Viezol som svojich známych a jeden z nich sa pýtal, prečo si nechávam taký odstup od prechádzajúceho vozidla, že veď sa mi tam môže niekto z vedľajšieho jazdného pruhu vopchať.
Odpovedal som, že ja ten odstup nechávam práve preto, aby niekto z vedľajšieho pruhu sa tam mohol bezpečne vopchať. A nejde len o obyčajné umožnenie preradenia sa vozidla z jedného zjazdného pruhu do druhého, ale najmä pre prípad mimoriadne situácie, keď sa tam môže vozidlo vopchať pri núdzovom manévri a v neposlednej rade aj pre mňa, aby som mal dostatok miesta na bezpečné zabrzdenie.
Známy zostal ticho, ale po chvíli povedal, že on tak jazdiť nebude a neznesie, aby sa niekto pred neho mohol vopchal. Viac sme na túto tému nedebatovali a pre istotu som si nikdy k nemu do auta nesadol.
Osobne som rád, že väčšina vodičov jazdí tak, že necháva pred sebou takú medzeru aby sa iné vozidlo mohlo bezpečne preradiť z pruhu do pruhu a očakáva, že aj jemu bude recipročne umožnené bezpečné preradenie sa a občas ak sa objaví nejaký ignorant tohto postupu, tak ich to nerozhádže.
Teraz k spomenutej dopravnej nehode.

Obr. 1. Nič nenasvedčovalo tomu, že sa niečo stane. V diaľke červený kamión za ním Biely kamión a autá. Tak ako je to ráno na tomto mieste obvyklé.

Obr. 2. Pred bielym kamiónom sa objavilo žlté auto, ale stále ničo mimoriadne.

Obr. 3. Žlté auto a kamión prudko brzdia.

Obr. 4. Objavuje sa dym.

Obr. 5. Dym je zreteľný a zreteľné je aj nahustenie dopravy.

Obr. 6. Dym sa už takmer rozplynul, ľudia z áut už vystúpili, čo znamená že nešlo o veľkú rýchlosť a miesto nehody obchádzajú ostatné vozidlá, ktoré dodržiavali medzi sebou bezpečný odstup.

Obr. 7. Nič nehorí, dym bol len z núdzového brzdenia. Kamión nie je tak veľký ako sa zdal z diaľky.

Obr. 8. Žlté auto pred kamiónom a zdá sa, že má zasiahnutú ľavú časť.

Obr. 9. Na tejto fotografii vidno, že aj predná časť vozidla zažila náraz. Na zemi je trochu trosiek a pred žltým stojí zrejme ďalší účastník nehody i keď na nom poškodenie vozidla nevidno. Následne som z auta zavolal na potrebné miesta.

Obr. 10. Fotografia z opačnej strany spravená o niekoľko minút neskôr. Na miesto nehody prišli hasiči a dve sanitky.

Obr. 11. Takto to vyzeralo asi 45 minút po nehode. Autá stáli už od Bory Mall a tunel Sitina uzatvorili.
Obr. 12. Video ako ho zachytila fixne nainštalovaná kamera v aute. Video je bez zvuku a na kamere je zimný čas.
Záver:
1, Jazdite tak, by sa pred vaše vozidlo mohlo bezpečne vopchať iné vozidlo. Nie je to len pre prípad vzájomného umožnenia sa preradenia z pruhu do pruhu, ale aj preto, aby vy ste dokázali v prípade potreby bezpečne zastaviť.
2, Zapínajte smerové svetlá ľudovo nazývané smerovky včas, vtedy keď máte úmysel zmeniť smer jazdy a ešte to zo samotného pohybu vozidla nie je zrejmé. Nie tak ako to robia niektorí vodiči, ktorí smerovku dávajú súčasne s krútením volantu po tom čo pribrzdili.
Treba to robiť opačne, najprv oznámiť úmysel smerovkou, až potom upraviť svoju rýchlosť a do vedľajšieho pruhu ísť až keď je pre vaše vozidlo volný. Obzvlážt pozor ak máte klasické spätné zrkadlá, v ktorých nevidíte vozidlo vo vedľajšom jazdnom pruhu tesne vedľa vás.