebujeme-vobec-ropovod-BratislavaSchwechat-Nie-nepotrebujeme/

Miroslav Dragun

Miroslav Dragun

Bloger 
  • Počet článkov:  61
  •  | 
  • Páči sa:  6x

Občiansky aktivista, ktorého osobnou aj profesionálnou prioritou je ochrana zdrojov pitnej vody. Voda je nositeľkou života, ale ľudia si stále naplno neuvedomujú jej dôležitosť pre náš život. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéBratislava

Prémioví blogeri

Radko Mačuha

Radko Mačuha

228 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Marcel Rebro

Marcel Rebro

142 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu