Kruhový objazd o jednom jazdnom pruhu nerobí vodičom na Slovensku problém. Je to spôsobené tým, že na Slovensku pred každým kruhovým objazdom máme značku daj prednosť v jazde a značku kruhový objazd. Kruhový objazd bez značky daj prednosť v jazde sa na Slovensku vyskytuje len v testoch, ale v zahraničí je bežný. Na túto tému som napísal článok už dávnejšie a je stále aktuálny. https://drahovsky.blog.sme.sk/c/67253/Krizovatka-s-kruhovym-objazdom-mytus-a-skutocnost.html
Kruhový objazd o viacerých jazdných pruhoch robí problém časti vodičov. Nie pri vjazde, ale počas jazdy v ňom a najmä pri výjazde z kruhového objazdu.
Dostal som otázku: Že keď som do kruhového objazdu vošiel ako prvé vozidlo, tak všetci ostatní mi vždy musia dať prednosť, jedno či sa preraďujem z pruhu do pruhu alebo opúšťam kruhový objazd z vnútorného jazdného pruhu pričom mi križuje jazdnú dráhu vozidlo vo vonkajšom jazdnom pruhu. Odpovedal som, že na takto postavenú otázku sa zodpovedne odpovedať nedá, a požiadal som o nákres. Nákres prišiel a pre názornosť som ho prekreslil.

Spomínaný vodič vošiel do kruhového objazdu a zaradil sa do vnútorného pruhu v ktorom pokračoval v jazde. Iný vodič o križovatku ďalej vošiel do kruhového objazdu a pokračoval vo vonkajšom jazdnom pruhu. Kúsok išli súbežne až do okamihu keď vodičovi vo vnútornom jazdnom pruhu napadlo preradiť sa do vonkajšieho jazdného pruhu. Následok bol stret vozidiel v pravom jazdnom pruhu.
Vodič vo vnútornom pruhu tvrdil, že od má prednosť, lebo prišiel po hlavnej ceste. Vodič vo vonkajšom jazdnom pruhu tvrdil, že vošiel do prázdneho jazdného pruhu a v ňom pokračoval v jazde. Až následne vozidlo z vedľajšieho pruhu zaplo smerovku a v tej istej sekunde do neho zboku nabúralo a na akúkoľvek reakciu nemal čas.
Kto mal dať komu prednosť?
Pozrime sa na zákon 8/2009 Z.z. a vykonávaciu vyhlášku 9/2009 Z.z. z hľadiska vjazdu do kruhového objazdu, keď je označený značku P1 daj prednosť v jazde a značkou C7 kruhový objazd a vo vnútri značkou P8 - hlavná cesta.

Vodič vchádzajúci do takto označeného kruhového objazdu, alebo akejkoľvek takto označenej križovatky, je povinný:
8/2009 Z.z. § 20 Jazda cez križovatku
(1) Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou „Daj prednosť v jazde“ alebo „Stoj, daj prednosť v jazde“, je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare.
V praxi to znamená, že vozidlo zastaví, spravidla na stop čiare a stojí tam dovtedy, kým sa aspoň jazdný pruh bližšie k nemu neuvoľní a až potom môže pokračovať v jazde a vojsť do kruhového objazdu.
Čiže ak by došlo k zrážke v križovatke, tak vodič prichádzajúci do križovatky po ceste označenej ako vedľajšia si nesplnil svoje povinnosti a nedal prednosť. Lenže k nehode došlo až za hranicou križovatky, počas súbežnej jazdy.
Pri jazde vo viacerých jazdných pruhoch jedným smerom platí:
8/2009 Z.z. § 10 Jazda v jazdných pruhoch
(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie upravené príslušnou dopravnou značkou.
V tomto bode nastala nezhoda. Vodič z vnútorného pruhu tvrdil, že v kruhovom objazde sa neuplatňuje jazda v jazdnom pruhu a prednosť má ten, kto vošiel do kruhového objazdu skorej. Na to som nakresli nasledujúci obrázok (klasický prípad najčastejších nehôd v kruhovom objazde) a opýtal sa, kto má prednosť, či zelené vozidlo pokračujúce vo svojom pruhu alebo červené vozidlo, ktoré pretína jazdu zeleného vozidla, ale vošlo na kruhový objazd skôr.

Trval na svojom, že prednosť má červené vozidlo lebo vošlo skorej do kruhového objazdu. Tak som dokreslil jednu otočku zelenému vodičovi a povedal, že možno aj červené vozidlo spravilo otočku navyše možno obe vozidla spravili viacero otočiek navyše, ale neviem, ktoré a koľko.

Až pri tomto obrázku došlo k zhode, že nie je šanca zistiť, ktoré vozidlo vošlo do kruhového objazdu skôr a prednosť sa dá dávať jedine v súlade ustanovenia o jazde v jazdných pruhoch.
Záver:
Keď sa chcete preradiť z pruhu do pruhu, vždy až vtedy keď je voľný. Je dobré včas dať znamenie smerovým svetlom, aby ostatní vedeli aký máte úmysel a s veľkou pravdepodobnosťou vás pustia. Ak nepustia, alebo sa pre hustotu premávky nedá, tak v kruhovom objazde nezastavujte, ale spravte otočku navyše. Pridávam aj odkaz na video z dielne ADAC.