Rozdiel medzi obojsmernou a jednosmernou ulicou nie je len v tom, že v jednosmernej sa jazdi len jednom smere, ale aj v tom, že sa pri státí - parkovaní, stačí ponechať voľný iba jeden 3 metrový pruh, a nie dva ako pri obojsmernej ulici. Týmto spôsobom sa získavajú miesta na parkovanie bez rozšírenia cesty a blokovania dopravy.
Daňov za zjednosmernenie je zaťaženie dostupnosti objektov na danej ulici. Keďvodič sa potrebuje dostať naspať k pôvodnému miestu musí spraviť okruh - kolečko po série jednosmerných ulíc, prípade s výjazdom na obojsmerné ulice. Vzorovým príkladom je Praha, kde je jednosmerných ulíc veľa a sú organizované tak, že sa dá jazdiť dokola, zväčša pri odbočovaní vpravo.
Bohužiaľ pokiaľ zjednosmernenie ulíc sa robí od stola, tak, že projektant si nesadne do auta a neodskúša čo navrhuje, stáva sa, že jednosmerné ulice spôsobia nielen dopravný chaos ale aj oprávnenú nevôľu ľudí bývajúcich alebo pracujúcich v konkrétnych uliciach.
Obr. 1. Zmysluplný príklad organizácie jednosmernej ulice - Cukrová ulica. Ak sa vodič chce dostať z konca ulice na začiatok, tak si spraví okruh po okolitých uliciach. Trasa je samozrejme dlhšia než pôvodná ulica v protismere, ale nie je neprimerane dlhá, navyše vždy ide o pohodlné odbočenie vpravo.

Obr. 2 Nezmyselný príklad organizácie jednosmernej ulice - Gorkého ulica. Keď vodič sa potrebuje z dostať konca ulice na začiatok, tak musí spraviť okruh o dĺžke viac ako 4 kilometre. Takýto okruh už nezvládne vypočítať ani maps.google.com, ktorý vás pošle v protismere jednosmerky. Preto som musel použiť mapu z www.freemap.sk a trasu ručne dokresliť.

Obr. 3 Nezmyselný príklad organizácie jednosmeriek - Gorkého ulica náhradná trasa. Domáci, ktorí vedia o dovolení odbočenia na Mariánsku ulicu si vedia trasu o niečo skrátiť zhruba na 1,6 kilometra. Ale takéto skrátenie vám navigačné prístroje neponúknu.
Záver:
Skôr, než sa rozhodne o orientácii jednosmerných ulíc, treba zistiť či okruh z konca ulice na začiatok nie je neprimerane dlhý. Druhú vec ktorú treba zistiť je to, či je na ulici škola alebo iné zariadenie, ktoré predstavuje intenzívne špičkové zaťaženie dopravy. V tom prípade treba jednosmernú ulicu smerovať, tak aby bola prejazdná v smer odbočenia z hlavnej a nie aby bola jej dostupnosť viazaná na krkolomné blúdenie jednosmernými ulicami. V neposlednom rade, je potrebné zjednosmernenie ulíc publikovať, lebo navigačné systému budú vodičov navádzať do protismeru, čo síce môže potešiť policajtov, že vyberú viac na pokutách ale s plynulosťou a bezpečnosťou premávky to nemá nič spoločné.