reklama

Zelená plechová šípka k červenému signálu na semafore

Na Slovensku pribúdajú semafory s takouto úpravou, ale vodiči väčšinou netušia, aké sú pri nej povinnosti a práva.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (31)
Obr. 1. Zelená šípka, dopravné zariadenie č. 730.
Obr. 1. Zelená šípka, dopravné zariadenie č. 730. (zdroj: 30/2020 Z. z., TV Markíza, koláž Jozef Drahovský)

Zelená plechová šípka počas platnosti plného červeného signálu prikazuje vodičovi zastaviť pred križovatkou a ak vo voľnom smere nič nejde a ani nejdú ani chodci a cyklisti po priechode na vstupe do križovatky a ani po priechode na výstupe z križovatky, tak môže vozidlo z pravého jazdného pruhu odbočiť vpravo.

Otázka prečo som napísal presne tento text?
Napísal som ho tak zámerne, aby bol jednoznačne pochopený a nezmenil sa na nebezpečný výklad, v prípade, že niekto nedočíta vetu do konca alebo si text do konca vety nezapamätá. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Môže za niektoré nehody zlá štylizácia texu?
Áno, myslím si to. Je veľmi dôležité podať informáciu jednoznačným spôsobom a bezpečným textom, kde na začiatku sú uvedené povinnosti, pričom práva sú uvedené až na konci. Ide o to, že ak zabudnete na práva a splníte si povinnosti, tak zostanete žiť. Ak zabudnete na povinnosti a len sa dožadujete svojich práv, tak to môže skončiť veľmi zle.

Ako vyzerá vzorová križovatka? 

Obr. 2. Príklad križovatky keď voľný smer má zelenú z oboch strán a v strede T svieti na semafore plný červený signál, ale sa tam nachádza aj plechová zelená šípka.
Obr. 2. Príklad križovatky keď voľný smer má zelenú z oboch strán a v strede T svieti na semafore plný červený signál, ale sa tam nachádza aj plechová zelená šípka. (zdroj: Jozef Drahovský)

V takomto prípade vozidlá vo voľnom smere môžu ísť a ten kto má plný červený signál má povinnosť zastaviť vozidlo. Ak nejdú vozidlá vo voľnom smere a ani chodci a cyklisti, iba vtedy môže odbočiť vpravo. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nebodaj, zlá štylizácia vety s povinnosťami a právami niekoho zabila?
Áno nesprávna štylizácia povinnosti a práv, alebo zamčanie povinností, má na svedomí veľa ľudských životov. Napríklad keď sa zmenili predpisy a média informovali, že: „Chodec má prednosť na priechode pre chodcov, okrem prípadu jazdy vozidla s právom prednostnej jazdy a električky, pričom pred vstúpením na vozovku je povinný sa presvedčiť, či vzhľadom na vzdialenosť a rýchlosť prichádzajúcich vozidiel dokáže bezpečne prejsť na druhú stranu, ak nie, tak chodec nesmie na vozovku vstupovať.“

Problém je  ten, že veľa chodcov si zapamätalo len prvú vetu zo súvetia, následkom čoho si nesplní si svoje povinnosti. V praxi to znamená, že bez pozretia sa na prichádzajúce vozidlá vstupujú na vozovku priamo do jazdnej dráhy prichádzajúcich vozidiel, pričom zrážku často neprežijú. Niekedy sa nepozerajú ani pred seba a narazia z boku do už skôr prechádzajúceho pomalšie ale dlhého autobusu alebo električkovej súpravy a následne sú prejdení nápravou v strednej alebo zadnej časti vozidla.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sú aj u zelenej plechovej šípky nejaké úskalia?
Áno sú, ako u všetkého nového. Preto ich v niektorých štátoch sťahujú z používania, inde nepoužívajú vôbec. Ja tieto úskalia zaradujem do troch kategórií.

Prvé úskalie zelenej plechovej šípky spočíva v neznalosti povinnosti vodičmi, že na nej treba najprv zastaviť ako na stopke. Ak to vodič prvého vozidla vie a vodič druhého vozidla nie, tak sa tam ľahko stávajú nehody. Preto v niektorých štátoch sa montuje plechová zelená šípka spolu so symbolom stop.

Obr. 3. Plechová zelená šípka spolu so symbolom stop.
Obr. 3. Plechová zelená šípka spolu so symbolom stop.  (zdroj: www.weser-kurier.de)

Druhé úskalie zelenej plechovej šípky spočíva tiež v neznalostí povinnosti vodičmi, že majú dať prednosť chodcom a cyklistom na vstupe do križovatky, lebo práve v čase plného červeného signálu majú chodci a cyklisti v danom smere na semafore zelenú. Ak vodič o svojej povinnosti nevie, tak ich zrazí. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tretie úskalie zelenej plechovej šípky je také Slovenské. Roky sa u nás k všeobecnej spokojnosti používal doplnkový zelený svetelný signál k červenému signálu na semafore, ktorý za predpokladu dania prednosti vozidlám vo voľnom smere, umožnil pokračovať v jazde v smere šípky bez zastavenia ako na stopke. Nebolo to len vpravo, ale aj vľavo alebo rovno, podľa špecifík danej križovatky.  Potom povinnosť dania prednosti vozidlám vo voľnom smere zanikla, (podľa mňa len administratívnou chybou), neskôr sa táto povinnosť obnovila, ale 1.4.2024 má znova zaniknúť.

Navyše doplnkový zelený signál sa už nebude montovať hore k červenému signálu, ale má byť dole vedľa zeleného signálu, čo sťaží jeho rozpoznanie od normálneho zeleného signálu v tvare šípky a to najmä za súmraku a v noci.

Táto, podľa mňa nedomyslená zmena pri doplnkovom svetelnom signále si vyžiada mimoriadne finančné náklady na rekonštrukciu veľkého počtu semaforov po celom Slovensku a prinesie výrazné obmedzenia pri projektovaní cestnej svetelnej signalizácie a následne prinesie aj obmedzenia plynulosti cestnej premávky.

Obr. 4. Teória:  Ktoré vozidlo prejde križovatkou ako prvé?  Zelené, ktoré má zelený signál na semafore, ale po svojej pravej strane má červené vozidlo, ktoré má tiež zelený signál, ale len doplnkový k plnému červenému signálu?
Obr. 4. Teória: Ktoré vozidlo prejde križovatkou ako prvé? Zelené, ktoré má zelený signál na semafore, ale po svojej pravej strane má červené vozidlo, ktoré má tiež zelený signál, ale len doplnkový k plnému červenému signálu? (zdroj: Jozef Drahovský, obrázok z prednášky na konferencii Becep 2023)

Obr. 5. Prax: Ktoré vozidlo prejde križovatkou ako prvé? Veľké biele, ktoré má zelený signál na semafore, ale po svojej pravej strane má menšie biele vozidlo, ktoré má tiež zelený signál, ale len doplnkový k plnému červenému signálu?
Obr. 5. Prax: Ktoré vozidlo prejde križovatkou ako prvé? Veľké biele, ktoré má zelený signál na semafore, ale po svojej pravej strane má menšie biele vozidlo, ktoré má tiež zelený signál, ale len doplnkový k plnému červenému signálu? (zdroj: Jozef Drahovský)

 

Aká je história zelenej plechovej šípky?
Aby som sa neopakoval, tak odporúčam si pozrieť moje vyjadrenie pre TV Markíza, kde som o jej histórii hovoril viac.
https://tvnoviny.sk/ekonomika/clanok/633684-tak-zelena-alebo-cervena-pri-novej-znacke-nesmiete-zabudnut-na-dolezitu-vec ]
 

Záver:
Len jednoznačné informácie, ktoré sú jednoznačné pre všetkých, sú bezpečné informácie.

 

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 235
  •  | 
  • Páči sa:  1 053x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu