O čo ide? Naše občianske združenie sa už niekoľko rokov snaží zúčastňovať všetkých podujatí a rokovaní na ktorých je, čo i len okrajovo, reč o ropovode a ochrane zdrojov pitnej vody v regióne Bratislavy. Ak je to v našich časových možnostiach, vždy prídeme prezentovať naše názory a najmä vypočuť si aj názory opačné. Otvorená debata je podľa nás základom dobre fungujúcej spoločnosti. Aké však bolo naše prekvapenie, keď nás jeden z našich priaznivcov upozornil, že v rámci podujatia Ekotopfilm 2013 sa dňa 10. októbra uskutočnil aj workshop spoločnosti BSP:

Okamžite sme začali pátrať prečo nám táto informácia unikla, kto sa workshopu zúčastnil a aké boli jeho výstupy. Z tých sme našli len jeden, platenú tlačovú správu na bulvárnom médiu topky.sk z 11. októbra. Podľa nej sa vedenie spoločnosti Transpetrol na čele s p. Nemcsicsom snažilo na podujatí informovať širokú verejnosť o výhodách projektu a predísť „stresovaniu a zavádzaniu verejnosti zo strany niektorých ekologických aktivistov.“
Na tom by nebolo nič zlé, ak by sa o ňom tá verejnosť mala ako dozvedieť.
Ani po dôkladnom hľadaní sme v programe Ekotopfilmu, ani medzi sprievodnými podujatiami žiadnu takúto akciu nenašli. Tieto zistenia sme zverejnili na našej facebookovej stránke s poznámkou, že budeme od spoločností Transpetrol a BSP žiadať informácie o obsahu a priebehu workshopu a tiež to, či si takto predstavujú verejnú diskusiu. Neuplynulo ani pol hodiny a príspevok komentovala PR manažérka BSP pani Ivana Havranová.
Nasledujúcu konverzáciu medzi našim združením a pani Havranovou sa oplatí prečítať si celú.
Poznámka: Kvôli spôsobu akým Facebook zaraďuje komentáre sme pre prehľadnosť vybrali len jednotlivé na seba nadväzujúce reakcie. Celá konverzácia je dostupná na našej stránke. .

Čiže o podujatí sme sa mali dozvedieť z článku, ktorý bol vydaný až po jeho skončení. Ak by sme tam boli, dozvedeli by sme sa konkrétne informácie, prečo je ropovod cez Bratislavu skvelý nápad...

PR manažérka teda workshop v programe vidí. Vidíte ho tam aj vy?

Od spoločnosti, ktorej štát poskytol niekoľko miliónov eur by sme čakali, že pre svoju komunikáciu najme serióznu a profesionálne vystupujúcu PR agentúru, ktorá váži každé jedno slovo. Zároveň sme (naivne) predpokladali, že ak nemáme problém prezentovať naše názory, zistenia a stanoviská verejne my, nemala by s tým mať problém ani firma disponujúca prostriedkami o akých sa nám ani nesníva.

