Bodový systém vodičov je vo veľa krajinách.
Rozdiely sú v detailoch. Všade ide o trestné body, ktoré sa pripočítavajú za spáchané priestupky. Po prekročení definovaného stropu 100%, je vodičovi zadržané vodičské oprávnenie na dobu pokiaľ mu neklesne počet trestných bodov pod 100%.
Niekde príde len o konkrétne oprávnenie napríklad na „B“, ale oprávnenie na vozidlá „A“ mu zostane, respektíve pre každé oprávnenie je iný limit bodov. Inde príde o oprávnenie na akékoľvek vozidlo.
Ešte rôznejšie je odpočítavanie bodov.
Niekde sa trestne body neodpočítavajú, ale vyhodnocuje sa len posledných 12 mesiacov, niekde aj tri roky dozadu. Čiže musí uplynúť len čas.
Niekde to vyzerá ako účet v banke. Body sa pripočítavajú, ale aj odpočítavajú. Napríklad paušálne sa odpočítavajú za každý mesiac, týždeň, deň (ale nejdú do mínusu). Navyše body sa odpočítavajú na základe úspešne absolvovaných školení. Čiže počet školiacich stredísk sa zvyšuje počtom priestupkov, čo veľmi pripomína biznis model s protialkoholickými poradňami pre vodičov prichytených pod vplyvom alkoholu. Čiže bodový systém môže mať aj takýto ekonomický efekt.
Najväčší rozdiel je v nastavení počtu bodov podľa priestupku.
V niektorých štátoch je to odstupňované podľa nebezpečnosti konania voči iným účastníkom cestnej premávky, niekde na to v detailoch ešte nedorástli.
Napríklad na Slovensku aj v Českej republike je za jazdu na červenú rovnaký trest, či vodič prepálil križovatku v strede červenej alebo v prvej stotine červenej, po tom čo bolo demontované odpočítavanie času na semafore, ktoré jazdu na červenú výrazne minimalizovalo. (Nový nedomyslený predpis na Slovensku, podľa ktorého sa všetky odpočítavania času musia zo semaforov odstrániť).
Tak isto je to pri prekročení rýchlosti v obci. Iné nebezpečie je keď vozidlo prekročí rýchlosť na priechode pre chodcov, kde chodci musia uskakovať aby prežili a iné keď prekročí rýchlosť v poli, kúsok za značkou začiatok obce, ktorú starosta obce dal posunúť na hranice katastra, aby ukázal aký má veľký chotár.
U nás aj v CZ je rovnaká logika výšky pokuty za prekročenie rýchlosti v obci v km/hod bez ohľadu na miesto, v ktorom je nebezpečnosť konania voči chodcom diametrálne odlišná.
Ako je to pri opakovaní priestupkov na Slovensku?
Slovensko má oveľa prísnejší systém ako je bodový. Priestupky sa zapisujú do karty vodiča a pri zapisovaní nového priestupku dôjde k prehodnoteniu priestupkov za posledných dvanásť mesiacov. Ak sú tri závažné, tak nasleduje zadržanie vodičského oprávnenia, doškolenie a preskúšanie.
Čo by sa mohlo na Slovensku zlepšiť?
K preskúšaniu pridať aj psychotesty a jemnejšie nastaviť mieru závažnosti priestupkov podľa nebezpečenstva konania voči iným účastníkom cestnej premávky. Toto jemnejšie nastavenie závažnosti priestupkov pri zápise do karty vodiča, je v princípe bodový systém.
Záver:
Práve od takýchto detailov záleží, či bodový systém bude úspešný a pre koho.
Viac detailov sa môžete dozvedieť v mojom vyjadrení pre Joj24.
https://joj24.noviny.sk/24-video/715166-proti-opitym-vodicom-s-prisnejsim-bodovym-systemom