Keď prechádzam cez nadchod nad električkovou zástavkou nad Lúčkami, tak sa občas zastavím a pozorujem dopravu. Tak to bolo aj dnes 9.5.2023. Kedy o 18:00 sa ozvalo buchnutie a škrípanie. V križovatke Karloveská / Fadruszova v smere od Dúbravky tlačila električka osobné auto pred sebou. Chvíľu mi trvalo vytiahnuť fotoaparát a začať fotografovať.

Vodič osobného vozidla, ktorý chcel odbočiť vľavo alebo sa otočiť, náhle vošiel do jazdnej dráhy električky, ktorej mal dať prednosť.

Kým som prišiel dole už vodičovi pomáhalo viacero ľudí. Zo zadných dvier vyložili prázdnu detskú sedačku a dali ju dopredu. Následne vyložili aj druhú detskú sedačku s dieťaťom.

Po 8. minútach prichádza prvé vozidlo dispečingu. Najprv zaparkujú tak, že blokujú voľnu električkovú koľaj, ale hneď vozidlom cúvnu a dajú ho viac vpravo.

Po 9. minútach prichádza rýchla zdravotná pomoc. Pokým zdravotníci zasahujú, tak ostatní sa v križovatke otáčajú.

Z ničoho nič nastáva nervózne viacnásobné trúbenie. Všetci pozeráme čo sa deje. Do križovatky pomaly vchádza električka a zastavuje. Vodič električky čaká na pokyn, či sa dá križovatkou prejsť. Vodička prvého červeného auta, ktorá sa chcela v križovatke otočiť, zastavila vozidlo a dávala električke v zmysle pravidiel prednosť. Lenže to sa nepáčilo vodičke druhého červeného auta, ktorá začala vytrubovať, aby vozidlo pred ňou už išlo. Našťastie vodička prvého vozidla nespanikárila. Vtedy zasiahli ľudia z dispečingu. Ich prvé gesto bolo poď. Lenže bolo tak nejednoznačne ukázané, že sa pohla aj električka aj prvé červené vozidlo. Keď to začalo vyzerať na ďalšiu búračku, tak jeden z dispečingu sa postavil pred vozidlá a ukázal gesto stoj a druhý k električke s gestom aby išla.

Myslel som si že ľudia z dispečingu to budú riadiť alebo aspoň uzavrú prejazd križovatkou a pošlú vozidlá na ďalšiu otočku. Lenže prešla električka a o riadenie dopravy v mieste nehody stratili záujem.

Keď križovatkou prešla aj nerôzna vodička, tak to vyzeralo ta, že už nič mimoriadne nenastane.

Po niekoľkých minútach prišlo vozidlo, ktoré dávalo znamenie o zmene smeru vpravo.

Vozidlo odbočuje do protismeru a len, len sa míňa s bielim vozidlom.

Vozidlo pokračuje v jazde v protismere a následne odbáča na parkovisko, na ktoré sa dá za normálnej situácie odbočiť, ale treraz bola takáto jazda veľmi riskantná.

Po 17 minútach prichádza polícia. Ihneď svojim vozidlo uzatvára otáčanie sa v križovatke.

V tej istej minúte prichádza aj sanitka hasičov a chvíľu pred tým aj hasiči z druhej strany.

Po 30. minútach prichádza druhé vozidlo dispečingu a druhé vozidlo polície. Medzitým policajtka vytlačila protokol o dychovej skúške.

Následne všetko nabralo rýchli spád. Po zadokumentovaní, hasiči odtlačil vozidlo z križovatky a začali upratovať miesto nehody.

Detail vozidla, ktoré nedalo prednosť električke.

Na mieste som sa stretol aj s človekom, ktorý organizoval petíciu za vypnutie daného semaforu. Vyslovil obavu, že pre jedného takéhoto vodiča, ktorý nedodržal pravidlá cestnej premávky možno semafor opäť zapnú a znova budú vznikať kolóny.

Uvedená križovatka Karloveská – Karloveská – Fadruszova – parkovisko, je projektantský nepodarok. Viacerí sa zhodujú v tom, že od takého projektanta si radšej už viac nič neobjednávať. Pritom riešenie je veľmi jednoduché, stačilo otočisko posunúť o necelých 100 metrov, zhruba tam, kde som nakreslil červené čiary. Keď sa robila rekonštrukcia Karloveskej radiály, tak by to nepredstavovalo náklady navyše, lebo celá križovatka sa budovala nanovo.
Záver:
Odhadujem, že finančné zdroje na rekonštrukciu križovatky sa už nenájdu a projektantovi sa nepodarok nezosobní. Pre bezpečnosť a plynulosť dopravy by výrazne pomohlo aspoň zakázať vjazd na parkovisko a to čím skôr. Vtedy by mohol semafor fungovať v režime, že budú mať obe otočenia súčasne zelenú. Tento režim v súčasnosti nie je možný práve pre odbočenie na uvedené parkovisko, ktoré je vyosené z kolmice križovatky.
Pre ostatných odporúčam si zopakovať nasledové pravilo 8/2009 Z. z. § 19 Odbočovanie, ods. (4) Vodič odbočujúci vľavo (to isté aj otáčajúci sa) je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch, vozidlám idúcim vo vyhradenom jazdnom pruhu po jeho ľavej strane, cyklistom idúcim súbežne s cestou a chodcom prechádzajúcim cez vozovku.