
Najviac nehôd áut a vlakov sa stáva na železničných priecestiach chránených výstražnou signalizáciou. Je to najmä z dôvodu, že vodiči áut si nesplnili svoje základne povinnosti, dôsledne sa nevenovali vedeniu vozidla a prehliadli alebo zámerne ignorovali výstražnú signalizáciu. Zo štatistického hľadiska je týchto nehôd najviac preto, lebo takýchto priecestí je veľmi veľa a patria aj z hľadiska cestnej dopravy k najzaťaženejším.
Nehody bývajú aj na železničných priecestiach, ktoré sú chránených okrem výstražnej signalizácie aj závorami, čiže mechanickou zábranou. Tu je nehôd z prehliadnutia menej ale aj tak sa nájdu vodiči, ktorí mechanické zábrany obchádzajú alebo ich nadvihujú. Takýmto vodičom je akákoľvek rada zbytočná a za takéto konanie by si zaslúžili doživotné zadržanie vodičského oprávnenia!
Ako prechádzať cez nechránené železničné priecestie.
Zvlášť u málo používaných, železničných priecestiach, je potrebné si zvážiť či sa cezeň dá daným vozidlom prejsť. Sú známe prípady, keď v zime na zasneženom priecestí sa vodič netrafil a skončil kolesom medzi koľajnicami a do príchodu vlaku už nedokázal cúvnuť. Keď vodič jednoznačne nevie, že vozidlom dokáže cez železničné priecestie prejsť nie je hanbou zastaviť vystúpiť a skontrolovať šírku priecestia a stav komunikácie pred, na, aj za priecestím.
Nechránené, železničné priecestia by mali byť len na takých miestach kde je náležitý rozhľad na obe strany a rýchlosť vlaku nie je extrémne vysoká, čiže vodič má dosť času na prejazd.V prípade, že tomu tak nie je, postavila sa nejaká stavba, alebo medzičasom narástla vegetácia, ktorá cloní vo výhľade, je hmla alebo iné zhoršenie viditeľnosti, prípadne idete z dlhším vozidlom, je potrebné vyslať na obe stany pomocníkov, ktorý budú dohovoreným spôsobom vodičovi signalizovať, že môže priecestím prechádzať.
Našťastie, takýmito priecestiami sa neprechádza často. Vo väčšine prípadov stačí mať dostatok paliva, vypnúť rádio, stiahnuť okienka na obe strany a už počas príjazdu k železničnému priecestiu počúvať vlak. Pred vjazdom na priecestie, je potrebné zaradiť takých rýchlostný stupeň na ktorom sa dá spoľahlivo cez celé železničné priecestie bez preraďovania prejsť a je nutne pohľadom na obe stany skontrolovať či ide vlak. Keď vlak zbadáte v diaľke, alebo ho nevidíte, ale len počujete, je potrebné počkať. Dnes vlaky jazdia rýchlo a veľa sekúnd na prejazd nezostáva. Vonkoncom sa nespoliehajte na vodiča pred vami, že keď on prešiel stihnete prejsť aj vy.
Dôležité upozornenie pre železničné priecestia so signalizáciou.
Ak na takomto priecestí nebliká biele svetlo, treba sa na takomto priecestí správať ako na priecestí bez signalizácie. To blikajúcej biele svetlo je dôležitá informácia pre vodičov, nielen v tom význame, že nejde vlak ale aj v tom význame, že signalizácia je funkčná.
Ak sa stane, že vozidlo zastane na železničnom priecestí a nedokážete ho dostať z neho preč ani pomocou odskokoch na štartér motora a podobne, je potrebné vozidlo opustiť. Keď sú traja členovia posádky, tak je najlepšie keď dvaja bežia popri koľajniciach, každý na inú stranu a varujú vodiča koľajového vozidla, pričom treba dbať na svoju bezpečnosť a konať tak aby nebol zachytený prichádzajúcim vlakom z ktorejkoľvek strany. Tretí člen posádky nech mobilným telefónom volá tiesňové číslo a informuje kde a čo sa stalo.