
Práve tento druhý prípad sa stal začiatkom toho mesiaca v Kežmarku. Vodič sa má aj v takomto prípade riadiť predpismi. O železničných priecestiach hovorí zákon nasledovné:
Zákon o cestnej premávke 8/2009 Z.z.
Železničné priecestie
§ 28
Vodič nesmie vchádzať na železničné priecestie, ak
a) sa dáva výstraha dvoma červenými striedavo prerušovanými svetlami priecestného zabezpečovacieho zariadenia,
b) sa dáva výstraha prerušovaným zvukom húkačky alebo zvončeka priecestného zabezpečovacieho zariadenia,
c) sa spúšťajú, ak sú spustené alebo ak sa zdvíhajú závory,
d) už vidieť alebo počuť prichádzajúci vlak alebo iné dráhové vozidlo alebo ak počuť najmä jeho húkanie alebo pískanie,
e) osoba pribratá na zaistenie bezpečnej prevádzky železničného priecestia dáva znamenie na zastavenie vozidla krúžením červenou alebo žltou zástavkou a za zníženej viditeľnosti krúžením červeným svetlom v hornom polkruhu,
f) situácia na železničnom priecestí alebo za ním nedovoľuje, aby ho bezpečne prešiel a pokračoval v jazde.
Z uvedeného je zrejmé, že vodič nesmie ani v tomto prípade prechádzať cez železničné priecestie. Keď som bol na školení u železníc, tak sme riešili aj problém poruchy na signalizácii. Preto viem, že ak prevádzkovateľ železnice zistí poruchu signalizačného zariadenia, tak tam operatívne posiela pracovníka, ktorý bude dávať pokyny vodičom. Práve na toto myslí aj zákon o cestnej premávke v § 29.
§ 29
(1) Ak osoba pribratá na zaistenie bezpečnej prevádzky železničného priecestia dáva pokyn na jazdu cez železničné priecestie vodorovným kývaním ruky s červenou alebo so žltou zástavkou a za zníženej viditeľnosti bielym svetlom cez stred tela, vodič je povinný ju poslúchnuť; pritom neplatí § 28 písm. a) až d).
Ak nepomôže zavolanie mobilom na železnice a ste si jednoznačne istý, že ide o poruchu signalizačného zariadenia, tak paragraf 29 môžete využiť aj vy i keď spravidla to bude len v krajnej núdzi. Pošlite osobu, ktorá je telesne a duševne schopná, vie ako sa dáva znamenie, že vlak nejde a môžete cez železničné priecestie na základe pokynov prejsť. V zložitejších podmienkach odporúčam poslať aj dve osoby, každú opačným smerom.
Treba mať na pamäti to, že u veľa železničných priecestí, najmä tých so signalizáciou vodič zbadá vlak na krátku vzdialenosť. Keď vlak túto vzdialenosť prejde za kratší čas, ako vodič priecestie, tak sa to končí zrážkou a zvyčajne tragicky.