Takže prezentáciu, ktorá má obhajovať tak citlivý projekt, vypracovanú firmou žijúcou takmer výhradne len z verejných prostriedkov nie je možné dať k dispozícii. Prečo? Lebo...
Posledná veta p. Havranovej navyše dokazuje, že tu nejde o žartovanie a PR manažérka v tom čase skutočne bola v práci a nekomunikovala ako súkromná osoba, ktorá môže mať k celému projektu postoj a názor aký len chce.
Mimochodom, predstavu koľko prostriedkov má od štátu vlastne spoločnosť BSP k dispozícii si môžete spraviť z týchto dokumentov schvaľujúcich finančné transakcie medzi Transpetrolom a BSP:
Rozhodnutie 1, Rozhodnutie 2, Rozhodnite 3.
Podľa dobrej rady sme sa teda obrátili na spoločnosť Transpetrol s oficiálnou žiadosťou o sprístupnenie informácií, ktoré na workshope odzneli. Dozvedeli sme, že „...prezentácie spoločnosti BSP GmbH sú internými materiálmi spoločnosti. Spoločnosť používa prezentácie súvisiace s projektom ropovodu BSP výlučne len konkrétny účel. Keďže prezentácie súvisia s podrobným výkladom ich obsahu, nie sú určené na ďalšie šírenie.“ Nasledovalo obligátne vyjadrenie ľútosti že „..sme na nej nezaregistrovali členov Vášho OZ.“
Ostala nám jediná možnosť, ako sa dozvedieť o tejto akcii aspoň niečo. Obrátili sme sa s prosbou o informácie na organizátorov podujatia Ekotopfilm 2013. Mysleli sme si, že už horšie byť nemôže, ale mýlili sme sa.
Musíme skonštatovať, že sme boli príjemne prekvapení otvorenosťou a ochotou s akou marketingový riaditeľ, pán Roman Lazar odpovedal na naše otázky. Ekotopfilm považujeme za jedno z najvýznamnejších podujatí venujúcich sa osvete vo veciach ochrany prírody a v žiadnom prípade nie je našim cieľom znevažovať ho.
Zaujímalo nás najmä to, prečo nebol workshop uvedený v oficiálnom programe festivalu, ani nijako inak propagovaný. Odpovede sú viac ako zaujímavé:
„To, ze ich prezentacia prebiehala bez publicity a mala minimalnu ucast, je problemom BSP a kedze neslo o nic protizakonne, ani nemoralne, dali sme im, samozrejme, moznost obhajit svoje nazory pred publikom. Otazku, aky mala pre nich takato "polotajna" prezentacia vyznam, nechavamena nich a na ich PR agenture.“
„Nebol v programe, pretoze nas partner oslovil tesne pred festivalom, takze v printovych materialoch uz nemohol byt termin zverejneny. BSP nam zaroven oznamilo, ze propagaciu workshopu si zabezpeci po vlastnej linii.“
Poznámka: Celú oficiálnu mailovú komunikáciu s Transpetrolom a Ekotopfilmom v prípade akýchkoľvek pochybností zverejníme.
Takže si to zhrňme
Čo vieme:
BSP a Transpetrol sú spoločnosti financované primárne z verejných prostriedkov. Ich cieľom je výstavba ropovodu spájajúceho ropovod Družba a rakúsku rafinériu Schwechat cez územie Bratislavy. Keďže nežijeme v Uzbekistane, je nevyhnutné, aby pred takýmto projektom prebehla čo najširšia diskusia a verejnosť mala k dispozícii všetky relevantné informácie.
Pre vytvorenie zdania, že je všetko v poriadku a takáto diskusia prebieha, zorganizovali obe spoločnosti workshop, kde prezentovali svoj pohľad na vec. Ako krytie využili renomované podujatie.
O jeho konaní neinformovali v dostatočnom predstihu vôbec nikoho, dokonca ani organizátorov podujatia.
Informácie, ktoré na ňom odzneli, sú súkromným majetkom oboch spoločností a sú tajné.
O workshope vydali ex post nič nehovoriacu platenú tlačovú správu v bulvárnom médiu.
Platia si PR agentúru, ktorá nezvláda profesionálnu komunikáciu.
Čo nevieme:
Ako sa mala verejnosť o podujatí dozvedieť.
Čo na ňom odznelo, kto sa ho zúčastnil a koľko (nás) to stálo.
Toto je spôsob akým si spoločnosti BSP a Transpetrol predstavujú verejnú diskusiu. Ide o ukážkový príklad arogancie, výsmechu občanom a možno aj mrhania verejnými prostriedkami. Po tejto skúsenosti už musí byť každému dostatočne jasné, že otvorená a poctivá výmena názorov je v ich rebríčku preferencií na poslednom mieste.
My sa však budeme v mene obyvateľov Bratislavy pýtať a „otravovať“ kompetentných naďalej.
Ak vás zaujal tento blog, prosím dajte mu hlas na: http://vybrali.sme.sk/c/Zlata-malina-pre-Transpetrol-BSP/