Falošný pocit bezpečia

Reflexné vesty pre vodičov a členov posádky, ktoré sa používajú počas núdzového státia z titulu nehody, poruchy vozidla alebo opravy defektu, dávajú vodičovi pocit bezpečia, že bude videný ostatnými vodičmi

Písmo: A- | A+
Diskusia  (52)

Napriek tomu, že takto zvýraznený vodič je za tmy dobre viditeľný aj na vzdialenosť cez 100 metrov, dochádza občas k nevysvetliteľným nehodám. Najčastejšie vodič prichádzajúceho vozidla nevidel vodiča opravujúceho defekt na ľavej časti vozidla, ktoré bolo odstavené v odstavnom pruhu.

Po analýzach a praktických skúškach, je predpoklad, že sa to stáva z titulu nešťastne navrhnutého rozmiestnenia reflexných prvkov vesty v dvoch pruhoch nad sebou. Aj keď má vodič na sebe reflexnú vestu v súlade s predpismi, je čistá, nepoškodená a zapnutá, aj tak v prípade zohnutia čelom (nie bokom) k prichádzajúcemu vozidlu sa stáva takýto vodič neviditeľný!

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Je to vysvetlenie doteraz nevysvetliteľných nehôd, keď vodič prichádzajúceho vozidla, nevidel zohnutého vodiča a nechtiac ho zrazil, pripadne zbadal ho až v poslednej chvíli, keď sa vodič postavil alebo inak otočil, pričom už bolo na reakciu príliš neskoro.

Obrázok blogu


Obr. 1. Reflexné vesty triedy 2. Všetky spĺňajú základné požiadavky: fluorescenčná plocha 0,50m2, reflexná plocha 0,13 m2 a aspoň dva pásy po celom obvode minimálne o šírke 50 mm.

Obrázok blogu


Obr. 2. Pohľad na reflexné vesty z obrázku 1. v noci, pokiaľ osoby stoja vzpriamene čelom k vám.

Obrázok blogu


Obr. 3. Pohľad na reflexné vesty z obrázku 1. v noci, pokiaľ osoby sa zohnú do predklonu čelom k vám.

SkryťVypnúť reklamu

Z jednotlivých obrázkov vidieť, že v prípade reflexnej vesty, ktorá má len vodorovné reflexné pásy, dochádza pri zohnutí osoby do predklonu k útlmu schopnosti odrážať svetlo v požadovanom smere oproti reflektorom prichádzajúceho vozidla. Toto zistenie vysvetľuje niektoré tragické udalosti. Vodič si myslel, že je pri oprave vozidla dobre vidieť, pričom tomu tak nebolo. Mal falošný pocit bezpečia.

Riešenie je pri tom pomerne jednoduché. Treba používať len takú reflexnú vestu, ktorá má aj zvislé pruhy prechádzajúce od pliec na oboch stranách, najlepšie po jej celej dĺžke.

Z uvedeného dôvodu je potrebné zmeniť normu EN471 a národnú legislatívu tak, aby zvislý reflexný pruh u reflexných viest pre vodičov bol vždy povinný. Dovtedy je potrebné chápať toto zistenie ako odporúčanie pri nákupe reflexnej vesty.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 245
  •  | 
  • Páči sa:  1 230x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu