Zlatá malina pre Transpetrol a BSP

Od schválenia územného plánu Bratislavského kraja, ktorý ropovod uvádza len ako zámer s vylúčením Žitného ostrova o tomto projekte kompetentné miesta akosi mlčali. Niekto by si mohol myslieť, že dôvodom sú blížiace sa krajské voľby a snaha zbytočne nevíriť hladinu verejnej mienky. My sme sa domnievali, že po viacerých komunikačných prešľapoch pracujú spoločnosti Transpetrol a Bratislava - Schwechat Pipeline (BSP) na tom, aby umožnili konečne otvorenú debatu o možných prínosoch a rizikách ropovodu a pokúsili sa nakloniť si na svoju stranu verejnosť o ktorú v tomto prípade ide v prvom rade. Jednoducho povedané, že sa začnú správať tak, ako sa na civilizovanú a demokratickú spoločnosť patrí. Naša nádej však bola márna. BSP, firma financovaná primárne z verejných prostriedkov si stále predstavuje verejnú diskusiu ako fórum na ktorom sa síce môže zúčastniť verejnosť, ale len tá „ich“ a môžu zaznieť názory, ale len tie „správne.“ Najhoršie na tom je, že na takúto prezentáciu zneužila podujatie, ktoré má úplne rozdielne ciele a myšlienky.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

O čo ide? Naše občianske združenie sa už niekoľko rokov snaží zúčastňovať všetkých podujatí a rokovaní na ktorých je, čo i len okrajovo, reč o ropovode a ochrane zdrojov pitnej vody v regióne Bratislavy. Ak je to v našich časových možnostiach, vždy prídeme prezentovať naše názory a najmä vypočuť si aj názory opačné. Otvorená debata je podľa nás základom dobre fungujúcej spoločnosti. Aké však bolo naše prekvapenie, keď nás jeden z našich priaznivcov upozornil, že v rámci podujatia Ekotopfilm 2013 sa dňa 10. októbra uskutočnil aj workshop spoločnosti BSP:

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Okamžite sme začali pátrať prečo nám táto informácia unikla, kto sa workshopu zúčastnil a aké boli jeho výstupy. Z tých sme našli len jeden, platenú tlačovú správu na bulvárnom médiu topky.sk z 11. októbra. Podľa nej sa vedenie spoločnosti Transpetrol na čele s p. Nemcsicsom snažilo na podujatí informovať širokú verejnosť o výhodách projektu a predísť „stresovaniu a zavádzaniu verejnosti zo strany niektorých ekologických aktivistov.“

Na tom by nebolo nič zlé, ak by sa o ňom tá verejnosť mala ako dozvedieť.

Ani po dôkladnom hľadaní sme v programe Ekotopfilmu, ani medzi sprievodnými podujatiami žiadnu takúto akciu nenašli. Tieto zistenia sme zverejnili na našej facebookovej stránke s poznámkou, že budeme od spoločností Transpetrol a BSP žiadať informácie o obsahu a priebehu workshopu a tiež to, či si takto predstavujú verejnú diskusiu. Neuplynulo ani pol hodiny a príspevok komentovala PR manažérka BSP pani Ivana Havranová.

SkryťVypnúť reklamu

Nasledujúcu konverzáciu medzi našim združením a pani Havranovou sa oplatí prečítať si celú.

Poznámka: Kvôli spôsobu akým Facebook zaraďuje komentáre sme pre prehľadnosť vybrali len jednotlivé na seba nadväzujúce reakcie. Celá konverzácia je dostupná na našej stránke. .

Obrázok blogu


Čiže o podujatí sme sa mali dozvedieť z článku, ktorý bol vydaný až po jeho skončení. Ak by sme tam boli, dozvedeli by sme sa konkrétne informácie, prečo je ropovod cez Bratislavu skvelý nápad...

Obrázok blogu

PR manažérka teda workshop v programe vidí. Vidíte ho tam aj vy?

Obrázok blogu

Od spoločnosti, ktorej štát poskytol niekoľko miliónov eur by sme čakali, že pre svoju komunikáciu najme serióznu a profesionálne vystupujúcu PR agentúru, ktorá váži každé jedno slovo. Zároveň sme (naivne) predpokladali, že ak nemáme problém prezentovať naše názory, zistenia a stanoviská verejne my, nemala by s tým mať problém ani firma disponujúca prostriedkami o akých sa nám ani nesníva.

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu

Takže prezentáciu, ktorá má obhajovať tak citlivý projekt, vypracovanú firmou žijúcou takmer výhradne len z verejných prostriedkov nie je možné dať k dispozícii. Prečo? Lebo...

Posledná veta p. Havranovej navyše dokazuje, že tu nejde o žartovanie a PR manažérka v tom čase skutočne bola v práci a nekomunikovala ako súkromná osoba, ktorá môže mať k celému projektu postoj a názor aký len chce.

Mimochodom, predstavu koľko prostriedkov má od štátu vlastne spoločnosť BSP k dispozícii si môžete spraviť z týchto dokumentov schvaľujúcich finančné transakcie medzi Transpetrolom a BSP:

Rozhodnutie 1, Rozhodnutie 2Rozhodnite 3.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa dobrej rady sme sa teda obrátili na spoločnosť Transpetrol s oficiálnou žiadosťou o sprístupnenie informácií, ktoré na workshope odzneli. Dozvedeli sme, že „...prezentácie spoločnosti BSP GmbH sú internými materiálmi spoločnosti. Spoločnosť používa prezentácie súvisiace s projektom ropovodu BSP výlučne len konkrétny účel. Keďže prezentácie súvisia s podrobným výkladom ich obsahu, nie sú určené na ďalšie šírenie.“ Nasledovalo obligátne vyjadrenie ľútosti že „..sme na nej nezaregistrovali členov Vášho OZ.“

Ostala nám jediná možnosť, ako sa dozvedieť o tejto akcii aspoň niečo. Obrátili sme sa s prosbou o informácie na organizátorov podujatia Ekotopfilm 2013. Mysleli sme si, že už horšie byť nemôže, ale mýlili sme sa.

Musíme skonštatovať, že sme boli príjemne prekvapení otvorenosťou a ochotou s akou marketingový riaditeľ, pán Roman Lazar odpovedal na naše otázky. Ekotopfilm považujeme za jedno z najvýznamnejších podujatí venujúcich sa osvete vo veciach ochrany prírody a v žiadnom prípade nie je našim cieľom znevažovať ho.

Zaujímalo nás najmä to, prečo nebol workshop uvedený v oficiálnom programe festivalu, ani nijako inak propagovaný. Odpovede sú viac ako zaujímavé:

„To, ze ich prezentacia prebiehala bez publicity a mala minimalnu ucast, je problemom BSP a kedze neslo o nic protizakonne, ani nemoralne, dali sme im, samozrejme, moznost obhajit svoje nazory pred publikom. Otazku, aky mala pre nich takato "polotajna" prezentacia vyznam, nechavamena nich a na ich PR agenture.“

„Nebol v programe, pretoze nas partner oslovil tesne pred festivalom, takze v printovych materialoch uz nemohol byt termin zverejneny. BSP nam zaroven oznamilo, ze propagaciu workshopu si zabezpeci po vlastnej linii.“

Poznámka: Celú oficiálnu mailovú komunikáciu s Transpetrolom a Ekotopfilmom v prípade akýchkoľvek pochybností zverejníme.

Takže si to zhrňme

Čo vieme:

  1. BSP a Transpetrol sú spoločnosti financované primárne z verejných prostriedkov. Ich cieľom je výstavba ropovodu spájajúceho ropovod Družba a rakúsku rafinériu Schwechat cez územie Bratislavy. Keďže nežijeme v Uzbekistane, je nevyhnutné, aby pred takýmto projektom prebehla čo najširšia diskusia a verejnosť mala k dispozícii všetky relevantné informácie.

  2. Pre vytvorenie zdania, že je všetko v poriadku a takáto diskusia prebieha, zorganizovali obe spoločnosti workshop, kde prezentovali svoj pohľad na vec. Ako krytie využili renomované podujatie.

  3. O jeho konaní neinformovali v dostatočnom predstihu vôbec nikoho, dokonca ani organizátorov podujatia.

  4. Informácie, ktoré na ňom odzneli, sú súkromným majetkom oboch spoločností a sú tajné.

  5. O workshope vydali ex post nič nehovoriacu platenú tlačovú správu v bulvárnom médiu.

  6. Platia si PR agentúru, ktorá nezvláda profesionálnu komunikáciu.

Čo nevieme:

  • Ako sa mala verejnosť o podujatí dozvedieť.

  • Čo na ňom odznelo, kto sa ho zúčastnil a koľko (nás) to stálo.

Toto je spôsob akým si spoločnosti BSP a Transpetrol predstavujú verejnú diskusiu. Ide o ukážkový príklad arogancie, výsmechu občanom a možno aj mrhania verejnými prostriedkami. Po tejto skúsenosti už musí byť každému dostatočne jasné, že otvorená a poctivá výmena názorov je v ich rebríčku preferencií na poslednom mieste.

My sa však budeme v mene obyvateľov Bratislavy pýtať a „otravovať“ kompetentných naďalej.

Ak vás zaujal tento blog, prosím dajte mu hlas na: http://vybrali.sme.sk/c/Zlata-malina-pre-Transpetrol-BSP/

Miroslav Dragun

Miroslav Dragun

Bloger 
  • Počet článkov:  61
  •  | 
  • Páči sa:  6x

Občiansky aktivista, ktorého osobnou aj profesionálnou prioritou je ochrana zdrojov pitnej vody. Voda je nositeľkou života, ale ľudia si stále naplno neuvedomujú jej dôležitosť pre náš život. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéBratislava

Prémioví blogeri

Radko Mačuha

Radko Mačuha

228 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Marcel Rebro

Marcel Rebro

142 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu