Bratislava pripravuje zjednosmernenie viacerých ulíc

Jednosmerná ulica voči obojsmernej má niekoľko nevýhod a jednu výhodu. Práve pre tú výhodu pristupujú k zjednosmerneniu ulíc viaceré metropoly. Lenže aj tu je potrebné postupovať veľmi obozretne, aby nevýhod nebolo viac ako výhod.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (23)

Rozdiel medzi obojsmernou a jednosmernou ulicou nie je len v tom, že v jednosmernej sa jazdi len jednom smere, ale aj v tom, že sa pri státí - parkovaní, stačí ponechať voľný iba jeden 3 metrový pruh, a nie dva ako pri obojsmernej ulici. Týmto spôsobom sa získavajú miesta na parkovanie bez rozšírenia cesty a blokovania dopravy.

Daňov za zjednosmernenie je zaťaženie dostupnosti objektov na danej ulici. Keďvodič sa potrebuje dostať naspať k pôvodnému miestu musí spraviť okruh - kolečko po série jednosmerných ulíc, prípade s výjazdom na obojsmerné ulice. Vzorovým príkladom je Praha, kde je jednosmerných ulíc veľa a sú organizované tak, že sa dá jazdiť dokola, zväčša pri odbočovaní vpravo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bohužiaľ pokiaľ zjednosmernenie ulíc sa robí od stola, tak, že projektant si nesadne do auta a neodskúša čo navrhuje, stáva sa, že jednosmerné ulice spôsobia nielen dopravný chaos ale aj oprávnenú nevôľu ľudí bývajúcich alebo pracujúcich v konkrétnych uliciach.



Obr. 1. Zmysluplný príklad organizácie jednosmernej ulice - Cukrová ulica. Ak sa vodič chce dostať z konca ulice na začiatok, tak si spraví okruh po okolitých uliciach. Trasa je samozrejme dlhšia než pôvodná ulica v protismere, ale nie je neprimerane dlhá, navyše vždy ide o pohodlné odbočenie vpravo.

Obrázok blogu


Obr. 2 Nezmyselný príklad organizácie jednosmernej ulice - Gorkého ulica. Keď vodič sa potrebuje z dostať konca ulice na začiatok, tak musí spraviť okruh o dĺžke viac ako 4 kilometre. Takýto okruh už nezvládne vypočítať ani maps.google.com, ktorý vás pošle v protismere jednosmerky. Preto som musel použiť mapu z www.freemap.sk a trasu ručne dokresliť.

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu


Obr. 3 Nezmyselný príklad organizácie jednosmeriek - Gorkého ulica náhradná trasa. Domáci, ktorí vedia o dovolení odbočenia na Mariánsku ulicu si vedia trasu o niečo skrátiť zhruba na 1,6 kilometra. Ale takéto skrátenie vám navigačné prístroje neponúknu.

Záver:
Skôr, než sa rozhodne o orientácii jednosmerných ulíc, treba zistiť či okruh z konca ulice na začiatok nie je neprimerane dlhý. Druhú vec ktorú treba zistiť je to, či je na ulici škola alebo iné zariadenie, ktoré predstavuje intenzívne špičkové zaťaženie dopravy. V tom prípade treba jednosmernú ulicu smerovať, tak aby bola prejazdná v smer odbočenia z hlavnej a nie aby bola jej dostupnosť viazaná na krkolomné blúdenie jednosmernými ulicami. V neposlednom rade, je potrebné zjednosmernenie ulíc publikovať, lebo navigačné systému budú vodičov navádzať do protismeru, čo síce môže potešiť policajtov, že vyberú viac na pokutách ale s plynulosťou a bezpečnosťou premávky to nemá nič spoločné.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 247
  •  | 
  • Páči sa:  1 253x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

108 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

767 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu